Středa 29. listopadu 2023, svátek má Zina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. listopadu 2023 Zina

V ČR přibývají solární dobíječky elektroaut, v počtu stanic však zaostáváme

Dobíjecí stanice pro elektromobily přibývají po desítkách, přesto Česko stále zůstává na chvostu evropských zemí. Na 5,5 tisíce registrovaných elektromobilů nyní připadá zhruba osm stovek veřejných dobíječek. A další se stavějí. Díky solárním panelům a bateriím rostou i na místech, kdy by to kvůli nedostatečné kapacitě elektrické sítě nebylo možné.

ilustrační snímek | foto: Depositphotos

Jednu takovou nyní otevřel E.ON u čerpací stanice Benzina poblíž Břeclavi. Dobíječka je v regionu s nejvyšším počtem slunečných dní v Česku. „Pokud auto přijede, když svítí slunce, energie se bude dobíjet hlavně z fotovoltaiky. Bude-li zataženo a baterie bude plná, půjde energie z ní. Až ve chvíli, kdy se úložiště dostane na svou spodní hranici, začne se při nabíjení elektřina čerpat i ze sítě,“ říká vedoucí mobility services E.ON Energie Martin Klíma.

Fotovoltaické panely na přístřešku, pod kterým je dobíječka umístěna, má v ideálních podmínkách vyrobit 15 megawatthodin elektřiny ročně. To odpovídá objemu, který elektromobilisté dobili loni u dobíječky v Jihlavě, jedné z nejvytíženějších v síti E.ON. Aktuálně mohou u Břeclavi dobíjet současně dva vozy, do konce roku mají přibýt ještě další dvě místa pro elektroauta.

Češi a elektromobily.

„V této konkrétní lokalitě bychom rychlodobíjecí stanici bez fotovoltaiky a bateriového úložiště nemohli vybudovat. Ze sítě jsme připojeni na 80 A, přičemž standardně pro tento typ stanice je potřeba 160 A. Bereme si tedy polovinu ze sítě a polovinu dorovnáváme baterií,“ vysvětluje Klíma.

Fiat Chrysler investuje miliardy do továrny na elektromobily v Polsku

Podle něj je tento typ stanice proti standardní instalaci zhruba čtyřikrát dražší. „Výstavbu nám umožnil mezinárodní projekt East-E, kde je jedním z cílů právě vybudování takové technologie a následný sběr dat, který umožní případné rozšíření v dalších dotačních výzvách,“ říká Klíma.

Chytřejší dobíječky

Dobíjecí stanice pro elektromobily jsou navíc stále chytřejší. Řídící software často umožňuje vzdálenou správu, umí třeba dobíječku na dálku restartovat. „Náš systém také umožňuje dynamicky řídit výkon dobíjecích stanic podle aktuální spotřeby objektu nebo podle dalších pravidel. Díky tomu lze předcházet pokutám za překročení rezervovaného příkonu a zároveň přispět k rovnováze distribuční a přenosové soustavy,“ říká Ondřej Synek z Unicorn Systems.

Systém ChargeUp od Unicornu nyní obhospodařuje 35 provozovatelů dobíjecích stanic. A to od malých sítí až k síti Škoda Auto, do níž jsou zapojeny stovky převážně neveřejných stanic.

Stanice v síti ČEZ zase „pohání“ platforma izraelského startupu Driivz, do kterého před dvěma lety kapitálově vstoupil fond Inven Capital ze skupiny ČEZ. Oba systémy mají také chytré mobilní aplikace pro řidiče.

Nejrozsáhlejší síť s 274 veřejnými dobíječkami má nyní ČEZ. „Loni jsme postavili o tři pětiny více stanic než v roce 2019 a letos bychom chtěli udržet loňské tempo výstavby. Do pěti let cílíme na ztrojnásobení celkového výkonu stanic v­ naší síti až na 50 tisíc kilowatt,“ říká manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík. Záměrem je pokrýt všechna krajská a další velká města a hlavní tahy mezi nimi.

USA prohrávají závody v elektromobilitě, poráží je Čína i Evropa

O druhé místo se přetahují právě E.ON a PRE, každá z nich má nyní přes sto stanic. „Do konce letošního roku bychom chtěli naši síť zdvojnásobit a nadále bude platit, že většina stanic E.ON Drive bude rychlodobíjecích v provedení 50 až 75 kilowatt,“ říká Klíma z E.ON.

