„Nebudeme spekulovat o tom, jak ÚOHS v jednotlivých podáních rozhodne. Pokud by hypoteticky nastala situace a ÚOHS pravomocně zrušil tento tendr, pak doba od vypsání nové veřejné zakázky po předání staveniště vysoutěženému zhotoviteli může trvat až dva roky,“ řekl MF DNES mluvčí Pražského dopravního podniku Daniel Šabík. Dvouletý odklad by uvažované zprovoznění v roce 2029 odsunul na rok 2031.
ÚOHS vydal třetí předběžné opatření, zakazuje uzavřít smlouvu na stavbu metra D |
Nová linka metra má ulevit autobusové dopravě z oblasti Krčské nemocnice a Písnice, zároveň i příměstské dopravě provozované třístovkovými linkami, které mají nově končit na zastávce metra Depo Písnice. Prodloužení doby dokončení metra D by pak zakonzervovalo stav, kdy se příměstské linky prodírají houstnoucí městskou dopravou na stanici metra C – Budějovická.
S ničím takovým se nepočítalo. „Pokud se výstavba zdrží, zůstane zachovaný současný stav. Počet cestujících nicméně bude nadále narůstat,“ uvedl mluvčí koordinátora pražské a středočeské dopravy Ropid Filip Drápal. Celkově by měla nová linka metra snížit provoz autobusové dopravy o třicet až čtyřicet autobusů a tuto dopravu odvést pod zem.
Na provoz metro lacinější nebude
Kromě zklidnění provozu jde rovněž o úsporu výfukových emisí. Ekonomicky paradoxně vychází provoz autobusů laciněji než metro. „Přímé provozní náklady, které platí město, budou vyšší. To se stalo vždy při prodlužování linek metra,“ uvedl vedoucí odboru projektování dopravy Ropidu Martin Fafejta. Důvod je ten, že provoz metra, v podobě správy vlastní infrastruktury, vestibulů s eskalátory je několikanásobně dražší, než provoz autobusů, jejichž fixní náklady jsou daleko nižší. Jde ale jen o srovnání nákladů na provoz. Nejsou v tom započteny externality v podobě dopadu kvalitnějšího cestování měřitelné například v osobohodinách při čekání v kolonách.
Nařčení od firmy PORR jsou nepravdivá, brání se Subterra v boji o tendr na metro |
Celý projekt metra D, které spojí jih metropole se stávajícími linkami metra C na Pankráci a A na Náměstí Míru, je investice v hodnotě zhruba sto miliard korun. Trasa centrem města ale není aktuálně na pořadu dne, ta přijde na řadu až v druhé fázi. V současnosti je ve výstavbě úsek mezi Pankrácí a Olbrachtovou ulicí.
Pokračování výstavby směrem k Novým Dvorům ale komplikuje čtveřice námitek podaných na antimonopolní úřad. Ten na konci listopadu dopravnímu podniku předběžným opatřením zakázal uzavřít smlouvu s vybraným uchazečem, společností Subterra ze skupiny Metrostav. Po vyloučení nabídky konsorcia firem Porr, Vinci a Marti kvůli údajně nepodloženě nízké nabídkové ceně, se tito uchazeči pokoušejí zpochybnit splnění kvalifikačních kritérií společnosti Metrostav. Poslední podání je od společnosti Strabag.
1. prosince 2023 |