Fronty řidičů kamionů a pendlerů na testování na hraničním přechodu v Pomezí...

Fronty řidičů kamionů a pendlerů na testování na hraničním přechodu v Pomezí nad Ohří na Chebsku. Důvodem jsou zpřísněná pravidla pro vstup do Německa kvůli koronavirové pandemii. (15. února 2021) | foto: Martin Stolař, MAFRA

Kolony na německých hranicích nás stojí stovky milionů, žehrají dopravci

  • 98
Ztráty kamionových dopravců kvůli kolonám u hranic s Německem dosahují desítek až stovek milionů korun. Přepravy nabírají velká zpoždění. Důvodem je povinné testování řidičů před vjezdem do Německa, pozitivní test zatím mělo 0,65 procenta šoférů. V pátek o tom informovalo sdružení dopravců Česmad Bohemia.

Na začátku příštího týdne firmy opět očekávají velké problémy. Německo od neděle považuje Česko za oblast s vysokým výskytem mutací koronaviru. Na hranicích proto zavedlo přísné kontroly, kvůli kterým se v posledních dnech tvoří na některých úsecích i mnohakilometrové kolony. Už dříve dopravci označili německé restrikce vůči kamionům za nesmyslné, protože řidiči podle nich nejsou rizikem.

Fotogalerie

Dopravci vypočítali, že jedna hodina strávená v koloně stojí asi 2000 korun. Podle průzkumu sdružení, kterého se zúčastnilo 354 tuzemských dopravních firem, dosahují ztráty z kolon kolem 35 milionů korun. Celkové ztráty však podle sdružení mohou být až ve vyšších stovkách milionů korun, a to po zahrnutí ostatních českých i zahraničních dopravců, jejichž auta zůstala stát ve frontách u hranic. Vedle toho dopravcům navyšuje náklady i rozsáhlejší administrativa kvůli registracím a komunikaci s německými úřady. Průměrně šlo v prvních dnech až o 13 hodin pro jednu firmu navíc, tvrdí sdružení.

Čekání v kolonách zpožďují i přepravy a dodávky zakázek. V pondělí bylo podle dopravců zpoždění dodávek až 70 procent, v dalších dnech v průměru okolo 40 procent. Týká se to naprosté většiny dopravců. Zpoždění se projevuje především u německých zákazníků, problémy jsou však i u klientů ve Francii, Španělsku a dalších zemích.

Problémy s testy

Všichni jen pendler, pendler... Potíže kamionů nikoho nezajímají, štve řidiče

Zpoždění kamiony nabírají především kvůli povinným testům před cestou do Německa. Podle průzkumu firmy otestovaly v prvních dnech tisíce svých řidičů, přičemž pozitivní test mělo 0,65 procenta z nich. Problémy jsou i s testovacími kapacitami. „Předpokládáme, že v pondělí 22. února se opět projeví zvýšený tlak na hraničních přechodech. Neustoupí-li Německo ze svých nestandardních požadavků, je nutné, aby se česká strana připravila na zvýšené nároky na testovací kapacity,“ zdůraznilo sdružení.

Německá opatření zasáhla i do železniční osobní dopravy. České dráhy i RegioJet už o víkendu zastavily všechny své linky směřující do Německa. Provoz chtějí obnovit po zmírnění restrikcí.

Hranice mohou nyní překračovat s negativním testem jen němečtí občané a cizinci s trvalým pobytem v Německu. Po příjezdu musí do karantény. Výjimku z karantény mají mimo jiné nákladní dopravci, kteří rovněž musí mít test. Ten potřebují i lidé, kteří chtějí Německem projet, v takovém případě ale musí tranzit doložit humanitárními důvody. Výjimku z opatření mají pendleři v takzvané kritické infrastruktuře.

,