Toyota Prius Plug-in hybrid

Toyota Prius Plug-in hybrid | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Prodej hybridů se letos zdvojnásobil, nejlépe se prodává Toyota

  • 45
Prodej nových aut na hybridní pohon kombinující spalovací motor a elektromotor se letos do listopadu meziročně zdvojnásobil na 2 590 vozů. Stále tak ale tvoří jen necelé jedno procento celkového trhu s novými vozy. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.

Prodej hybridních aut v Česku začal výrazně růst až v posledních třech letech. Do té doby se prodávalo řádově kolem 400 aut ročně. Například před pěti lety to bylo 438 vozů.

Hybridy Toyota a Lexus

Nejprodávanější hybridní značkou je průkopník této koncepce, japonská Toyota, na ni připadá 72 procent hybridních vozů prodaných v Česku. Její prémiová značka Lexus má podíl dalších deset procent. První hybridní model Toyoty Prius se začal v Japonsku prodávat před 20 lety, 10. prosince. Byl to vůbec první elektrifikovaný vůz, který díky průkopnické hybridní technologii nebylo nutné dobíjet.

„Už téměř třetina prodaných modelů Toyoty v České republice jezdí na hybridní pohon a obliba této technologie neustále stoupá. U značky Lexus je podíl hybridních modelů dokonce téměř 90 procent. Toyota letos míří k více než dvěma tisícům prodaných hybridních vozů,“ řekl šéf českého zastoupení značek Toyota a Lexus Martin Peleška.

Na trhu ojetin je zájem o hybridní auta a elektromobily podle zástupců autobazarů AAA Auto spíše vlažný. „U hybridů zaznamenáváme každoročně lehký nárůst v prodejích, čisté elektromobily jsou v našich autocentrech stále spíše raritní záležitostí. Obecně platí, že u každé nové technologie chvíli trvá, než jí zákazníci začnou důvěřovat. Stejné je to i v tomto případě,“ uvedl provozní ředitel AAA Petr Vaněček.

Hlavními výhodami hybridních vozů jsou především nízká spotřeba paliva a nízké provozní náklady a zároveň vysoká zůstatková hodnota. Hybridy se samy dobíjejí při brzdění, při kterém se vytváří energie, a není je tedy nutné už nijak zvlášť dobíjet.

Průměrný dieselový motor znečistí životní prostředí ročně zhruba 2,3 tuny emisí, hybrid jich vypustí asi o tunu méně. S palivem za 1000 korun ujede standardní auto ve městě kolem 400 kilometrů, hybrid až 1000 kilometrů.


Elektromobil