Plán ministra dopravy Dana Ťoka začít ve velkém měřit na dálnicích rychlost vozidel dostává první konkrétní obrysy.
V praxi by měl stát u každého auta vědět, zda na dálnici v jednom úseku mezi mýtnými branami v průměru nepřekročilo povolenou rychlost. Pokud ano, přijde řidiči automaticky pokuta nebo s ním bude zahájeno správní řízení.
Vyplývá to z oznámení Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ve věstníku veřejných zakázek. Stát chce osadit kamerami 23 mýtných bran. Kamery budou umět vyhodnotit jak okamžitou, tak úsekovou rychlost. O jaká místa půjde, ŘSD v oznámení zakázky neuvedlo.
Ministerstvo dopravy o plánu na úsekové měření na dálnicích informovalo v létě. Několik týdnů už funguje i první kamera na dálnici D1, která měří rychlost automobilů v dopravním omezení kvůli modernizaci vozovky.
Úsekové měření má zvýšit bezpečnost na silnicích
Podle oznámení z věstníku zakázek počítá stát s tím, že na instalaci kamer získá dotaci z Operačního programu Doprava. „Je možné to vyčerpat ze stávajícího programu,“ tvrdí ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica.
Kamery budou umístěné na mýtných branách, které patří státu, nicméně přinejmenším do konce roku 2016 za jejich provoz zodpovídá společnost Kapsch. Podle generálního ředitele společnosti Karla Feixe firma s ŘSD na instalaci první kamery spolupracovala. „O velké zakázce víme, Kapsch se určitě zúčastní. Je to projekt, který se nám líbí a máme vlastní řešení,“ dodal.
Dosavadní provozovatel mýtného systému se snaží dlouhodobě u státu prosadit i další využití mýtných bran, například na vážení kamionů.
Stát si od úsekového měření slibuje zvýšení bezpečnosti silničního provozu a snížení množství dopravních nehod způsobených rychlou jízdou vozidel. Má se údajně také zlepšit bezpečnost v úsecích, kde se silnice opravuje.
Efektivní měření, míní expert
Odborníci považují úsekové měření za velmi účinné. „V průběhu několika málo týdnů se řidiči naučí v měřeném úseku chovat v rámci rychlostních limitů,“ prohlásil Jindřich Frič z Centra dopravního výzkumu. „Můžeme se jen podivovat nad skutečností, že stát mýtné brány pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu efektivně nevyužívá,“ uvedl nedávno.
Úsekové měření podle Friče pomůže nejen ke zvýšení bezpečnosti, ale i plynulosti provozu. V Česku už se úsekové měření používá v Praze na 39 místech a v několika dalších městech, například v Ústí nad Labem.