Podle expertů má smysl rychlodobíječky stavět na tranzitních bodech, protože umožňují naplnit baterii z nuly na 80 procent za půl hodiny. Energetické firmy však tvrdí, že má smysl stavět i standardní dobíječky, které naplní většinu kapacity baterie za dvě až tři hodiny, a to třeba při nákupních či zábavních centrech.

Sítě to zvládnou

Chmelík z ČEZ říká, že na současnou úroveň spotřeby jsou přenosové i distribuční sítě dimenzovány dostatečně. „Požadavky stovek tisíc až jednoho milionu elektroaut se z hlediska spotřeby elektřiny v ­České republice projeví pouze v­ jednotkách procent. Naopak noční nabíjení elektromobilů pomáhá vyrovnat zatížení elektrické sítě,“ říká Chmelík. Pomalé noční nabíjení je šetrnější i pro baterie v autech.

Vývoj podle Chmelíka ovšem i­ v­ Česku časem dospěje k postupné instalaci stanic o vyšších výkonech, tedy ultrarychlých dobíječek o výkonu 100 či 150 kilowatt. Umožní dobíjet současné modely elektrovozů rychleji a také udrží dobu dobíjení v řádu desítek minut i u nových elektromobilů s většími bateriemi. Podmínkou je dostatečná kapacita výkonu v lokalitě – a v tom může pomoci právě kombinace s fotovoltaikou a bateriemi.

Silnice, která nabíjí za jízdy. V Tel Avivu po ní budou jezdit elektrobusy

„Dnes má podle odhadů jen 30 procent vlastníků automobilů vlastní garáž nebo jinou možnost vlastního dobíjení. Zbývajících 70 procent je v případě zájmu o elektromobil odkázáno na veřejnou síť. Pokud má elektromobilita nahradit tradiční fosilní dopravu, pak jsou třeba veřejné stanice,“ říká Synek. Z pohledu celkového objemu dobíjení připadá nyní na veřejnou síť odhadem zhruba 20 procent.

Evropská unie doporučuje, aby na každých deset elektromobilů byla alespoň jedna veřejná dobíječka. „Vzhledem k nízkému počtu elektromobilů zatím Česko tento poměr splňuje, ale je jen otázka času, než se to otočí,“ říká Synek. Očekává se nárůst zájmu o nové elektrovozy, u veřejných institucí navíc budou muset skoro třetinu nově pořizované flotily tvořit vozidla s minimálními emisemi. 


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Je mi líto, Evropo. Mají lepší nabídku, říkají kupci čínských aut do zásuvky

Ora Punk Cat má podobně jako VW Brouk kulaté světlomety.

VIDEO Když se Laima Springeová-Janssenová rozhodla vyměnit francouzské SUV s benzinovým pohonem za...

Tesla má v Německu chystat výrobu levného elektromobilu za 600 tisíc korun

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

VIDEO Americká automobilka Tesla plánuje ve svém německém závodě vyrábět elektromobil za 25 000 eur...

Dolu za biliony říkají lidé ne. Kde a jak se bude lithium těžit a jak zasáhne místní

Letecký snímek nad lokalitou, kde se plánuje těžba lithia.

Na Teplicku se lidé bouří proti zpracování lithia z Cínovce. Lithium nevidí jako příležitost, ale...

Ve společnosti existují tlaky, aby osobní mobilita levná nebyla, varuje expert

Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu

Exkluzivně Škodovka letos představuje nejspíš své poslední novinky se spalovacím motorem. Vážně se stanou...

Ojeté auto stojí už téměř dvě stě tisíc. V průměru je jedenáct let staré

Největší tuzemský autobazar AAA Auto letos očekává prodej 100 tisíc aut.

Průměrné ceny ojetých aut meziročně vzrostly v Česku o zhruba deset procent na 199 tisíc korun....

Genderově nevyvážený test trval jako mrknutí oka. Elektrohvězdy lidi ochrání

Crash-test Mercedesů EQS SUV a EQA

VIDEO Mercedes proti sobě postavil nejmenší a největší elektromobily značky a za jejich volant posadil...

Už i firmy šetří na autech. Služebáky budou střídat klidně každý měsíc

Nejlevnější verze Tesly Model 3 s výkonem 208 kW a dojezdem 491 km vyjde v ČR...

