"Mýto je objektivně ze všech zemí okolo nejnižší u nás a mým zájmem je to změnit," naznačil MF DNES Bárta, že se touto myšlenkou vážně zabývá.
Podle něj se zdražení dotkne i ceny dálničních známek. "Hledám ale zároveň cesty, jak ulevit českým dopravcům," dodal ministr. Kvůli mýtnému vzniká na ministerstvu pracovní skupina, která má Bártovi připravit patřičné podklady.
V letošním roce by mohlo ministerstvu dopravy jen u mýtného, silniční dani či spotřební dani za benzin a naftu chybět okolo dvou a půl miliardy korun oproti plánu.
Peníze chybí zejména v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), z něhož směřují peníze na drtivou většinu dopravních staveb v Česku. Celkové příjmy jsou oproti plánu nižší zhruba o desetinu.
Největší propad oproti plánu má stát v příjmech z mýta.
Po loňském krizovém roce sice dopravci platí státu celkově více, stále však inkaso nedosahuje úrovně, která je pro letošek naplánovaná. Přestože tak příjmy z mýta ve srovnání s loňskem narostly o 14 procent, bude podle posledních prognóz fondu dopravy chybět na konci roku 1,3 miliardy korun.
"Mýto nelze zvýšit jen tak"
Další půlmiliarda bude v rozpočtu chybět kvůli nižším výběrům silniční daně a o 800 milionů korun méně by mělo jít na dopravní stavby z výnosů spotřební daně z benzinu a nafty.
Ta se sice na začátku roku u obou paliv zvýšila o korunu na litr, zejména autodopravci však začali tankovat v zahraničí a výběr spotřební daně se tak zvýšil méně, než ministerstvo financí očekávalo. V plusu jsou pouze příjmy z prodeje dálničních známek – za ty by měli řidiči do konce roku utratit oproti původním předpokladům o 200 milionů více.
Se zdražováním mýtného však nesouhlasí autodopravci. Podle nich nejde mýto zvýšit jen tak, kalkulace totiž podléhá evropským pravidlům a odvozuje se od nákladů na stavby nových silnic. Nesouhlasí ani s argumentem, že je u nás mýto nejlevnější z okolních zemí.
"Pro nejmodernější ekologická vozidla euro V je v Německu stále nižší sazba než v Česku," říká Martin Felix ze sdružení autodopravců Česmad Bohemia. Dopravci naopak stát vyzývají, aby byl provoz mýtného systému efektivnější. "Rozhodně nebudeme těmi, kteří budou sanovat 20procentní marže vybraných stavebních firem," dodal Felix.
Železnici chybí dvě miliardy
Peníze chybí i na železnici. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) loni snížila poplatky za použití kolejí o pětinu, současně ale klesla i přeprava.
Kvůli tomu SŽDC přišla zhruba o dvě miliardy korun v příjmech.
"Miliardu jsme ušetřili vlastními opatřeními, ale druhá miliarda nám chybí," připustil šéf SŽDC Jan Komárek.
Poplatky pro nákladní vlaky jsou přitom na české železnici jedny z nejvyšších v Evropě, pro osobní jsou nižší. "Ten nepoměr bych také rád změnil," podotkl Bárta. Nižší ceny na železnici by pak mohly přilákat část zboží z kamionů do vlaků.
Úředníci se také nemohou shodnout na tom, kdo za nižší výběry může. Rozpočet SFDI připravuje ministerstvo financí, to se ovšem jako viník necítí. "Jednalo se o náš odhad na základě podkladů SFDI," upozorňuje Radek Ležatka z tiskového odboru ministerstva financí.
Náměstek ředitele SFDI Tomáš Čoček oponuje, že už loni při sestavování rozpočtu ministerstvo financí upozorňovali na přemrštěné plány výběru.