Končí tak i téměř rok trvající zbytečné zpomalených vlaků na této trase. Jízdní řád na letošní rok počítal s tím, že už letos bude stavba v plném proudu a proto vlaky uměle kvůli očekávaným stavebním pracím zpomalil.
Viamont modernizuje úsek za 1,36 miliardy korun, o půl miliardy korun levněji, než stát původně očekával. V soutěži bylo celkem osm firem, nejlevnější nabídku od sdružení firem TSS Olomouc a ŽS Košice ale organizátoři soutěže vyloučili pro nesplnění kvalifikačních podmínek. Viamont DSP nabídl jen nepatrně vyšší cenu.
"Již předáváme stavbu," potvrdil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Samotné stavební práce začnou ale až na jaře.
Jezdí se pomalu a "drncá to"
Devítikilometrový tříkolejný úsek je posledním mezi Prahou a Kolínem, který neprošel velkou modernizací, tomu odpovídá i nižší traťová rychlost nebo "kodcravý" průjezd nádražím v Úvalech.
Stavět se mělo původně už letos, zakázka se však nejprve zadrhla při schvalování vládou, poté ji napadla stavební společnost Porr u antimonopolního úřadu, do tendru se přitom ani nepřihlásila. Na začátku října ale firma svoji stížnost stáhla. Porru se nelíbilo, že podle podmínek tendru může SŽDC přerušit práce na dobu neurčitou, ale firma by musela mít stále stejnou cenu bez zohlednění inflace.
Modernizace koridoru je placena z evropských peněz, na hlavní trase mezi Prahou a Českou Třebovou už probíhá současně i rekonstrukce průjezdu nádražím v Ústí nad Orlicí. Po dokončení by měla jízdní doba zrychlit o několik minut.
Kvůli modernizaci pojede část vlaků objížďkou přes Lysou nad Labem. Vlaky na trase teď mají rezervu až deset minut. Úsekem denně projede 150 osobních vlaků, po modernizaci tu budou jezdit až 160kilometrovou rychlostí. Součástí akce je i vybudování podchodů v Klánovicích a Úvalech a obnova nástupišť. Podle smlouvy má Viamont na dokončení 30 měsíců.
Viamont DSP původně zakládal exministr dopravy Aleš Řebíček, od roku 2010 firmu ovládá stavební koncern Strabag. Firma loni vydělala 178 milionů korun při obratu 2,2 miliardy korun.