Regionova

Regionova | foto: České dráhy

Invaze hlučných regionov na koleje končí. Dráhy dostaly poslední kus

  • 189
Po sedmi letech končí výroba motorových jednotek Regionova, které výrazně proměnily cestování hlavně na lokálkách. Ne vždy však k lepšímu. Dráhy ve středu převzaly poslední žlutý vlak z produkce Pars nova, firmy patřící pod Škodu Transportation.

Utratily za ně přes šest miliard korun a regionovy dnes obstarávají třicet procent všech jízd Českých drah.

"Regionova je největší omyl české železnice za posledních deset let. Jde o nejhorší v současné době vyráběný vlak, a proto by bylo lepší, kdyby se vůbec ani nezačal vyrábět," říká Miroslav Vyka, šéf Svazu cestujících ve veřejné dopravě. Vozidlo nazývá oplechovaným trabantem.

"Byla to taková z nouze ctnost. Ale myslím, že lidem se tyto vlaky celkem líbí," míní Jindřich Hlas, prezident Federace strojvůdců. I strojvůdci patřili často ke kritikům těchto vlaků, stačilo, aby napadlo například listí na trať, a některé úseky s větším sklonem vlaky vůbec nevyjely. Vnitřek skrývá i některé perly - například nevhodně umístěné tlačítko na zamykání dveří na toaletě. "Cestující ho občas nezmáčknou, proto občas toaleta funguje jako striptýzový bar," podotkl Vyka.

Rozmístění jednotek Regionova po ČR

Cestujícím na železnici přinesly sice pohodlnější sedačky nebo nízkopodlažní nastupování, měření však ukázala, že jednotky jsou hlučnější než motorové vozy řady 810, ze kterých se regionovy přestavují.

Dráhy vidí přínos regionov jinak. "Šlo o ideální cestu a rozumný kompromis mezi dodací dobou, cenou, disponibilními prostředky i existujícím rozsahem vozového parku. Určitě nasazení regionov znamenalo po roce 2005 podstatné zlepšení vnímání regionální železniční dopravy u našich zákazníků," řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Cena stoupala až na 25 milionů za jednotku

Regionovy začaly dráhy nakupovat od Parsu v roce 2005. Původní objednávka přitom počítala jen se stovkou kusů. Dráhy však nakonec objednávaly a objednávaly, až nakonec ve středu převzaly 237. jednotku. Většina jich je dvouvozových, Pars nova však dodala i 26 třívozových jednotek.

Firma zakázku na jejich výrobu získala buď nepřímo, nebo v soutěži, kde byla jediným uchazečem. Cena přitom postupně stoupala podle tendrů z 20 až na 25 milionů za jednotku. Nikdo jiný podobnou jednotku totiž nenabízel, nebo se s ní do soutěže nepřihlásil.

Jen na Slovensku podobné jednotky dělala ŽOS Zvolen. Novější verze teď jezdí mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi pro společnost GW Train Regio. Cenu ani jedna z firem nesdělila, ale podle ŽOS Zvolen je srovnatelná s cenami regionov. Jejich vlaky však nabízejí za stejnou cenu lepší výkon, jsou tišší, klimatizované a také mají silnější motory.

S regionovami se neopomněla pochválit ani Pars nova. "Modernizace znamenala smysluplnou obnovu vozového parku Českých drah a kromě finančních úspor měla pozitivní vliv i na zaměstnanost v regionu," řekl předseda představenstva Tomáš Ignačák. Zakázky na regionovy podle něj znamenaly práci pro zhruba pět set lidí ve firmě a u dodavatelů na Šumpersku.

Dráhy se rozhodly pro modernizaci i kvůli ceně, koupit si nový motorový vůz je záležitost zhruba dvakrát dražší. Současně použily levnější metodu - u starých motoráků vyměnily sedačky a okna, taková modernizace pak vyšla zhruba na milion korun.