Do Prahy ze Zlína dosud jezdí jen jeden přímý vlakový spoj tam a zpět. Přes sousední Otrokovice, jež jsou významným železničním uzlem, jede do metropole několik přímých vlaků denně. Spojení se správním centrem země však není zdaleka ideální.
Situaci zlepší soukromí dopravci. Leo Express Leoše Novotného chce jezdit od prosince ze Starého Města do Prahy. Ráno tam a večer zpátky. A bez přestupu.
Spojení Zlín - PrahaVlak (České dráhy): Zlínský expres (5.10). Další spoje pouze z Otrokovic: expres Šohaj (7.36) a rychlíky Buchlov (4.25), Šohaj (7.36), Dřevnice (11.25), Bouzov (13.25), Galán (15.25) a Velehrad (17.25). Leo Express od prosince vyšle jednou denně komfortní vlak do Prahy a zpět ze Starého Města. Autobus: Třikrát denně ČSAD Vsetín (4.00, 10.00 a 15.00), jednou Krodos Bus (5.45). |
"Sedmdesát procent našich zákazníků je z Moravy a těm chceme vyjít vstříc," vysvětlil Novotný, syn někdejšího majitele konzerváren Hamé v Babicích.
To, že hodlá bez dotací více jezdit na východ a jih Moravy, způsobil hlavně přetlak na trati mezi Prahou a Ostravou, kde dostal konkurenční boj ceny hodně nízko a spojů je tam naopak příliš.
Z Prahy do Otrokovic a dál na jih však jezdí jen České dráhy. Trh je zde otevřený, konkurence žádná. A to se změní, i když ještě loni v prosinci soukromí dopravci takový krok neplánovali (čtěte zde).
"Služby tady nejsou poskytovány komfortně. My budeme jezdit moderními vlaky s bezbariérovým vstupem, nabídneme cestujícím tři třídy, nižší ceny i benefity a na palubě bude personál," upřesnila mluvčí Leo Expressu Andrea Hofmanová.
O kolik by mohl soukromý dopravce cenu snížit, když České dráhy jezdí z Otrokovic do Prahy za 275 korun, mluvčí neupřesnila.
Změny mají začít platit s novými jízdními řády v prosinci. Musí je však ještě potvrdit Správa železniční dopravní cesty.
Jančura: Služby drah jsou v regionu tragické
"Je to výborný nápad. Něco podobného také zvažujeme," reagoval Radim Jančura, který provozuje vlaky RegioJet.
Podle něho České dráhy snížily ceny na trati z Prahy do Ostravy natolik, že už se soukromému dopravci vyplatí odejít kamkoli jinam.
Standard cestování u dopravců Leo Express (vlevo) a RegioJet (uprostřed) na trati Ostrava - Praha a v rychlících Českých drah mezi Starým Městem a Prahou.
"Získat cestující ve Starém Městě, v Otrokovicích či v Přerově nebude těžké. Služby Českých drah jsou tam tragické," tvrdí Jančura.
České dráhy si to nemyslí, ale nechtějí se přít.
"Vypravit jeden pár vlaků a zajišťovat obsluhu po celý den, byť s přestupem, je velký rozdíl. Každopádně se budeme snažit zákazníky udržet," naznačila regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová s tím, že se vlakový vozový park bude dále modernizovat.
Snad jde o dlouhodobý záměr, věří náměstek hejtmana
Rychlíkové spoje si u Českých drah objednává ministerstvo dopravy - a to na základě průzkumu potřeb cestujících a svých finančních možností.
Podle Jančury by však měl stát přestat spoje Českých drah na trati z Prahy do Starého Města dotovat, pokud se na ní objeví konkurence.
Mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák řekl, že České dráhy mohou na komerční bázi provozovat spoje nad rámec státní objednávky, která se zatím řeší.
"Zatím neuvažujeme, že bychom počet spojů na této trati měnili. Ale v budoucnu jich může být více. Musíme si počkat na to, jak se situace bude vyvíjet a jestli tady opravdu soukromí dopravci začnou jezdit," řekl Novák.
Ať to bude tak či onak, cestující ve Zlínském kraji by si měli polepšit.
"Jsem rád, že bude jezdit více přímých spojů do Prahy. Pracovně tam jezdím poměrně často a musím se odjezdům vlaků hodně přizpůsobovat," postěžoval si Petr Formánek ze Zlína.
"Snahu soukromých dopravců vítáme. Čím více spojů, tím lépe," souhlasí náměstek hejtmana Jaroslav Drozd. "Nevím ale, jestli jde o dlouhodobý záměr poskytovat lidem kvalitní služby, anebo jen o konkurenční boj," dodal.