Rychlejší než vrtulník a tichý jako roj včel. Firma zkouší létající taxi

  9:51aktualizováno  9:51
Další společnost se pustila do vývoje létajícího taxi. Startup Joby Aviation předvedl nový prototyp i vlivné sponzory, kteří do rozvoje létajícího dopravního prostředku investovali sto milionů dolarů. O létající taxíky se už delší dobu zajímají i společnosti Uber či Volocopter.

Investice do startupu na letecké taxi Joby Aviation dosáhly hranice 100 milionů amerických dolarů. Peníze poskytly například společnosti Intel, Toyota nebo JetBlue. | foto: Joby Aviation

Joby Aviation na začátku ledna oznámil, že 100 milionů dolarů získal od různých investorů, včetně společností Intel, Toyota nebo JetBlue. Peníze budou společnosti pomáhat při rozvoji prototypu létajícího taxi, které se podle agentury Bloomberg momentálně testuje na soukromém letišti společnosti v severní Kalifornii.

Společnost Joby Aviation založil v roce 2009 podnikatel a vynálezce Joe Bena Bevirta. Ten sdělil deníku Santa Cruz Sentinel, že plánuje do svého 120členného týmu najmout dalších sto inženýrů, kteří by navrhli a vybudovali funkční letecké taxi. 

Fotogalerie

Na rozdíl od desítek dalších společností, které v současné době staví malá vrtulová letadla s elektrickým pohonem, takzvaná eVTOL (electric vertical take-off and landing vehicles), která dokáží podobně jako helikoptéry vzlétat a přistávat vertikálně, Joby Aviation dokázal informaci o vývoji stroje udržet v tajnosti. 

Na veřejnost se dostalo několik malých nákresů, podle kterých by se mělo jednat o hybridní letoun s 12 rotory pro čtyři cestující. Mluvčí společnosti ale upozornil, že Joby Aviation pracuje na zcela novém prototypu létajícího taxi. Společnost nechtěla poskytnout žádné aktuální fotografie ani obrázky. Agentura Bloomberg, která byla při testování stroje, musela slíbit, že její reportér nepopíše detaily přístroje.

„Pilot zvládl vertikální vzlet. Patnáct minut letět a po 24 kilometrech bezpečně přistál. Taxi poháněné elektromotory a sofistikovaným řídicím softwarem vypadá jako kříženec mezi dronem a malým letadlem, který je schopný vzlétnout přímo ze startu a pak letět dvakrát rychleji než vrtulník a tiše jako roj včel,“ pospal stroj reportér Bloombergu. 

Firma není jediný vývojář, kterého létající taxíky zajímají. V Dubaji loni v září poprvé otestovali létající taxi bez pilota. Německá společnost Volocopter vyvinula dvousedadlovou kabinu opatřenou 18 vrtulemi umístěnými v kruhu nad prostorem pro pasažéry.

O vývoj létajícího automobilu se pokouší zhruba dvě desítky společností, včetně velikánů, jako jsou Boeing, Airbus či Uber, nebo malých startupů typu Kitty Hawk, který vlastní zakladatel společnosti Google Larry Page. Geely, mateřská společnost automobilky Volvo, nedávno získala startup Terrafugia, který se zaměřuje na výrobu létajících aut.

 Létající taxi pro dva pasažéry nemá řidiče:

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Problémová dálnice bez tendru. ŘSD zvažuje přímý výběr stavitele D1 u Humpolce

Humpolec, 5. 1. 2019, D1. 92. km, směr Praha, demontáž

Část nedokončených prací na problematickém úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem chtějí silničáři zadat...

Prodeje aut po předloňském rekordním roce klesly na 261 tisíc vozů

Škoda Kodiaq RS

Prodeje nových aut v České republice vloni poklesly proti rekordnímu roku 2017 o zhruba deset tisíc vozů. Celkem si tak...

Zákaz jízdy v levém pruhu děsí majitele karavanů, zasáhl by je totiž také

Ilustrační snímek

Připravovaný zákaz předjíždění a jízdy v levém pruhu na dálnicích, původně určený pro kamiony, může zkomplikovat...

Najdete na iDNES.cz