Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Stavba železničních uzlů je dražší, delší a nepromyšlená, vytýká NKÚ

  • 30
Výstavba železničních uzlů v letech 2009 až 2012 byla nekoncepční a v řadě případů dražší a delší, než by měla být. Tvrdí to Nejvyšší kontrolní úřad. U pěti projektů se cena navýšila až o pětinu, další nedávají smysl. Třeba myčka vagonů za téměř 306 milionů se pronajímá soukromé firmě za 4 miliony ročně.

Kritiku NKÚ sklidilo ministerstvo dopravy, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI).

V pěti ze dvanácti projektů na železniční stavby se dodatečně navyšovaly ceny, a to o 8 až 19 procent. Například výstavba první fáze odstavného nádraží v Brně se prodražila z původních 2,4 miliardy korun o 459 milionů, cena za modernizaci trati z pražské Libně do Běchovic se navýšila z 2,2 miliardy korun o 411 milionů.

Více práce zadávala správa železnic v jednacím řízení bez uveřejnění, přestože to zákon neumožňoval, tvrdí NKÚ. V případě stavby průjezdu železničního uzlu Kolín, která se také prodražovala, zkrátila SŽDC lhůtu na podání nabídek z 52 na 27 dní, aniž by to předem oznámila.

Investice do myčky by se vrátila za 75 let

Z kritizovaných projektů vyčnívá případ brněnské myčky vagonů, která se v rámci modernizace odstavného nádraží v Horních Heršpicích dodatečně postavila za téměř 306 milionů korun. V roce 2011 se ale pronajala soukromé firmě za 4 miliony korun ročně. Pokud by se nic nezměnilo, investice by se vrátila za 75 let. Myčku schválilo ministerstvo dopravy, které však nemá žádný doklad o efektivnosti a návratnosti investice.

"SŽDC nepředložila žádný doklad, z něhož by bylo zřejmé, kterými dopravci a v jakém rozsahu je myčka kolejových vozidel využívána, a to s odůvodněním, že tyto informace nemá k dispozici, protože myčku kolejových vozidel neprovozuje," uvedl NKÚ ve své zprávě.

Kontroloři tvrdí, že železniční výstavba je nekoncepční, protože správa železnic měla zajištěny prostředky na financování části staveb vždy jen na jeden rok dopředu.

"Tyto projekty jsou přitom převážně otázkou více let, někdy i desetiletí," uvedl Nejvyšší kontrolní úřad. Dále tvrdí, že ministerstvo dopravy a SFDI nemají jasně stanovené priority ani posloupnost infrastrukturních investic.