Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Zpožděné zboží ze Suezu se hromadí v přístavech, nestíhají vykládat

  • 5
Komplikace v lodní dopravě způsobené zablokováním Suezského průplavu na konci března ještě neskončily. Zpožděné zboží se nyní hromadí ve významných přístavech a dodavatelské řetězce firem po celém světě tak zůstávají pod tlakem.

Před třemi týdny oznámila správa Suezského průplavu, že jím už proplula všechna plavidla, jež čekala na vyproštění obří kontejnerové lodi Ever Given. Ta se v jedné z nejvýznamnějších dopravních tepen na světě vzpříčila 23. března a na téměř týden zablokovala průplav, jímž prochází přes deset procent světového obchodu.

Dopady zácpy v Suezu teprve přijdou, varuje před problémy přepravce Maersk

Na její vyproštění čekalo přes 400 dalších plavidel, desítky dalších zvolily alternativní trasu kolem mysu Dobré naděje na jižním cípu Afriky, což jejich cestu prodloužilo zhruba o dva týdny. Tato zpoždění si ještě stále vybírají svou daň ve významných světových přístavech.

Zboží se hromadí především v Singapuru, kam mířilo nejvíc nákladních lodí, které na konci března zůstaly trčet v „zácpě“ před Suezským průplavem. Do asijské metropole mířila pětina zaseklých kontejnerových plavidel, napsal list Financial Times s odkazem na data platformy project44, jež zkoumá dodavatelské řetězce firem.

Zdroj: E2open (1 TEU, neboli twenty-foot equivalent unit je jednotka kapacity nákladu, která se využívá v lodní dopravě, odpovídá jednomu kontejneru o délce 6,1 metru)

Dopady však cítí přístavy po celém světě. V Evropě bylo hlavní vlnu cítit v uplynulém týdnu, řekl deníku Keith Svedsen, provozní ředitel společnosti APM Terminals, třetího největšího provozovatele kontejnerových terminálů na světě. Zboží se nahromadilo především v severských a španělských přístavech.

Kvůli značnému nárůstu objemu vykládek jedou i přístavy v Malajsii, Ománu či Maroku „v nouzovém provozu,“ dodal Svedsen. Belgické Antverpy a nizozemský očekávají, že největší nápor odstartuje tento týden.

Rekordně drahé kontejnery

Firmy, jejichž dodavatelské řetězce jsou již pod značným tlakem kvůli pandemii a karanténním omezením, se tak budou potýkat s dalšími komplikacemi. V lodní dopravě je jedním z důsledků i nedostatek prázdných kontejnerů, s nímž se přepravci potýkají už od loňského podzimu.

Průměrné náklady na dopravu z jihovýchodní Asie do severní Evropy (jeden kontejner o délce 40 stop)

Sazby za přepravu nákladu kvůli tomu v posledních měsících stouply i několikanásobně. K nejvýraznějšímu nárůstu došlo u přepravy zboží z Asie do Evropy, kde se náklady na jeden kontejner o délce 40 stop (12,2 metru) nyní vyšplhaly na téměř 8000 dolarů, což je o 450 procent víc než před rokem. Vyplývá to z dat platformy Freightos, která náklady dlouhodobě monitoruje.