Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Cestovat vlakem s rodinou může být v Česku dražší než jízda autem

  2:29
Čím se vyplatí cestovat, když poměříme čas, cenu a komfort - autem, nebo vlakem? Reportéři MF DNES porovnali deset různých tras. Ukázalo se, že auto většinou vítězí, pokud nemá cestující vlakem slevy. Ty se vyplatí jen při pravidelných jízdách a navíc jim málokdo rozumí.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: MF DNES

Cestu ze svého přechodného pražského bydliště k rodičům žijícím v Ústí nad Labem má Eva Drobná zmapovanou do detailů.

Vybrané trasy

Praha – Ústí nad Labem
Autem
Délka trasy: 91 km
Čas: 1 h 20 min.
Cena: 197 Kč

Vlakem
Čas: 1 h 14 min.
Cena 1 dospělý: 132 (99) Kč
2 dospělí: 204 Kč
2 dospělí + 2 děti: 304 Kč

Praha - Plzeň
Autem
Délka trasy: 95 km
Čas: 1 h 25 min.
Cena: 205 Kč

Vlakem
Čas: 1 h 44 min.
Cena 1 dospělý: 145 (109) Kč
2 dospělí: 218 Kč
2 dospělí + 2 děti: 364 Kč

Praha – České Budějovice
Autem
Délka trasy: 148 km
Čas: 2 h 10 min.
Cena: 320 Kč

Vlakem
Čas: 2 h 42 min.
Cena 1 dospělý: 211 (159) Kč
2 dospělí: 318 Kč
2 dospělí + 2 děti: 530 Kč

Praha - Brno
Autem
Délka trasy: 205 km
Čas: 2 h 30 min.
Cena: 443 Kč

Vlakem
Čas: 2 h 44 min.
Cena 1 dospělý: 314 (236) Kč
2 dospělí: 472 Kč
2 dospělí + 2 děti: 786 Kč

Praha - Ostrava
Autem
Délka trasy: 380 km
Čas: 4 h 40 min.
Cena: 820 Kč

Vlakem
Čas: 3 h 49 min.
Cena 1 dospělý: 436 (327) Kč
2 dospělí: 654 Kč
2 dospělí + 2 děti: 900* Kč

Brno - Ostrava
Autem
Délka trasy: 180 km
Čas: 2 h 30 min.
Cena: 389 Kč

Vlakem
Čas: 2 h 18 min.
Cena 1 dospělý: 215 (162) Kč
2 dospělí: 324 Kč
2 dospělí + 2 děti: 526 Kč

Olomouc - Hradec Králové
Autem
Délka trasy: 141 km
Čas: 2 h
Cena: 304 Kč

Vlakem
Čas: 2 h 11 min.
Cena 1 dospělý: 210 (158) Kč
2 dospělí: 316 Kč
2 dospělí + 2 děti: 526 Kč

Liberec - Karlovy Vary
Autem
Délka trasy: 220 km
Čas: 3 h 15 min.
Cena: 475 Kč

Vlakem
Čas: 4 h 20 min.
Cena 1 dospělý: 300 (225) Kč
2 dospělí: 450 Kč
2 dospělí + 2 děti: 750 Kč

Praha - Cheb
Autem
Délka trasy: 109 km
Čas: 1 h 40 min.
Cena: 235 Kč

Vlakem
Čas: 1 h 52 min.
Cena 1 dospělý: 135 (102) Kč
2 dospělí: 204 Kč
2 dospělí + 2 děti: 340 Kč

Aš - Jablůnkov
Autem
Délka trasy: 605 km
Čas: 7 h 40 min.
Cena: 1 307 Kč

Vlakem
Čas: až 12 h 40 min.
Cena 1 dospělý: 728 (546) Kč
2 dospělí: 900* Kč
2 dospělí + 2 děti: 900* Kč

JAK JSME POČÍTALI?

Trasy autem byly sestavené za pomoci internetového plánovače cest

Průměrná spotřeba auta byla stanovena na 7,5 l/100 km a cena počítaného benzinu byla 28,80 Kč na jeden litr.

Cesta vlakem - Jde o běžné jízdné. V závorce je zlevněné zákaznické jízdné s předplacenou In-kartou (cena 990 korun na 3 roky). U jízdenek pro dva dospělé nebo rodinných jde o levnější skupinové jízdné. Stejně tak v trasách označených hvězdičkou Jsou nejlevnější ceny ze síťové jízdenky ČD NET.

Když zvolí vlak, vyjde ji to na 118 korun. Zase ale na cestě stráví téměř dvě hodiny, musí totiž počítat i s dopravu po obou městech. Autem se jí cesta téměř dvojnásobně prodraží. Zase však ví, že za hodinu dvacet už bude vystupovat před domem svých rodičů.

