Více uzavírek a práce i o víkendech. Ťok řeší, jak urychlit opravy D1

  15:14aktualizováno  15:14
Ministr dopravy Dan Ťok vymýšlí způsoby, kterými by se dala urychlit rekonstrukce dálnice D1. Ta je už nyní ve dvouletém skluzu. Jedním z nápadů je zvýšení počtu uzavírek a zároveň zajištění co nejširších pruhů v místě oprav. Řešením je i práce sedm dní v týdnu. Podobnými nápady se zabývá i ŘSD.

Hlavní dopravní tepna v Česku se začala rekonstruovat v roce 2013. | foto: ŘSD

„Pojďme vést odbornou debatu. Je dogma, že se mají opravovat čtyři úseky najednou a je to maximum? Nebo když už to zavřeme, tak jich budeme opravovat osm?“ řekl Ťok na semináři věnovanému opravám D1. Zároveň uvedl, že by byl rád, pokud by se na opravách takto významné dopravní tepny pracovalo sedm dní v týdnu.

Ministerstvo hledá cesty, jak opravy zrychlit, ale zároveň řidičům ulehčit průjezd uzavírkami. Řešením může být zvýšení počtu uzavírek, které silničáři budou opravovat najednou, a zároveň zajištění co možná nejširších pruhů v místě oprav. To by mohlo vyřešit například zúžení středního dělícího pásu, řekl na čtvrteční konferenci k opravám dálnice D1 ministr dopravy Dan Ťok.

O tom, jak zrychlit výstavbu D1, se zabývalo letos i ŘSD. Jedním z nápadů bylo, že by se dříve opravily mosty, které zdržují práce na dálnici (více čtěte zde).

Celá modernizace D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou by měla být podle aktuálního harmonogramu dokončená nejdříve v roce 2020. Dvouletý skluz proti původnímu rozvrhu způsobilo to, že dvojice úseků z prvních čtyř nebyla dokončena včas a budou se stavět ještě během letošního roku. K nim by se ještě měla připojit trojice nových úseků.

Rozšíření do středu není riziko, míní Ťok

S rozšířením dálnice do středového pásu počítal už návrh majitele společnosti Student Agency Radima Jančury, který prosazoval takzvanou metodu fragmentace. Ta spočívá v rozbití stávajícího betonového povrchu na jemnou drť a přetažení této hmoty silnou vrstvou asfaltu. Touto metodou se při další fázi modernizace D1 vážně zabývalo ŘSD loni v létě za působení bývalého ředitele Jana Kubiše. Ten ale záhy na post rezignoval.

Rozšíření dálnice do středové části přináší řadu problémů, které by bylo nutné řešit. Ve střední části jsou totiž vedené kabely a je zde i odvodňovací potrubí. Bezpečnost řidičů by se ale podle Ťoka nikterak nesnížila, betonové středové svodidlo by podle něj bylo stejně efektivní jako stávající dvojice ocelových pásů a pruh křoví.

Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svou životností. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun. Stavba je rozdělená na 21 úseků, které se mají modernizovat postupně.

Autoři: ,

Nejčtenější

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Airbus představil nový koncept letadla, design křídel čerpá z přírody

Koncept Airbus Bird of Prey, představený v červenci ve Velké Británii

Největší evropský výrobce letadel Airbus před několika dny představil svůj nejnovější koncept. Jmenuje se Bird of Prey...

Mana chce expandovat se svým "jídlem budoucnosti", shání miliardu

Velký boom za sebou mají nápoje Mana, v kartonovém obalu se vyrábí v Německu.

Její majitelé začínali v garáži, dnes zaměstnávají přes sedm desítek lidí. Řeč je o společnosti Heaven Labs, která pod...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Další z rubriky

Dálnice D3 je ve skluzu. Silničáře zbrzdil obchvat u Budějovic

Nový úsek dálnice D3 mezi Bošilcem a Ševětínem měří přes osm kilometrů....

Dostavba dálnice D3 nabírá zpoždění. Italové, kteří na ní pracují, zpackali dokumentaci a včas se nejspíš nestihne ani...

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Sucho ochromilo říční dopravu. Lépe jen tak nebude, možná za deset let

V Ústí nad Labem bylo kvůli přetrvávajícímu suchu vidět dno Labe. Nedostatek...

Ministerstvo pro místní rozvoj a resort dopravy se definitivně rozhodly vzdát se evropských dotací pro projekty...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz