Octavia má již dokonce 10% podíl na trhu ojetin v České republice.

Octavia má již dokonce 10% podíl na trhu ojetin v České republice. | foto: Lukáš Procházka, MAFRA

Drážní ojetiny si rozebraly Auto Esa a AAA Auto. Pro Čechy i Egypťany

  • 56
Rozprodej stovek vysloužilých osobních aut z vozového parku Českých drah vyvolal nečekaný zájem, ale i válku největších autobazarů v Česku. Za vozy tak nakonec dráhy získaly více, než očekávaly. Velká část se odveze do Afriky.

Zatím poslední balík 90 aut z flotily Českých drah koupil přímo zakladatel AAA Auto Anthony J. Denny pro svou firmu AAA AUTO.EU. "Naprostá většina z koupených aut je určena na export do Afriky, zejména do Egypta a Tuniska. Vybrané nejkvalitnější vozy Škoda Octavia s doloženou servisní historií a dobrým nájezdem kilometrů si AAA AUTO ponechá v portfoliu k prodeji v tuzemsku," řekl Vítězslav Horák z agentury, která mediálně AAA Auto zastupuje.

Ještě před dvěma týdny přitom stejný autobazar tvrdil, že se do české prodejní sítě dostaly nekvalitní auta od drah. Koupil je totiž konkurenční autobazar Auto ESA, který ovládl první dvě kola elektronické dražby Českých drah. V nich cena přesáhla v průměru dvojnásobek znaleckého posudku. Dráhy oficiálně cenu nezveřejnily. Mluvčí ČD Radek Joklík však potvrdil, že cena výrazně přesáhla znalecký posudek. I v případě třetí aukce, kterou vyhrála AAA Auto, byla cena vyšší, než podle posudku.

Spory o stav vozů

V aukcích soutěžilo celkem pět zájemců, nejdéle přihazovaly právě dva největší autobazary. Sdružení na ochranu vlastníků aut Sova tvrdí, že stav vozů odpovídá používání na dráze, podle předsedy sdružení Zbyňka Veselého sloužily jako pojízdné dílny.

"Není asi třeba zdůrazňovat, jaký vliv mělo používání vozů Českými drahami na jejich technický stav, najeté kilometry a morální hodnotu," řekl Veselý, podle kterého jde o auta za hranicí životnosti. Sdružení, které se profiluje jako spotřebitelská organizace, na nákup aut upozornilo v tiskové zprávě vydané s autobazary AAA Auto.

Mluvčí Auto ESA Martin Doležal kritiku odmítá, podle něj procházely všechny vozy pravidelným servisem a mají platnou technickou prohlídku. "Ve flotile byly i čtyři vozy s nájezdem 300 tisíc kilometrů. Tyto vozy byly ekologicky zlikvidovány," dodal Doležal. Podle něj už autobazar většinu vozů z prvních dvou aukcí rozprodal. "Mnoho vozů zakoupili i zákazníci z řad zaměstnanců Českých drah, kteří tyto vozy znali," dodal.

Auto ESA kvůli tvrzením konkurence zveřejnila kompletní seznam vykoupených vozů na svém webu včetně VIN čísel. Ve většině případů dráhy prodávají škodovky, průměrná cena podle posudku byla 35 tisíc korun. Dráhy místo ojetin pořizují nové vozy na operativní leasing (více čtěte zde).