"V Praze mám městskou dopravu zadarmo, v Ústí si ale musím ještě kupovat lístky za patnáct korun. Není to tedy jen o jízdence vlakem," vypočítává studentka.

MF DNES se rozhodla srovnat, kolik stojí jízdné vlakem či autem na deseti frekventovaných trasách. Výsledkem je, že velmi záleží na konkrétní trase a na tom, kolik lidí cestuje. Ve více lidech boduje levnější auto. Ale nemusí být rychlejší.

Dilema, kterým dopravním prostředkem jet, totiž řeší čím dál víc lidí. Jízdné ve vlaku se postupně zdražuje, zatímco cena benzinu se víceméně drží na stejné úrovni. Dráhy se sice snaží nabízet řadu slev, jenže jsou tak překombinované, že se v nich lidé příliš nevyznají.

Vlaky jedou...

"Vlak je v České republice velmi oblíbený dopravní prostředek. Na každého Čecha včetně kojenců připadá sedmnáct cest vlakem za rok. Třeba na Slovensku je to jen devět cest, v Maďarsku jedenáct," hájí železnici mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

"I v rámci celé Evropské unie jsme na tom dobře. Například v Nizozemsku vychází na jednoho obyvatele dvacet cest za rok," dodává.

Cena není jediným důvodem, proč se lidé rozhodují pro tu či onu variantu cestování. Ostatně i sám šéf Českých drah Petr Žaluda nedávno v rozhovoru pro MF DNES připustil, že cestující si víc stěžují na jiné věci. "Nejvíc lidem záleží na čistotě, přesnosti a službách," uvedl.

Dopravní odborníci říkají, že lidé by případně překousli i nepořádek ve vlacích nebo jejich stáří, pokud by spojů na daném úseku jezdilo dost.

"Pokud na nějaké delší trase jede jen jeden přímý spoj za celý den, tak samozřejmě spíše zvolíte cestu autem. A to i v případě, že je to dražší," říká Vít Jánoš, který přednáší na dopravní fakultě pražského Českého vysokého učení technického.

Hodně také záleží na úseku, který potřebujete vlakem nebo autem překonat. České dráhy třeba velmi sázejí na trať mezi Prahou a Ostravou, nedávno sem opět přidávaly další vlakový spoj. Dokonce vše naplánovaly tak, aby cesta s ním netrvala ani celé tři hodiny.

... auta stojí. Nebo naopak?

"Trať Praha – Ostrava je skutečně v tomto ohledu výjimečná. Pro většinu lidí je asi příjemnější sednout si do vlaku a několik hodin si třeba číst než riskovat kolony na dálnici do Brna," dodává Jánoš.

S tímto "trumfem" ostatně počítala před časem i reklamní kampaň Českých drah, která používala slogan "auta stojí, vlaky jedou". Platí to však jen někde. Například trasu mezi Prahou a Českými Budějovicemi by mělo auto ujet za dvě hodiny a pár minut.

Většinou to však trvá o dost déle kvůli různým objížďkám a kolonám. Nevede sem totiž dálnice.

Nejhorší je to v pátek odpoledne, kdy se do dopravního kolapsu můžete dostat hned na několika místech – na dálnici z Prahy, pak u Benešova, v Táboře a nakonec i v Plané nad Lužnicí.

Zároveň však každý, kdo někdy v životě cestoval vlakem, ví, že na dochvilnost českých železnic příliš spoléhat nelze.

"Některé tratě jsou i 150 let staré a prošly jen modernizací. Snažíme se je dál vylepšovat, a proto je někdy doba jízdy vlaku delší než obvykle," uvádí k tomu drážní mluvčí Šťáhlavský.

A čemu dávají přednost samotní cestující?

Ladislav Ides, Úvaly u Prahy
"Na kratší vzdálenosti, především v okolí Prahy, jezdím spíše vlakem. Je to finančně výhodné a navíc i mnohem pohodlnější, protože tu jezdí zbrusu nové klimatizované soupravy City Elefant. Na dlouhé tratě je ale vlak dost drahý, s rodinou se nám vyplatí jezdit autem."

Jana Kohoutková, Benešov
"Pravidelně jezdím z Prahy do Olomouce a pokaždé se dlouho rozhoduji, jestli vlakem, nebo autem. Samozřejmě, autem je to dražší, ale člověk má jistotu, že dojede. Za tři roky se mi dvakrát stalo, že byla dálnice neprůjezdná, vlak má zpoždění pokaždé, často i hodinu."

Lenka Vanduchová, Praha
"Domů na Moravu jezdím vlakem, jen když nechvátám, chci si dočíst knížku nebo dodělat práci na notebooku. Ve chvíli, kdy cestujeme dva, jedeme autem – je to levnější a rychlejší. Navíc mě štve, že z vlaků mizejí jídelní vozy. Při čtyřhodinové jízdě je docela nepříjemné, když nemáte kam zajít na kávu nebo na oběd."

