Letadla na baterky. Letecký průmysl čeká elektrická revoluce

  17:00aktualizováno  17:00
Vlaky, lodě i automobily už za sebou elektrickou revoluci mají. Další na řadě jsou letadla. Ta ještě čekají na úpravu motorů, která by dokázala změnit ekonomický i environmentální výhled leteckého průmyslu. Až dosud přechod z fosilních paliv na elektrický pohon omezovaly u letadel dvě tuny vážící baterie. To by se ale brzy mělo změnit.

E-Fan X | foto: Airbus

Minulý měsíc konsorcium, které tvoří společnosti Airbus, Rolls-Royce a Siemens prohlásilo, že našlo způsob, jak využít hybridní elektrické motory k pokoření gravitace. Uvedl to server listu The Guardian.

Zainteresované subjekty jsou zapojeny do programu s názvem E-Fan X, v rámci kterého plánují nahradit jeden ze čtyř proudových motorů testovacího letadla Aerospace BAe 146 motorem elektrickým. Do roku 2020 by společnosti chtěly mít hotovou předváděcí verzi a v roce 2025 provozovat nová letadla komerčně. Podle hlavního technika společnosti Rolls-Royce Paula Steina, je překonání gravitace velkou výzvou, při které váha hraje velmi důležitou roli.

U letadla BAE 146, které má kapacitu až 100 osob, bude hybridním motorem nejprve nahrazen jeden ze čtyř proudových motorů. Ten bude napájen bateriemi a palubním generátorem, který používá letecké palivo. Pokud bude test úspěšný, nahradí konstruktéři hybridem další dva proudové motory. 

Siemens navrhuje elektromotor s výkonem 2 MW. Společnost Rolls-Royce buduje generátor, který napájí motor a společnost Airbus integruje systém do letadla a propojí jej s řídícím systémem. 

Elektrifikace letadel

Fosilní paliva obsahují zhruba 100krát více energie než lithium-iontová baterie, která je nejčastějším zdrojem elektrické energie v současnosti. V automobilu, který má kola pevně na zemi, mohou technici vyvinout něco, co tuto nevýhodu vyváží. Ale ve stroji, který se musí zvednout ze země a letět směrem nahoru, je to mnohem těžší.

Toto choulostivé dilema je výzvou, která byla v leteckém sektoru přijata s chutí. „Letecká doprava se elektrifikaci vždy vyhýbala. Bylo to z velké části kvůli velikosti a hmotnosti. Ale technologie jdou rychle kupředu, proto je nyní elektrifikace reálnější i v leteckém průmyslu,“ řekl Stein. 

Podle něj je elektrická revoluce v letectví uskutečnitelná u tří leteckých tříd. „Nejmenší jsou letecká taxi, která mohou převážet jednu až čtyři osoby na 120 kilometrů. U malých leteckých taxíků je technologie baterií téměř hotova,“ řekl.

Některá letecká taxi-letadla vypadají jako létající automobily - například ty, které podporoval Larry Page, jeden ze zakladatelů společnosti Google. Také řízení čínského letadla Terrafugie probíhá podobně jako řízení běžného automobilu na zemi. Pohybuje se i po silnici, vejde se do standardní garáže pro jeden vůz a můžete si jej pořídit za 300 tisíc dolarů. Rovněž slovinská společnost Pipistrel už vyrobila cvičné dvoumístné elektrické letadlo. A Airbus zase vyvinul dvousedadlový systém E-Fan, který v roce 2015 přeletěl Lamanšský průliv.

Druhým trhem jsou malé regionální letouny, které mohou přepravovat 10 až 100 cestujících. Třetím trhem je komerční letouny na krátkých trasách. Tam dominují Airbus A320 a Boeing 737.

Bjorn Fehrm, letecký analytik společnosti Leeham News and Comment, je ale skeptičtější. „Letouny pro krátký dosah mohou být plně elektrické. Dnešní tisícovky letounů s jednoduchou uličkou (A320, 737) budou muset být hybridní ještě nejméně dalších 30 let. Na dlouhé vzdálenosti je to nereálné. To by muselo dojít k průlomu v palivových článcích nebo někde jinde,“ sdělil Fehrm.

Úspory paliva

Letecké společnosti sledují vývoj technologií elektrické baterie se zájmem. EasyJet chce cestující přepravovat v elektrických letounech na krátkých trasách během 10-20 let. Společnost podepsala smlouvu s americkou inženýrskou společnosti Wright Electric. Ta musí vyvinout letadla poháněná elektrickým proudem, která by mohla doletět z Londýna do Paříže a Amsterdamu.

V závislosti na ceně ropy dosáhly v několika posledních letech provozní náklady na letecké palivo 17-36 procent. Stein počítá s tím, že E-Fan X by mohl přinést až 15procentní úsporu paliva.

Pokračování ve vývoji technologie elektrických baterií v automobilovém průmyslu a nový tlak na letecký průmysl pravděpodobně povede k věděckým průlomům. 

Společnost Samsung Electronics nedávno prohlásila, že zvýšila energetickou kapacitu lithium-iontové baterie o 45 procent a snížila dobu potřebnou na dobití tím, že do napájecího zdroje přidala grafen - ultratenkou formu uhlíku. Chemie lithium-iontové baterie je zjevně nestabilní, náchylná k přehřátí a vzniku ohně - není ideální při letu v 10 tisících metrech. „Bezpečnost je pro nás nejdůležitější. Nemůžeme použít baterii, která může způsobit požár,“ řekl Stein.

Z toho vyplývá, že spousta velkých společností začne investovat obrovské peníze do rozvoje alternativních chemických technologií. Jednou z nadějných možností je pevná lithiová baterie, která nahradí tekutý elektrolyt stávajících buněk za pevnou náhradu. Takové baterie nabízejí mnohem vyšší hustotu energie a jejich hromadná výroba by měla být levná. Na ty, kteří pomohou problém vyřešit a vyrobí zdroj energie nové generace, který bude levnější a ekologičtější, čeká velké bohatství.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

Největšímu letadlu na světě odzvonilo, Airbus ohlásil konec výroby

Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární...

Evropská společnost Airbus ve čtvrtek ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu...

Aerolinky upravují rezervační systémy. Přidávají nové možnosti při volbě pohlaví

Ilustrační snímek

Cestující, kteří se necítí ani jako muži ani jako ženy, si u amerických leteckých společností budou moci vybrat z více...

Ťok se zbaví Zemanova kanálu, přenechá jej ministerstvu zemědělství

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Ministerstvo dopravy končí s výstavbou vodních děl na tuzemských vodních cestách. Místo něj budou jezy či plavební...

Najdete na iDNES.cz