Dezinfekce v rámci prevence šíření koronaviru na Hlavním nádraží v Praze. (7. března 2020) | foto: Josef Vostárek, MAFRA

V regionech ubude spojů, dráhy přecházejí na letní řád

  • 0
Kvůli výraznému úbytku cestujících chystají české dráhy další redukci vypravovaných vlaků. Po škrtech v expresní dopravě se nově změny dotknou i regionálních spojů.

Od pondělí tak podle jízdních řádů pro letní prázdniny začnou jezdit například vlaky na jižní Moravě. Opatření se dotkne četnosti vlaků nejvíce v ranní a také v odpolední špičce, uvedla dnes mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová. Už dřívě oznámil omezení dopravy na rychlíkové lince z Brna přes Vyškov do Bohumína RegioJet, v Pardubickém kraji omezí objednaná spojení Leo Express.

Změny se dotknou linek, kde bývá doprava ve špičce nejhustší. Intervaly se prodlouží na tratích z Brna do Břeclavi, Tišnova, Blanska a Křenovic. Dále jde o tratě z Brna do Veselí nad Moravou a také o trať z Břeclavi do Znojma.

Epidemie koronaviru

Ve středních Čechách přestanou jezdit noční vlaky, které po půlnoci vozí lidi mezi Prahou a například Kladnem, Berounem či Kolínem. Toto opatření platí už od půlnoci na sobotu.

Podle Heleny Frintové ze středočeského krajského úřadu přestanou jezdit vlaky takzvaného nočního rozjezdu. Jde o vlaky, které v 01:00 vyjíždějí do Prahy z Kladna, Berouna přes Zadní Třebaň i přes Rudnou, Mělníka, Kolína přes Český Brod, Benešova a Kralup nad Vltavou. Dále jde o spoj z Čerčan vyjíždějící v 0:02 a vlak, který jede z Kolína v 0:53 přes Nymburk a Lysou nad Labem. Z Prahy se všechny tyto vlaky rozjíždějí ve 2:30, 2:33 a 2:34. Opatření se týká i vlaků z Milovic do Lysé nad Labem s odjezdem v 1:31 a v opačném směru v 3:11 z Lysé nad Labem.

Zároveň bude od 28. března oddáleno zahájení provozu vlaků takzvaného rekreačního léta. Tyto rekreační vlaky nevyjedou až do odvolání.

OD pondělí až do odvolání nepojedou z Prahy spěšné vlaky do Ústí nad Orlicí. „Od 23. března jsou zrušeny také spoje 20531 a 20530 Ústí nad Orlicí – Česká Třebová a zpět a od 28. března jsou zrušeny všechny spoje v úseku Králíky – Hanušovice a zpět,“ uvedl mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík. Firma už dříve seškrtala své komerční železniční spoje do Polska a na Slovensko. Nyní po domluvě s Pardubickým kraje přistupuje i k redukci krajem objednaných vlaků.

Také Liberecký kraj omezí železniční dopravu a noční vlaky od soboty nepojedou. Podle hejtmana Martina Půty jsou hlavní omezení ve večerních a nočních spojích, kdy lidé stejně vzhledem k nařízení vlády nikam cestovat nemohou. Liberecký hejtman lidem doporučil, aby si před cestou prověřili aktuální znění jízdních řádů na internetových stránkách.

Podle informací společnosti Korid LK, která je koordinátorem veřejné dopravy, omezí od soboty dopravci kapacitu vlaků na trase z Liberce do Harrachova, ale také směrem do Frýdlantského výběžku. Na trase z Liberce přes Turnov do Lomnice nad Popelkou byly ve všední dny zrušeny posilové spoje a také školní spoj směrem na Novou Paku. Zrušené jsou například i posilové vlaky z Tanvaldu do Plavů, ze Smržovky na Josefův důl pojede vlak v hodinovém intervalu, s vloženými spoji v ranní špičce.

Obsazenost regionálních vlaků při současné situaci podle státního dopravce neustále klesá. Některé vlaky jezdí takřka prázdné a jejich další provoz je tak podle dopravce ekonomicky neudržitelný. Dráhy také chtějí omezením chránit své zaměstnance minimalizací kontaktů s cestujícími.

ČD už dříve požádaly o jednotný přístup a souhrnnou změnu v jízdních řádech, která by snížila provoz celkem o 28 procent. Zrušeny by měly být například noční vlaky po 22. hodině s výjimkou vlaků s odjezdem z velkých měst. Zastaveny by měly být také vlaky do turistických destinací či rekreační spoje.

Dráhy připravily návrh omezení i pro případ dalšího prohlubování současné krize. V takovém případě by navrhovaly jezdit podle jízdních řádů platných během státních svátků, což je omezení o 32 procent, případně podle štědrodenního programu, tedy omezení až o 40 procent.

Podle ministra dopravy Karla Havlíčka dává omezování spojů smysl. „Pokud neustále klesá počet cestujících až na desetinu běžného provozu, je rozumné snižovat i četnost pravidelných spojů. Musíme dbát na to, aby všichni cestující mohli dodržovat všechna nařízená ochranná opatření, dvoumetrovou vzdálenost mezi sebou a nevystavili jsme je jakémukoliv riziku. Snížení spojů o třetinu mi tak připadá jako adekvátní opatření,“ uvedl.

,