Michal Novák, Přerov
"Jezdím často do Prahy a mám na výběr dálnici D1 nebo železniční koridor. Dřív jsem jezdil skoro pořád autem, ale na dálnici se čím dál častěji spíš stojí než jede. Poslední dobou proto jezdím hodně vlakem, koridor už je z velké části dokončený, takže občasná zpoždění nejsou až tak hrozná."

Štěpán Pavlíček, Praha
"Na trasách, o kterých vím, že jsou na nich časté zácpy, volím raději vlak. Rozhodující je pro mě rychlost a spolehlivost spojení, na
cenu tolik nekoukám."

čtěte: Být v Pendolinu s miminkem, dám řediteli drah přes pysk

Česko už není montovna aut, ale utíkají investice, varuje šéf průmyslové firmy

  • Nejčtenější

Kdo nečeká, není Čech. Antireklama na Českou poštu ovládla sítě, smějí se i pošťáci

Sociálními sítěmi se od středy rychle šíří zábavné video režiséra Vladimíra Špičky, které si dělá legraci z České pošty. Ke čtvrtečnímu odpoledni zaujalo video na platformě Instagram více než 170...

Nejchudší stát Spojených států je blízko k překonání HDP Německa

Hrubý domácí produkt (HDP) na obyvatele nejchudšího státu USA Mississippi je vyšší než hrubý domácí produkt pěti největších evropských ekonomik s výjimkou Německa. I Německu však těsně konkuruje....

Dr. Oetker končí s výrobou v Kladně. Propustí skoro všechny zaměstnance

Společnost Dr. Oetker ze svého závodu v Kladně letos postupně propustí 114 ze 188 zaměstnanců. Firma tam ukončí výrobu. Důvodem jsou podle německé firmy zvyšující se náklady a to, že provoz už nelze...

Zkušební nákup aneb když nestačí ani tři vozíky. Jak Češi obléhají Lidl Outlet

Redakce iDNES. cz provedla zkušební nákup v první outletové prodejně Lidl, kterou řetězec otevřel na začátku ledna v pražských Štěrboholích. Ani po deseti dnech zájem o zlevněné zboží neopadl,...

Neratovická Spolana propustí většinu zaměstnanců a ukončí část výroby

Neratovická společnost Spolana ukončí v první polovině roku část výroby, kvůli čemuž propustí většinu zaměstnanců. Týkat se to bude zhruba 500 lidí, ve firmě jich zůstane kolem 150. Podnik při...

Luxus na kolejích. Nahlédněte do nejkrásnějších vlaků světa

Nejluxusnější hotelový pokoj může být překvapivě na kolech. V Evropě i Asii totiž sílí trend luxusních vlaků, které nabízejí špičkovou gastronomii a ubytování v přepychu, jakému většina klasických...

19. ledna 2025

Expanze řetězců pokračuje. V tržbách jsou stále na špici Lidl a Kaufland

Premium

Tuzemský maloobchod se ještě vyrovnává s inflačními dozvuky předchozích let, kvůli kterým množství nakupovaných potravin klesá. Obchodní řetězce proto intenzivně pracují na rozvoji privátních značek,...

19. ledna 2025

Realita šatů ze Shein. Zaměstnanci v továrnách tráví i 75 hodin týdně

Zaměstnanci čínských továren, které dodávají oblečení módnímu gigantovi Shein, běžně pracují 75 hodin týdně, což je v rozporu s čínskými zákony. Mnohdy nemají jinou možnost, jelikož živí své rodiny....

18. ledna 2025

Novým magnetem pro boháče je pobřeží Uruguaye. Přispívá i politická stabilita

Punta del Este, směs exkluzivity Hamptons a výškových budov Miami Beach, se stává magnetem pro zahraniční peníze v Uruguayi. Od pandemie zažívá příliv bohatých cizinců, včetně Američanů a Evropanů,...

18. ledna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Eva Adamczyková je maminkou. Olympionici prozradili jméno miminka

Snowboardistka Eva Adamczyková (31) a herec Marek Adamczyk (37) se stali rodiči. Narození jejich prvního potomka na...

Zvládla jsem tisíc mužů za dvanáct hodin. To je rekord, říká Bonnie z OnlyFans

Pornoherečka Bonnie Blue (25) svůj obsah na OnlyFans a sociálních sítích považuje za vzdělávací. Za cíl měla v...

Miliardář Leon Tsoukernik po užití léku zkolaboval. Není jasné, zda se probudí

Miliardář a blízký přítel Ivany Gottové Leon Tsoukernik (51) zkolaboval ve svém sídle v Chodové Plané. Podle médií se...

Herec Hynek Čermák a jeho o dvacet let mladší manželka Veronika se rozešli

Herec Hynek Čermák (51) a jeho manželka Veronika Čermák Macková (31) se po necelých deseti letech vztahu rozešli. V...