Zbyněk Stanjura usiluje o to, aby se stavba R35 stala prioritou. Foto: Radek

Zbyněk Stanjura usiluje o to, aby se stavba R35 stala prioritou. Foto: Radek Kalhous, MAFRA

Slib ministra dopravy v Pardubicích: R35 bude hotová v roce 2020

  • 10
Pardubický kraj čeká v příštích letech velký stavební ruch. Hlavně díky stavbě rychlostní silnice R35 z Liberce do Olomouce. Slíbil to při své čtvrteční návštěvě Pardubic ministr dopravy Zbyněk Stanjura.

Úvodní slova ministra dopravy Zbyňka Stanjury před novináři při čtvrteční návštěvě v Pardubcích nevyzněla zprvu optimisticky. Zmínil totiž nejprve předchozí debatu se studenty dopravní fakulty pardubické univerzity. "Když jsem mluvil o plánech v oblasti dopravy, tak jsem jim říkal, že jsou to oni, kdo je budou realizovat," řekl ministr.

Jakoby nahrál na smeč kritikům neustálého oddalování stavby rychlostní silnice R35. Ministr dopravy však podle očekávání potvrdil prioritu státu ji dobudovat v rámci možností co nejdříve. A hovořil o konkrétních termínech.

První dva úseky R35 připravuje ministerstvo tak, aby mohly být soutěženy v roce 2014 a na jaře roku 2015 byla započata jejich výstavba. V tomto roce tak budou rozestavěny dvě z pěti etap 110kilometrového úseku stavby na území tří krajů.

"Optimistickým výhledem dokončení celé rychlostní silnice je rok 2020," konstatoval ministr a přítomný hejtman Martin Netolický se v té chvíli neubránil úsměvu. "Vzpomněl jsem si na slova svého předchůdce, který při nástupu v roce 2008 vyjádřil naději, že do konce jeho volebního období se začne stavět. Takže já v tuto chvíli jeho slova jen parafrázuji a opakuji po něm, že doufám, že do konce mého volebního období se začne stavět."

Rychlostní komunikace R35 z Liberce do Olomouce a její plánovaný úsek (na mapce vyznačený oranžově) nabídne řidičům přímé a rychlé spojení Pardubického kraje s Moravou. Červeně je vyznačený úsek R35, který již slouží, a dálnice D11.

Hejtman Netolický však také ocenil, že ministerstvo má připraveno v rozpočtu prostředky na výkupy pozemků, bez kterých se příprava stavby R35 nemůže posunout dále.

Aktuálně se ministr dopravy také vyjádřil k tomu, že se Pardubický kraj stal současně se zahájením oprav dálnice D1 přirozeným tranzitem pro tahače směrem z Čech na Moravu.

"Kdyby R 35 už byla byla, měli bychom mnohem méně starostí s rekonstrukcí D1, která mohla probíhat mnohem klidněji. Urychlíme přípravu a co nejdříve zahájíme jednotlivé stavby rychlostní silnice," řekl Zbyněk Stanjura potvrdil, že poničené komunikace je stát připraven finančně kompenzovat.

"Pevně doufám, že kamiony zůstanou na D1, naší snahou je udržet je na dálnici. Budou uzavřeny minimálně dva sjezdy před každou uzavírkou. Nicméně jsme připraveni škody, které vzniknou díky uzávěrce D1, kompenzovat, ať už krajům nebo obcím. Pokud stát modernizuje své silnice, nemůže to být na úkor silnic jiných vlastníků, " řekl Zbyněk Stanjura.

Počítají s miliardami i na koridor na Orlickoústecku

Ze silničních staveb se ministr spolu s představiteli kraje, správci silnic a dalšími účastníky pracovního jednání věnovali například přetížené pardubické křižovatce U Trojice, na jejíž letošní opravu míří 900 milionů korun. Ale také řadě dalších staveb - ministr obdržel soupis 93 havarijních stavů silnic.

Na programu jednání byly i investice do železnice.

"Letos by měla být zahájena první etapa modernizace trati Pardubice - Hradec Králové, začala rekonstrukce železničního uzlu Ústí nad Orlicí a intenzívně připravujeme velkou stavbu na železničním koridoru Ústí nad Orlicí - Choceň. Odhadovaný náklad je šest a půl miliardy korun, stavba bude financována z peněz Unie v programovacím období 2014 - 2020," dodal ministr dopravy Zbyněk Stanjura.