Čtvrtek 9. července 2020, svátek má Drahoslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 9. července 2020 Drahoslava

Svah nad nestabilní dálnicí u Budějovic zajistí zeď. Stavba se prodraží

aktualizováno 
Zpevnění rizikového svahu nad novostavbou D3 u Českých Budějovic má prodražit stavbu o patnáct milionů. Nestabilní svah hrozící sesuvem na dálnici budou silničáři zajišťovat pomocí pilotových opěrných stěn. Horní část nebezpečného kopce bude navíc nutné odtěžit. Rizikový svah se nachází mezi obcemi Hodějovice a Třebonín jižně od Českých Budějovic.

Problematický svah v místě plánované trasy D3 na jih od Českých Budějovic u Roudné (9. ledna 2020) | foto: Petr Lundák, MF DNES

„Máme k dispozici novou dokumentaci, která opět prošla projekční kanceláří a nyní je schválena,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Piloty opětné zdi by se na stavbě mohly začít budovat ještě během léta.

Podle předběžných odhadů by se tak účet za průchod dálnice nestabilním prostředím mezi obcemi Roudné a Kamenný Újezd mohl navýšit zhruba o 15 milionů korun. To je méně, než kolik stála náprava škod poté, kdy se na dálnici D8 svah skutečně sesunul a kde sanace škod do současnosti překročila 200 milionů.

Stavbu dálnice jižně od Českých Budějovic, jejíž pokračování brzdí nečekané odhalení sesuvného území už od konce loňského roku, nicméně čekají další měsíce zdržení. Zatímco při zahájení prací vloni na jaře počítalo ředitelství silnic s­ tím, že se motoristům otevře v polovině roku 2022, nyní v oficiálních materiálech předpokládá zprovoznění 12,6 kilometru dlouhého dálničního úseku v roce 2023.

Zdržuje i neobvyklé potrubí

Vzhledem k tomu, že stavbu brzdí i ­další problémy, zpoždění způsobené zajišťováním svahu se do konečného data zprovoznění komunikace nepromítne, věří Rýdl.

Jedním z uvedených problémů, který silničářům zkomplikoval práci více, než se čekalo, je přeložka vodovodu u obce Vidov. „Tento vodovod je veden v potrubí s neobvyklým rozměrem. Potrubí se proto muselo dovézt z Francie,“ dodal Rýdl.

Problematický svaz dálnice D3

Zhruba roční skluz bude mít rovněž sousední dálniční úsek, který krajské město obchází z východu. Tam plynulou výstavbu brzdí výstavba tunelu Pohůrka, který je ohrožen průsakem spodní vody.

Do konce května mělo být rozhodnuto, jakou technologii silničáři zvolí, aby zabránili poškození stavby. Favorizovaným řešením je podle vedení ŘSD položení hotové betonové konstrukce, takzvané krabice, do vyhloubené jámy a její následné zahrnutí zeminou před takzvanou technologií milánských stěn.

Hrozící sesuv není zdaleka první problém, který nejjižnější část rozestavěné dálnice doposud potkal. Stavba byla přitom pod drobnohledem vzhledem k tomu, že ji původně stavěla italská společnost Salini Impregilo, kterou krátce předtím vyloučili kvůli neplnění termínů na sousedním Slovensku ze stavby dálnice A1 protínající pohoří Malá Fatra mezi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou. Aby se situace neopakovala, zavedlo ŘSD mimořádná kontrolní opatření, mimo jiné monitorovalo postup prací prostřednictvím dronů.

Přesto se na stavbě po pár týdnech začal projevovat skluz oproti harmonogramu. Loni v září nakonec italská společnost z výstavby dálnice vycouvala a stavbu přenechala partnerské firmě Doprastav.

Soud musí znovu projednat žalobu proti vyvlastnění pozemků na D3

Na riziko možného sesuvu upozornila stavební firma loni v létě, kdy nechala původně zalesněný svah vykácet. Následně Česká geologická služba v místě vytipovala celkem tři potenciálně nebezpečná území, která mohla ohrozit budoucí dálnici. Ta měla úsekem procházet v nezajištěném zářezu, protože původní dokumentace nepočítala s ­tím, že by území mohlo být nestabilní.

Problémy neodhalil ani geologický průzkum. Ten ovšem podle informací MF DNES nepředpokládal provádění hloubkových sond právě kvůli tomu, že svah nad připravovanou dálnicí byl v době průzkumu zalesněný.

Zpoždění při výstavbě není nic neobvyklého, část skluzů oproti harmonogramu se nyní navíc schová za dopady koronavirové karantény. V rámci úlev pro stavební firmy během výjimečného stavu totiž ministerstvo dopravy umožnilo prodloužit délku výstavby až o čtvrtinu, aniž by musely platit jakákoliv penále za zpoždění.

V tomto období, kdy přetrvává nedostatek pracovníků ze zahraničí a­ jiné komplikace, přitom dostaly prioritu opravy a další stavební práce. Ty totiž komplikují řidičům provoz a jsou daleko více na očích než stavby na zelené louce.

18. července 2019

  • Nejčtenější

Velká část českých potravin není ve skutečnosti česká, říká šéf Globusu

Návrh na povinný podíl českých potravin by z regálů vymetl i některé české výrobky, říká v rozhovoru pro MF DNES...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Exodus firem z Hongkongu pokračuje, kufry balí i technologičtí giganti

Obavy z nového bezpečnostního zákona v Hongkongu si dál vybírají svou daň. Kromě zatýkání místních aktivistů totiž...

Doba pojištění pro získání důchodu bude mírnější, řekla Maláčová

Ministerská Komise pro spravedlivé důchody pracuje na změkčení důchodové reformy. Podle doporučení studie OECD vymýšlí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

U Jesenice vzniká dálniční rekordman, silničáři chtějí na okruhu osm pruhů

Premium Středočeská Jesenice spěje k nechtěnému rekordu. Kolem města má totiž vzniknout nejširší dálniční pás v Česku. Ten sice...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Airbus potvrdil chmurné předpovědi. V Německu a Francii zruší 11 000 míst

Evropský výrobce letadel Airbus během jednoho roku zruší zhruba patnáct tisíc pracovních míst. To odpovídá více než...

U Jesenice vzniká dálniční rekordman, silničáři chtějí na okruhu osm pruhů

Premium Středočeská Jesenice spěje k nechtěnému rekordu. Kolem města má totiž vzniknout nejširší dálniční pás v Česku. Ten sice...

Air France propustí přes 7 tisíc lidí. Zmenší se i dceřiná společnost HOP

Letecká společnost Air France plánuje do dvou let propustit více než 7 500 lidí. Reaguje tím na nebývalý pokles...

Nižší platy, nebo zrušení 3 500 míst. Šetření Ryanairu odnesou piloti

Irský nízkonákladový letecký přepravce Ryanair hodlá zrušit asi 3500 pracovních míst, pokud se nedohodne se zaměstnanci...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Můj boj s nemocí: Když jsem se probudila, neměla jsem nohy

Na začátku to vypadalo, jako bych něco špatného snědla nebo chytla virózu, píše čtenářka Renata svůj příběh do seriálu...

Berenika Kohoutová ukázala postavu po porodu bez retuše

Herečka a zpěvačka Berenika Kohoutová (29) si posteskla, že s pětiměsíční dcerou Lolou se její život otočil o 180...

Velká část českých potravin není ve skutečnosti česká, říká šéf Globusu

Návrh na povinný podíl českých potravin by z regálů vymetl i některé české výrobky, říká v rozhovoru pro MF DNES...