City Elefant - pantograf, který je lepší než Pendolino

City Elefant - pantograf, který je lepší než Pendolino | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Dráhy přešly s proudem od ČEZ pod E.ON, vyjde je to levněji

  • 22
Vlaky Českých drah poprvé v historii nepohání elektřina od společnosti ČEZ. V posledním čtvrtletí budou ČD odebírat proud od společnosti E.ON Energie. Ta vyhrála veřejnou soutěž na dodávku silové elektřiny až do konce roku. Dráhy teď hledají dodavatele na příští rok.

Drahám měl podle smlouvy původně do konce roku dodávat proud ČEZ Prodej. Ten ale smlouvu vypověděl. „Oslovili jsme sedm společností a obdrželi čtyři nabídky,“ uvedl mluvčí drah Petr Štáhlavský.

Nová cena je podle něj nižší, než kolik platily dráhy dosud. „Změna legislativy a možnost najít si dodavatele umožnilo snížit náklady v letošním roce v řádech stovek milionů korun,“ dodal Štáhlavský.

Dráhy za čtvrt roku odběru zaplatí 445 milionů korun bez DPH. Státní dopravce současně hledá už dodavatele na celý příští rok. Kritériem pro výběr bude nejnižší cena, hodnota celého kontraktu odhadují dráhy na 1,85 miliardy korun.

Dráhy se hádají se správcem tratí o elektřinu

Kolem elektřiny na drahách panuje stále velké napětí. Důvodem jsou spory mezi Správou železniční dopravní cesty a dceřinou společností Českých drah, ČD Cargo.

To se ještě pod vedením Josefa Bazaly rozhodlo nakupovat proud samo, ne přes SŽDC. Správce tratí v Česku totiž vysoutěžil proud ještě v době boomu a nákladnímu dopravci se nelíbilo, že musí platit mnohem více, než je tržní cena.

Proto ČD Cargo platilo původní ceny z roku 2008. Dluží tak SŽDC bezmála 300 milionů korun. Právníci ČD Cargo ale tvrdí, že platit nemusí. „Řešíme to, každopádně nejsme ve stavu, že bychom mohli najednou tuto sumu uhradit,“ říká šéf ČD Cargo Jiří Vodička.