"České dráhy zneužily svého dominantního postavení na trase Praha – Ostrava. Soutěžní právo jasně říká, že dominantní hráč nemůže jít pod náklady," vysvětluje Radim Jančura, šéf RegioJetu.
"Kdyby České dráhy nesnížily jízdné po našem vstupu o 25-30 procent pod naše ceny, byli bychom dnes v zisku. Soutěžní právo nazývá toto jednání jako predátorské," řekl Jančura. Podle něj dráhy jako dominant nemohou nabízet podnákladové ceny jízdenek, protože tím by uzavíraly trh vůči nové konkurenci.
Dráhy sice nikdy nezveřejnily výsledky vlaků mezi Prahou a Ostravou, RegioJet si však nechal od společnosti Tacoma RSM udělat znalecký posudek, který odhadl ztrátovost. "Základem jsou výkazy ztrát za objednané vlaky na této trase v letech 2010 a 2011," uvedl Jančura. Čísla zveřejnilo na přelomu roku ministerstvo dopravy.
RegioJet v prvním roce provozu prodělal 76 milionů korun |
RegioJet už posudek poslal na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který už téměř tři roky řeší chování drah na trase mezi Prahou a Ostravou.
RegioJet dráhy viní z podnákladových cen: zatímco před příchodem konkurence se jezdilo nejméně za 328 až 438 korun, v pendolinech stála další peníze navíc místenka, s nástupem soukromníka klesly ceny na polovinu, příchod třetího dopravce Leo Expressu srazil dočasně ceny až ke stokoruně. Taková cena je však silně pod náklady dopravců, a proto všichni prodělávají.
České dráhy jsou přesvědčené, že zákon neporušily. "Otázku případného zneužití našeho postavení řeší antimonopolní úřad, se kterým plně spolupracujeme," říká mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
Znalci odhadli ztrátu z provozování expresů na 220 milionů korun, dalších více než půl miliardy pak u pendolin, jejichž ztrátu však stát nikdy neplatil.
Podle Jančury je reálná ztráta ještě větší než 740 milionů. "Jsou to údaje, jako bychom na trh nevstoupili a nepřebrali žádné cestující drahám," podotkl Jančura. Skutečnou výši ztráty odhaduje až na 949 milionů korun, protože přibyl další konkurent a ceny dál klesly.
Žalobu podává proto, že ÚOHS nemá lhůtu, dokdy musí spor vyřešit. RegioJet loni prodělal 76 milionů korun, z každé koruny tržeb měla firma 28haléřovou ztrátu. Podle Jančury to je právě kvůli nízkému jízdnému drah, kterému se musel RegioJet přizpůsobit.