Aerolinkám už neškodí jen drahá ropa. Ilustrační foto

Aerolinkám už neškodí jen drahá ropa. Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Další rána pro aerolinky: po světě jim ubývají cestující

  • 9
Po drahé ropě a tím pádem i drahém palivu se na letecké společnosti valí další nepříjemnost. V posledních letech zažívalo létání boom, teď však začíná zájem stagnovat, v řadě regionů i klesat. Ukazují to čerstvé statistiky mezinárodních leteckých organizací.

"Situace zůstává deprimující. Smrtící kombinace drahé ropy a klesající poptávky nakazila ziskovost odvětví," uvedl šéf mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA Giovanni Bisignani. IATA očekává ke konci roku celosvětové ztráty přes 5 miliard dolarů (87 miliard korun). Mezinárodní letecká doprava celosvětově stoupla v červenci jen o jedno procento, domácí dokonce spadla o 1,5 procenta. "Celkové výsledky jsou pod průměrem, jaký bývá obvyklý pro hlavní sezonu," uvedlo mezinárodní sdružení letišť ACI.

Letiště jako příčiny uvádějí vysoké ceny energií, klesající akciové trhy a celkově zpomalující světovou ekonomiku. Proto začíná klesat i objem přepravených nákladů.

Velký růst zaznamenává letecká doprava zatím jen na Blízkém východě, kde roste ještě dvojciferným tempem. Může za to především expanze dopravců okolo Perského zálivu, kteří mají nejvíc objednávek nových letadel. Nejhorší propad zaznamenal trh na Dálném východě.

Stále prázdnější letadla
Počty přepravených cestujících po Evropě meziročně poklesly o necelé procento. V číslech však nejsou zahrnuty nízkonákladové společnosti a ty v řadě případů hlásí další růst. Například Ryanairu v srpnu přibylo meziročně devatenáct procent pasažérů.

Výsledky aerolinek v počtu cestujících se ale velmi liší. Například problémy zmítané Alitalii ubyla meziročně více než pětina cestujících, České aerolinie patří s červencovým růstem 3,6 procenta do menšiny těch dopravců, kteří ještě zaznamenávají odliv cestujících.

Letadla navíc létají čím dál prázdnější: sedačková kapacita stoupla meziročně o tři procenta, zatímco cestujících ubylo. Průměrně bylo v červenci obsazeno 79,9 procenta všech sedaček. "Poprvé od roku 2004 jsme se dostali pod 80 procent," uvedl David Henderson z Asociace evropských aerolinií.

ČSA jsou se svým červencovým vytížením necelých 70 procent hluboce pod průměrem. Nejhorší je v tomto hodnocení italská společnost Air One, která měla průměrně na každém letu čtyři z deseti sedaček neobsazené.

Zpomalení aerobyznysu je vidět i na statistikách o počtu cestujících na ruzyňském letišti - v červenci rostl o čtyři procenta, přitom za celé pololetí to bylo ještě šest procent.