Ilustrační snímek | foto: AP

Letadel nad Českem ubylo. Dispečeři počítají ztráty kvůli přeplněnému nebi

  • 138
Po deseti letech růstu se počet strojů prolétávajících českým vzdušným prostorem snížil. Důvodem paradoxně není nižší zájem cestujících, ale právě naopak přeplněné nebe v sousedním Německu, Rakousku či Maďarsku. Zejména větší letadla kvůli kapacitním problémům ve vzdušném prostoru v sousedních zemích začala oblétat i Česko.

Meziroční pokles o šest desetin procenta na zhruba 906 tisíc pohybů (přeletů, přistání a vzletů) za rok nepůsobí sice nijak hrozivě, pro kasu státních leteckých dispečerů z Řízení letového provozu (ŘLP) to však představuje citelný zásah.

„Vypadla nám celá řada letů nejtěžších letadel, tedy těch co platí nejvíce, například řada letů s Airbusy A380 z oblasti Středního východu do Londýna,“ uvedl ředitel ŘLP Jan Klas. 

Cena, kterou letadla za navigační služby platí, se totiž kromě vzdálenosti odvíjí i od hmotnosti letounů. Například zmíněný obří Airbus A380 zaplatí za jeden přelet Česka z východu na západ zhruba 15,5 tisíce korun. Navigace menšího stroje, jako je například klasický Boeing 737, který je i přes problémy s modelem 737 MAX, nejčastějším strojem na tuzemském nebi, vyjde na osm až devět tisíc korun. V porovnání příjmů tak čeští dispečeři museli ročně oželet 266 milionů korun.

I tak by ale mělo hospodaření státních dispečerů, kteří kromě navigování letadel školí řídící provozu a další profese spojené s civilním letectvím v jiných zemích, měl podle Klase skončit se ziskem. Po zlomu růstového trendu, který začal vloni v dubnu, si ŘLP jako plán vytyčilo jako úspěch dosažení zisku ve výši sto milionů korun. Tuto hranici se podle Klase nejspíš podaří překročit. I tak ale propad zisku na zmíněných sto milionů korun představuje pro jeden z nejziskovějších státních podniků meziroční propad o 270 milionů korun.

Nebe i letiště jsou přeplněná, zpožděné lety přibývají. Česko je výjimkou

Zatímco oblétávání Česka na příjmy dispečerů dopad mělo, problémy s uzemněnými boeingy 737 MAX nebo krach cestovní kanceláře Thomas Cook se na hospodaření ŘLP prakticky neprojevil. Zhruba 90 Maxů představuje jen zlomek letounů registrovaných u Evropských aerolinek. Celkem totiž evropští dopravci provozují zhruba 6 900 letounů, celosvětově je registrováno na 25 tisíc velkých dopravních letadel. 

Naopak by se do letošního hospodaření dispečerů podle Klase mohly negativně promítnout zákazy letů v souvislosti se snahou zabránit šíření infekce koronaviru, pokud by trvaly delší dobu.