Zkušební vrty prokázaly, že v podloží dálnice D1 je stavební odpad a jiný

Zkušební vrty prokázaly, že v podloží dálnice D1 je stavební odpad a jiný nevhodný materiál. | foto: ŘSD

Dálnice u Ostravy se zvlní celá, tvrdí šéf Ředitelství silnic a dálnic

  • 38
Auta na dálnici mezi Bohumínem a Ostravou čeká jízda jako na tankodromu. Zatím se dálnice zvlnila na 2,5 kilometru dlouhém úseku, ale podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Reného Poruby se postupně zvlní celý 8,5kilometrový úsek.

Ředitel Eurovie Martin Borovka řekl deníku E15, že bobtnající materiál je pouze na úseku o délce 1,9 kilometru. "A hýbe se jen dvakrát tři sta metrů. To přepočteno znamená, že je to škoda maximálně za 125 milionů korun," uvedl. Takzvaný studený odval, který byl údajně při stavbě použit a později nabobtnal, si podle Borovky přálo právě ŘSD.

S tím ovšem šéf ředitelství Poruba zásadně nesouhlasí. "Argumenty, jež používá ředitel Borovka o tom, že za zvlnění může ŘSD, protože si údajně objednalo vadný materiál, nejsou pravdivé," řekl deníku. Doplnil, že celková výše škod na D47 se zatím vyčíslit nedá. Už na začátku ledna ale Poruba novinářům oznámil, že ředitelství bude prověřovat i další lokality a škody jdou do stamilionů korun.

Vadný úsek dálnice D1 na Ostravsku

Stavbaři podle něj nepoužili jen studený odval, ale také ocelárenskou strusku. "Ta prokazatelně a nezpochybnitelně bobtná. Posudek společnosti Unigeo, který je součástí dokumentace, výslovně zakazuje použít ocelárenskou strusku. Přesto byla zhotovitelem použita v rozhodující míře," uvedl Poruba. "Vedle toho jsou předmětem šetření vlastnosti použitého studeného odvalu a dodržení mocnosti jednotlivých vrstev násypu," dodal.

Smlouva dovolovala stavbařům přidávat do všech vrstev jedině kvalitnější a dražší vysokopecní strusku, tvrdí šéf ŘSD. Jaké materiály se na stavbu dovážely, měla kontrolovat pro ředitelství externí firma, Dopravoprojekt Brno. ŘSD proto uplatňuje reklamaci vad na D47 i vůči Dopravoprojektu.

ŘSD o víkendu zveřejnilo zprávu, podle níž je na 8,5 kilometru dlouhém úseku rekordních 901 vad. Stát firmě Eurovia vytkl třeba hrbolatý povrch vozovky, praskající beton, zatékání do mostů a rezavění jejich konstrukce. (více zde)

Kvůli ostravské dálnici už padla řada trestních oznámení, a to jak ze strany ŘSD, tak Eurovie. Naposledy podal trestní oznámení místopředseda Věcí veřejných Tomáš Jarolím, a to na bývalé vedení ŘSD. (více zde)

,