RegioJet žaluje dráhy o stamiliony kvůli cenám mezi Prahou a Ostravou

  8:12aktualizováno  8:12
Soukromá železniční společnost RegioJet bude žalovat České dráhy o 270 milionů korun za rok 2012, o které prý přišla na tržbách kvůli údajně podnákladovým cenám Českých drah.

U první jízdy vlaku RegioJet nechyběly mažoretky. (22. září 2011) | foto: Yan Renelt, MF DNES

"České dráhy zneužily svého dominantního postavení na trase Praha – Ostrava. Soutěžní právo jasně říká, že dominantní hráč nemůže jít pod náklady," vysvětluje Radim Jančura, šéf RegioJetu.

"Kdyby České dráhy nesnížily jízdné po našem vstupu o 25-30 procent pod naše ceny, byli bychom dnes v zisku. Soutěžní právo nazývá toto jednání jako predátorské," řekl Jančura. Podle něj dráhy jako dominant nemohou nabízet podnákladové ceny jízdenek, protože tím by uzavíraly trh vůči nové konkurenci.

Dráhy sice nikdy nezveřejnily výsledky vlaků mezi Prahou a Ostravou, RegioJet si však nechal od společnosti Tacoma RSM udělat znalecký posudek, který odhadl ztrátovost. "Základem jsou výkazy ztrát za objednané vlaky na této trase v letech 2010 a 2011," uvedl Jančura. Čísla zveřejnilo na přelomu roku ministerstvo dopravy.

RegioJet v prvním roce provozu prodělal 76 milionů korun

RegioJet už posudek poslal na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který už téměř tři roky řeší chování drah na trase mezi Prahou a Ostravou.

RegioJet dráhy viní z podnákladových cen: zatímco před příchodem konkurence se jezdilo nejméně za 328 až 438 korun, v pendolinech stála další peníze navíc místenka, s nástupem soukromníka klesly ceny na polovinu, příchod třetího dopravce Leo Expressu srazil dočasně ceny až ke stokoruně. Taková cena je však silně pod náklady dopravců, a proto všichni prodělávají.

České dráhy jsou přesvědčené, že zákon neporušily. "Otázku případného zneužití našeho postavení řeší antimonopolní úřad, se kterým plně spolupracujeme," říká mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Znalci odhadli ztrátu z provozování expresů na 220 milionů korun, dalších více než půl miliardy pak u pendolin, jejichž ztrátu však stát nikdy neplatil.

Podle Jančury je reálná ztráta ještě větší než 740 milionů. "Jsou to údaje, jako bychom na trh nevstoupili a nepřebrali žádné cestující drahám," podotkl Jančura. Skutečnou výši ztráty odhaduje až na 949 milionů korun, protože přibyl další konkurent a ceny dál klesly.

Žalobu podává proto, že ÚOHS nemá lhůtu, dokdy musí spor vyřešit. RegioJet loni prodělal 76 milionů korun, z každé koruny tržeb měla firma 28haléřovou ztrátu. Podle Jančury to je právě kvůli nízkému jízdnému drah, kterému se musel RegioJet přizpůsobit.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Každý sedmý vlak loni přijel pozdě. Nejpřesnější jsou osobáky

Ilustrační snímek

Rozkopané koridory a dlouhá čekání na zpožděný vlak. Jen málo lidí v Česku nemá k fungování železnice výhrady, přitom...

VIDEO: Oslava na letišti. Korean Air létají z Prahy do Soulu již 15 let

Korean air přiletěl do Prahy

Je tomu již patnáct let, co na Letišti Václava Havla Praha s velkou slávou poprvé přistálo letadlo společnosti Korean...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Najdete na iDNES.cz