Auta a jejich provoz je dnes už tak drahý, že nejen soukromé osoby, ale i firmy začínají omezovat...

Jak se změní účty za elektřinu

Podle návrhu cenových rozhodnutí Energetického regulačního úřadu (ERÚ) zveřejněného poslední den v říjnu by měly regulované části ceny elektřiny vzrůst o 71 procent. Finální cenová rozhodnutí vydá úřad do konce listopadu. 

  • Nejčtenější

Ulož.to končí se sdílením souborů. Kvůli evropské legislativě, vysvětluje

Internetové úložiště Ulož.to Disk od prosince nebude umožňovat stahování souborů, které si na něj uživatelé sami...

Žádný div, že berou útokem naše obchody. Poláci prověřili české ceny

Stejný řetězec obchodů, stejné výrobky, a naprosto propastný rozdíl mezi cenami. Polský portál Fakt ze zaměřil na ceny...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Švédské revoluční baterie míří na trh. Mohly by odstranit závislost na Číně

Levnější, udržitelnější a bez závislosti na Číně. Právě taková by měla být nová bezlithiová sodíko-iontová baterie, za...

Plzeň za 16? V Česku nevídaná cena nahnala zákazníky do německého marketu

Uplynulý prodloužený víkend zlákal k nákupním výjezdům do příhraničí ještě větší množství českých zákazníků než...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kebab za 250? Největší výrobce tohoto masa v Evropě avizuje zdražování

Jeden z největších výrobců kebabového masa v Evropě oznámil, že v dohledné době významně zvýší ceny. Milovníci tohoto...

Život ve slevě. Drahota vede mámu samoživitelku k zoufalým akcím

Premium Davem lidí proplouvá nenápadná žena s červeným deštníkem v obnošené bundě. Očima skenuje výkladní skříně obchodů. Pak...

Pavel Kolář: Naše mechanismy zajišťující přežití jsou deformovány blahobytem

Premium Přisuzují se mu až zázračné schopnosti. Mnoha lidem totiž dokázal pomoci od zdravotních potíží. Ať už šlo o české...

Manažer reprezentace exkluzivně: o konci trenérů a proč dostal funkci u záchodků

Premium Byl první, kdo trenérům reprezentace už během října navrhl: „Neskončíme?“ Dopálila ho hořká atmosféra a nedůvěra...

Odměny pro železničáře: Už ne podle dochvilnosti vlaků, ale podle výstavby

Premium Méně zpoždění, plýtvání a především dodržování harmonogramů ve výstavbě. Resort dopravy opět řeší, jak motivovat vedení...

Část hotové D3 se bude bourat, musí se postavit železniční tunel

Část hotové jihočeské dálnice D3 Ševětín - Borek se bude muset zbourat. Provoz tam tak bude v budoucnu zřejmě i několik...

Náhrada za motoráky se hledá obtížně. Zatím musí stačit ojetiny

Na kolejích v Česku a v sousedních zemích přežívá na tři sta jednovozových motoráků, za které není náhrada. Půl století...

Bezpečné dráhy mají skluz. Plán za sto miliard se na poslední chvíli předělává

Premium Rok před největší železniční akcí na české železnici má správce tratí nečekané problémy s funkcí nového drážního...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Českého slavíka vyhrála Ewa Farna. Do Síně slávy vstoupil Václav Neckář

V pražském Foru Karlín se rozhodlo o letošních držitelích Českých slavíků. Mezi zpěvačkami vyhrála Ewa Farna, která si...

Jana Bendiga na Slavících posypali moukou a počastovali rasistickou nadávkou

Předávání hudebních cen Český slavík se neobešlo bez skandálu. Na červeném koberci to zpěvák Jan Bendig (29) schytal...

Jeho uhánění mě obtěžovalo. Byla jsem vdaná, říká manželka Tomáše Savky

Někdejší účastník první řady SuperStar a bývalá vynikající sólistka baletu plzeňského Národního divadla jsou manželi už...

Ulož.to končí se sdílením souborů. Kvůli evropské legislativě, vysvětluje

Internetové úložiště Ulož.to Disk od prosince nebude umožňovat stahování souborů, které si na něj uživatelé sami...

Nejsem nácek. Šlo o něco jiného, říká muž, který útočil na Bendiga

Zpěvák Jan Bendig (29) byl v sobotu před předáváním cen Český slavík posypán na červeném koberci moukou. Druhý den...