Soukromý železniční dopravce Leo Express plánuje od prosince částečně změnit síť měst, do kterých zajíždějí jeho vlaky. Nově začne působit i na jedné z tratí, kde dosud stát objednává rychlíky a expresy Českých drah.
"Sedmdesát procent našich zákazníků je z Moravy a těm chceme vyjít vstříc," vysvětlil šéf Leo Expressu Leoš Novotný. Plánované změny musí ještě potvrdit při sestavování jízdního řádu Správa železniční dopravní cesty.
Páteří byznysu zůstane spojení Praha - Ostrava, kde o cestující bojuje s Českými drahami a RegioJetem. Největší změnou bude zastavování všech vlaků mezi Prahou a Ostravou v Přerově, který dosud většina spojů objíždí. Musely by přes něj jezdit úvratí, tedy přemístit lokomotivu na druhý konec vlaku, což znamená až čtvrthodinovou časovou ztrátu. Jednotky Leo Expressu však mají stanoviště strojvůdce na obou koncích, ztratí tak pouze šest minut. Ztrátu částečně vynahradí zrušení zastávky v Pardubicích.
Leo Expressu se tak otevře nemalý trh téměř padesátitisícového města i lidí, kteří v Přerově přestupují z okolí. Další zastávku přidá ještě ve Studénce. Tři páry vlaků budou z Ostravy zajíždět až do Karviné. První změna nastává už v úterý, kdy Prahu s Karvinou spojí první pár vlaků: ranní z Karviné, večerní z Prahy.
24. května 2012 |
Leo Express se s nedotovanými vlaky vrhne i na trať, kde dosud jezdí pouze spoje objednané kraji či státem. Jednou denně bude z Prahy zajíždět až do Starého Města u Uherského Hradiště. Bude to večerní spoj z Prahy a ranní z východu Moravy.
Změna stanic obsluhovaných Leo Expressem je vyústěním konkurenčního boje, kdy se dopravci zaměřili hlavně na cestující z Ostravy a z Olomouce, ale ostatní středně velká města zůstala opomíjena. České dráhy například už od dubna začaly častěji zastavovat v Zábřehu na Moravě, od června chce ve stejném městě více stavět i RegioJet.
Leo chce vyjet na polské koleje
Novotného firma hodlá navíc během dvou let expandovat do Polska. "Plánujeme přinést úplně nový standard kvality na polský trh, a proto jsme vstoupili v jednání s renomovaným polským dopravcem s vizí strategického partnerství," uvedl Novotný. Jméno dopravce nesdělil. Firma očekává, že licenci získá do dvou let, do té doby chce využívat "papíry" polského partnera.
Leo Express na železnici vstoupil loni v listopadu, ale ne úplně šťastně. Firma musela nejprve kvůli závadám rušit spoje a vracet jízdenky, ani obsazenost vlaků nebyla nejvyšší. Novotný sám připouští, že začátek byl průšvih, ale teď se prý postupně dostává na plán.
"Je to dlouhodobý projekt, proto jsem byl v klidu, když první dva měsíce nevyšly podle našich představ. Vím, že náš model podnikání je dobrý, a potvrzuje to rostoucí obsazenost, která v březnu dosáhla 70 procent," dodal Novotný. Podle něj jsou už teď jednotky Stadler Flirt natolik spolehlivé, že si firma troufne nasadit od příštího jízdního řádu pět souprav bez jediné záložní. Během kritických měsíců firma prošla velkými manažerskými výměnami. "Měli jsme tu lidi skvělé na vize a plánování, ale když nastaly první problémy ze skutečného provozu, nezvládali je řešit," popisuje Novotný.
Čísla za březen už podle něj ukazují mírný zisk, především zásluhou vyšší obsazenosti. Té dopravce dosáhl snížením cen, poprvé se daly například jízdenky mezi Prahou a Ostravou koupit v nejméně lukrativní časy pod sto korun.
Leo Express teď intenzivně řeší i možnou změnu uspořádání sedaček ve vlaku: terčem kritiky je hlavně málo místa u čtyřsedaček se stolečkem.