Ministr dopravy Vladimír Kremlík a nastupující šéf ŘSD Pavol Kováčik.

Ministr dopravy Vladimír Kremlík a nastupující šéf ŘSD Pavol Kováčik. | foto: Ministerstvo dopravy

Nový ministr odvolal šéfa silničářů Kroupu, nahradí ho Pavol Kováčik

  • 140
Nový ministr dopravy Vladimír Kremlík odvolal generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupu. Jeho nástupcem jmenoval Pavola Kováčika. Kroupa řekl České televizi, že odchází víceméně po vzájemné domluvě, po více než čtyřech letech v čele ŘSD se "cítí utahaný".

Podle Kremlíka by nový šéf silničářů Kováčik, který doposud působil jako předseda dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury, měl zrychlit dopravní výstavbu. 

Kroupa své odvolání čekal. „Signalizoval jsem už bývalému ministrovi (Danu) Ťokovi, že jsem unavený a že bych byl rád, kdybychom se bavili o tom, jak dál pokračovat. S ministrem Kremlíkem se známe. Odešel jsem po vzájemné domluvě,“ řekl Kroupa. Za svůj úspěch považuje stabilizování ŘSD a výstavbu dálnic. Odmítá, že by se za jeho vedení málo stavělo. Věří, že Kováčik bude v nastavené práci pokračovat.

03.května 2019 v 12:08, příspěvek archivován: 03.května 2019 v 12:39

VIDEO: Po vz?jemn? dohod? s ?editelem Janem Kroupou jsem se rozhodl pro zm?nu ve veden? ?SD. Chci, aby tato kl??ov? resortn? organizace z?skala nov? impuls a dynamiku. Gener?ln?m ?editelem se stane Pavol Kov??ik, kter? je pro m? z?rukou dal??ho zrychlen? v?

Pro zobrazen? videa mus?te m?t zapnutou podporu JavaScriptu

Po vzájemné dohodě s ředitelem Janem Kroupou jsem se rozhodl pro změnu ve vedení ŘSD. Chci, aby tato klíčová resortní organizace získala nový impuls a dynamiku. Generálním ředitelem se stane Pavol Kováčik, který je pro mě zárukou dalšího zrychlení výstavby. https://t.co/ECh2xRY2Nx

„Od nastupujícího generálního ředitele očekávám nový impuls k zefektivnění práce ŘSD,“ uvedl Kremlík. Nový šéf silničářů, který dosud působil jako předseda dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury, by měl podle Kremlíka zvážit také celkovou transformaci ŘSD.

Zaměřit by se měl mimo jiné na mimořádné události, jejich včasné řešení a komunikaci. „Řidiči musejí mít při nehodách nebo překážkách na silnicích dostatek informací, aby mohli na situaci okamžitě reagovat. Je také potřeba probrat s policií i kraji, jak lze zrychlit odstraňování nehod,“ dodal Kremlík.

Sám nastupující šéf státních silničářů žádné personální zemětřesení nechystá a ani nemá připravený tým vlastních manažerů, kterým by fungování ŘSD posílil. „Nikoho nemám připraveného, kdo čeká za dveřmi. Myslím, že ŘSD je dobře fungující organizace, která jen potřebuje nový impuls,“ řekl MF DNES Kováčik. Se stávajícími vedoucími odborů se chce nejprve osobně seznámit, všichni podle něj dostanou šanci dokázat, že na svoji práci dělají dobře.  

Pavol Kováčik

  • V uplynulém roce působil jako předseda dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), jeho zvolení do rady loni v dubnu navrhlo hnutí ANO.
  • Na ministerstvu byl členem expertního týmu pro přípravu projektu PPP na dálnici D4.
  • Původní profesí strojař začínal v žilinském vývojovém a zkušebním podniku ZVU VURAL, po listopadu 1989 působil jako broker na akciovém trhu.
  • V minulosti působil také jako investiční ředitel Národní dálniční společnosti na Slovensku nebo jako předseda představenstva Inženýrských staveb Košice.
  • Řadu let během své kariéry strávil také v České republice, koncem 90. let mimo jiné zasedal v představenstvu společností Pozemní stavby Zlín nebo pražského Armabetonu.
  • V minulosti Kováčik působil také jako prezident Svazu stavebních podnikatelů Slovenska, od roku 2012 pak zasedá v představenstvu Slovensko-České obchodní komory.

Jan Kroupa vedl silničáře od prosince 2014. V posledních měsících byl však veřejností kritizován kvůli tempu výstavby a modernizace tuzemských dálnic. Vyčítána mu byla také situace, která vznikla v prosinci loňského roku, kdy se kvůli zpoždění modernizace dálnice D1 a hustému sněžení tvořily na páteřní dálnici mnohahodinové kolony. 

Kroupu chce ministr v resortu udržet. „Dostal jsem nabídku působit buď přímo na ministerstvu, nebo ve Státním fondu dopravní infrastruktury a této nabídky si vážím,“ potvrdil Kroupa. Nejdříve si ale plánuje odpočinout a potom se rozhodne, zda některou z nabízených pozic přijme.

V Česku je rozestavěno 39 dálnic a silnic první třídy. Jde o 140 kilometrů nových dálnic, 52 kilometrů oprav dálnice D1 a 63 kilometrů silnic první třídy. Letos by mělo být otevřeno zhruba 26 kilometrů nových dálnic, loni stát zprovoznil čtyři kilometry. V České republice je v současnosti zprovozněno 1 248 kilometrů dálnic a přes 5 642 kilometrů první třídy.

,