"S LEO Expressem i RegioJetem jsme již začali jednání," řekl MF DNES nový ředitel drah Dalibor Zelený.

"S LEO Expressem i RegioJetem jsme již začali jednání," řekl MF DNES nový ředitel drah Dalibor Zelený. | foto: koláž iDNES.cz

Do všech vlaků bude stačit jedna jízdenka. Dráhy jednají s konkurencí

  • 202
Dva soukromí a jeden státní železniční dopravce možná prolomí mlčení a zasednou ke stolu k jednání. Výsledkem by měla být dohoda o uznávání jízdenek konkurence. Nyní cestující někde musejí kupovat více jízdenek, aby se dostali do cílového místa, v budoucnu by však stačila jen jedna.

Například když chce jet cestující z Prahy do Opavy vlakem a využít při tom služeb soukromého dopravce, musí si chtě nechtě koupit dva lístky. Jeden u soukromníka pro cestu z Prahy do Ostravy, druhý u státních Českých drah na zbývající kus cesty. Čeští dopravci spolu totiž "nemluví" a na rozdíl třeba od Švýcarska, které se dá přejet i s přestupy celé jen s jedním lístkem, nechtějí prodávat společné jízdenky.

Ovšem komplikované nákupy lístků, na které si cestující vytrvale stěžují, by měly být i v tuzemsku minulostí. České dráhy poprvé potvrdily, že mají zájem se s konkurencí dohodnout na vzájemném uznávání jízdenek. "S LEO Expressem i RegioJetem jsme již začali jednání," řekl MF DNES nový ředitel drah Dalibor Zelený.

Nové vedení Českých drah mění strategii: místo nákupu nových vylepší staré vlaky.Čtěte ve čtvrtek, 22. 8.

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

Vzájemnou dohodu minulé vedení drah dlouho odmítalo, i když se ji ministerstvo snažilo prosadit. Dohodlo se jen s dopravci na malých regionálních tratích.

"Je to určitě i cesta, jak na železnici přilákat další lidi," míní Miroslav Vyka, šéf Svazu cestujících ve veřejné dopravě. Podle něj to bude výhodné pro cestující, kterým například ujede vlak a nebudou muset dvě hodiny čekat na spoj "svého" dopravce.

Železniční firmy však čeká zejména na trati mezi Prahou a Ostravou složité dohadování o to, jak lístky platit a uznávat. A nejde jen o rozdílné jízdné. S výjimkou expresů Českých drah jsou všechny vlaky totiž povinně místenkové, a tak si budou muset vzájemně propojit i své systémy.

"V první řadě budeme rádi, když budeme moci prodávat jízdenky Českých drah. A není problém, aby ony naopak prodávaly naše jízdenky," říká Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu. Podobně snahu o dohodu vítá i Leoš Novotný, šéf LEO Expressu.

Na dohodu o uznávání jízdenek už dříve tlačilo ministerstvo dopravy, ale neúspěšně. S plánovaným vstupem dalších konkurentů na trh by bez dohody mohla nastat situace, kdy by třeba pro cestu z Ústí nad Labem do Zlína byly potřeba tři jízdenky.