Celkem je ale v Česku registrováno více než 21 tisíc taxíků, které jezdí podle starých pravidel. Většina vozů tak novou registraci doposud nemá a nemůže od Nového roku jezdit. S propadem zájmu o přepravu kvůli koronaviru totiž řada taxikářů buď skončila, nebo o přechodu k nové profesi uvažuje.
Vozy jen s evidenční nálepkou
„Od ledna příštího roku budou muset mít i dříve evidovaná vozidla evidenční nálepky. Vzhledem k epidemické situaci však ministerstvo dopravy není schopné odhadnout, kolik vozidel není v současné době aktivně provozováno,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Taxikáři odhadují, že skončit by mohla až polovina z nich.
Kladivo na taxikáře. Nový zákon platí měsíc, přinesl smršť odebraných licencí |
Přestože aktivní taxikáře nikdo neeviduje, existují způsoby, jak pokles zájmu o jejich služby doložit. Jedním z nich je situace v servisech, které se specializují na montáž taxametrů. V nich je kvůli covidu a částečně i kvůli nové legislativě prázdno. Výjimku tvoří končící řidiči, kteří se zde snaží odprodat svůj taxametr. „Já jsem jich tak pět nebo šest odkoupil, ale teď už je musím odmítat,“ řekl MF DNES Vladislav Hýbl, který provozuje servis zaměřený na služby pro taxikáře v pražských Štěrboholech. Podobných nabídek dostal během posledních měsíců několik desítek.
Tak jako jiné profese ve veřejné dopravě, pokoušejí se i taxikáři prostřednictvím Sdružení českých taxikářů dosáhnout na náhrady od státu, ale zatím to vypadá, že jejich snažení vychází naprázdno. Podle ministerstva financí jim totiž stát činnost neomezil nebo neznemožnil, a s výplatou kompenzací proto nepočítá.
„Naše profese a podnikání je přímo závislé na fungujícím cestovním ruchu, kulturním životě, sportovních událostech, gastronomii, pohostinství a mimo jiné i třeba na kongresové turistice a mnoha dalších akcích, které vláda omezila nebo zakázala. Absence toho všeho nám způsobila pokles příjmů až o 90 procent,“ argumentoval předseda Sdružení Petr Polišenský, proč by si i provozovatelé taxi měli sáhnout na veřejné peníze.
Počet vozidel s taxametrem setrvale klesá, lze předpokládat, že epidemická situace tuto skutečnost urychluje. Existují však výjimky.
Rita nejsou. Taxislužby se potýkají s prudkým poklesem poptávky |
Zdaleka největší počet nově registrovaných aut taxislužby připadá na hlavní město a jeho blízké okolí. Konkrétně je kromě Prahy nejvíce vozidel registrováno v nedalekých Černošicích, Brandýse nad Labem, Kladně. Z větších měst pak v Ostravě, Brně nebo v Plzni.
Nejvíce věří v oživení v Praze
Obecně podle ministerstva dopravy přibývají zejména alternativní taxikáři, kteří chtějí podnikat bez taxametru s předem stanovenou cenou za přepravu.
Po řadě let, kdy o zákazníky soutěžili klasičtí taxikáři s alternativními, ale kteří bez taxametrů podnikali fakticky načerno, se situace srovnala teprve letos v létě. Kromě taxametru zákon vypustil z povinností i skládání zkoušek z místopisu, povolení na provoz taxi v konkrétním městě. Naopak zavedl tresty za porušení pravidel.
Rozvolnění podmínek řada taxikářů a provozovatelů dispečinků považovala za příliš rozsáhlé, upozorňovali na to, že se na český trh přesune mnohem více zahraničních řidičů z mimounijních zemí a úroveň taxislužby s řidiči neovládajícími jazyk se spíše zhorší.
Takovýto scénář ještě může nastat. Nyní je situaci spíše taková, že ani alternativní taxislužby mohutně nové šoféry nenabírají.
Letiště zvýšilo nájmy za prázdné obchody, chce víc peněz i po taxislužbách |
Částečnou výjimkou je společnost Bolt, protože období druhé epidemické vlny časově vyšlo do plánovaného rozšíření firmy do krajských měst. I tak ale společnost, která v druhé polovině roku postupně spustila taxi provoz v Olomouci, Brně, Ostravě, Plzni a Kladně, musela na novou situaci reagovat. „V Praze jsme kvůli tomu zavedli stop stav hned na začátku roku a nenabírali nové šoféry,“ uvedl šéf tuzemského Boltu Jakub Dvořák.
Uvolnění protipandemických opatření v letních měsících pak vedlo k opětovnému zahájení náboru iv hlavním městě. Většina nových šoférů jezdících pro aplikaci, která vznikla v Estonsku, se přihlásila z krajských měst, kam se Bolt nově rozšiřoval.
27. září 2017 |