Cisterna. Nová 125 metrů dlouhá loď je určena na převoz tekutých surovin.

Cisterna. Nová 125 metrů dlouhá loď je určena na převoz tekutých surovin. - České loděnice spustily 12. května ve Valtířově na Ústecku na vodu novou, 125 metrů dlouhou cisternovou loď. Je určena pro přepravu tekutých materiálů na řekách a u mořského pobřeží. České loděnice ji postavily pro nizozemskou společnost Veka, která ji dodá svému belgickému zákazníkovi. | foto: ČTK

Loděnice vpustily na vodu novou loď, samy se však potápějí

  • 11
České loděnice včera spustily ve Valtířově na Ústecku novou, 125 metrů dlouhou cisternovou loď. Objednala si ji nizozemská firma Veka, která ji dodá svému belgickému zákazníkovi. Loděnice ale další zakázky nemají. Většina zaměstnanců musela firmu opustit.

U spouštění nechybělo šampaňské, ale ve Valtířově rozhodně není co slavit. Loď na vodě je pro "potápějící" se firmu velmi důležitá, díky zakázce má společnost v těžkých dobách alespoň nějaký zisk.

Plavidlo křtila finanční šéfka Českých loděnic Věslava Piegzová.

Čekání na partnera i zakázky

Předseda představenstva Českých loděnic Petr Duda včera potvrdil, že další loď se v loděnici ve Valtířově zatím nestaví, ačkoli společnost by mohla nějakou zakázku dostat, protože o její výrobky je zájem. Nyní ale podle něj vedení firmy intenzivně jedná se strategickým partnerem z Nizozemska o jeho vstupu do Českých loděnic. Tento partner má do firmy přinést nové know-how, kontakty na potenciální odběratele, případně zakázky. Do té doby proto firma nechce uzavírat nové zakázky.

Propouštění zaměstnanců

České loděnice letos v únoru oznámily, že propustí 108 lidí ze zhruba 184 zaměstnanců, protože byl nedostatek práce. Propuštěni byli hlavně lidé z děčínské loděnice. Duda uvedl, že věří v záchranu společnosti a znovuoživení výroby. Podle něj ale bude třeba České loděnice restrukturalizovat. Část zaměstnanců by v případě oživení výroby mohla firma přijmout zpět.

Tržby kolem 300 milionů

Společnost v posledních letech vykazovala tržby kolem 300 milionů korun ročně. Největšími odběrateli byli rejdaři z Nizozemska a Německa. Loni vyrobila čtyři lodě, letos je plán na pět. Jediným akcionářem společnosti je firma ČL invest. V současnosti firma v Děčíně dokončuje ještě dvě lodi pro nizozemskou firmu Damen. Loďařská společnost doplácí na krizi, objem přepravy poklesl, a pokud se podaří loděnicím zakázku sehnat, je cena požadovaná odběratelem zpravidla tak nízká, že se výroba nevyplatí.

,