Dotování těchto vlaků je evropský unikát, ostatní železnice je provozují bez příspěvků.

Dotování těchto vlaků je evropský unikát, ostatní železnice je provozují bez příspěvků. | foto: České dráhy

Dráhy přijdou o dotace na vlaky EuroCity a InterCity

  • 87
České dráhy přijdou příští rok o zhruba čtvrt miliardy korun, které jim stát posílá na dorovnání ztrát z provozu vlaků vyšší kvality kategorie EucoCity a InterCity.

„Je to typ dopravy, na kterou by si měly umět vydělat dráhy samy,“ zdůvodnil změnu náměstek ministra dopravy Martin Sýkora, podle kterého je už o zastavení peněz za vlaky EC/IC rozhodnuto.

ČD provozují letos 28 různých vlaků této kategorie. Většina spojů nabízí větší komfort než například rychlíky či expresy, často jde o mezinárodní vlaky s vozy od zahraničních dopravců. Zejména na trase mezi Prahou a Ostravou však dráhy nasazují z důvodu nedostatku moderních vozů starší vagony.

Od nového jízdního řádu vlaků EC/IC ubude. Právě část spojů na Ostravsko přejde do kategorie expres, kterou bude ministerstvo dotovat i nadále.

Vlaky začal dotovat Bazala

Dotace na vlaky EC/IC fungují v Česku od roku 2007, kdy si je prosadil tehdejší šéf ČD Josef Bazala. Do té doby provozovaly dráhy tyto vlaky na vlastní pěst, cestující k ceně jízdného doplácel 60 korun. Po zavedení dotací byl příplatek zrušen.

Dotování těchto vlaků je evropský unikát, ostatní železnice je provozují bez příspěvků. Proti dotacím dlouho vystupují alternativní dopravci, kteří chtějí jezdit vybrané tratě na vlastní riziko.

Dráhy chtějí výpadek peněz pokrýt ze svých úspor. „Loni jsme ušetřili 700 milionů korun a letos to bude zhruba jedna miliarda. A právě díky těmto masivním vnitřním úsporám, se kterými počítáme i v připravovaném podnikatelském plánu na rok 2011, pokračující modernizaci vozového parku a aktivní obchodní politice, dokážeme provozovat vlaky EC a IC na vlastní podnikatelské riziko,“ uvedl šéf drah Petr Žaluda.

,