První cestu s pasažéry zahájil nový vlak české výroby RegioPanter v

První cestu s pasažéry zahájil nový vlak české výroby RegioPanter v Pardubicích. | foto: iDNES.cz

Dráhy vypustily na koleje Pantera, nový vlak nahradí staré pantografy

  • 91
První pasažéry svezl nový vlak české výroby RegioPanter na trati z Pardubic do Hradce Králové, Jaroměře a zpět. V 8:30 hodin bylo na pardubickém nádraží zahájeno slavnostní předání a prezentační jízda pro novináře a pozvané hosty.

Už v 11:01 hodin pokračovala souprava v běžném provozu. "Do konce týdne budou nové soupravy nasazovány dle potřeby, od prvního října budou na této trase pravidelně jezdit dva nové vlaky RegioPanter," řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

ČD objednaly nový vlak pro regionální dopravu v Pardubickém, Královéhradeckém, Jihočeském, Olomouckém a Ústeckém kraji. Nahradí tu klasické soupravy tažené lokomotivou nebo staré pantografy řady 460.

Ve východních Čechách bude na trati Pardubice - Hradec Králové - Jaroměř jezdit celkem pět nových souprav, cena každé z nich je 137,5 milionu korun.

"Do konce roku 2013 by v kraji mělo sloužit všech pět těchto souprav. Výraznější zrychlení vlakové dopravy mezi Pardubicemi a Hradcem Králové lze ale očekávat až po modernizaci a zdvojkolejnění trati," dodal Šťáhlavský.

Za devatenáct jednotek zaplatí dráhy 2,511 miliardy korun, regionální operační programy EU se na financování dodávky podílejí až 40 procenty.

Jak se testoval RegioPanter

Nahlédli jsme do zákulisí schvalování nového českého vlaku

"Je to součást masivní obnovy, kterou České dráhy započaly," řekl při slavnostním představení souprav RegioPanter generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.

Nová jednopodlažní třívozová jednotka, kterou pro ČD vyvinula a vyrobila Škoda Transportation, pojme 241 cestujících a může dosáhnout rychlosti až 160 kilometrů v hodině.

Vlak je z většiny nízkopodlažní a plně bezbariérový, což ulehčuje nastupování a vystupování nejen osobám se sníženou pohyblivostí, ale i maminkám s dětmi. Navíc je interiér plně klimatizovaný, nechybí ani wi-fi připojení k internetu.

Pro náročnější cestující je v čelním voze oddíl první třídy s devíti místy, polohovatelnými sedadly s větším prostorem a elektrickými zásuvkami.

Veškerá elektrická i vzduchová technologie je umístěna ve střešních partiích RegioPanteru, marně byste proto hledali klasickou strojovnu.