Včasné jízdenky Českých drah sice podražily až o třetinu. V nabídce jich však bude o dost více.

Včasné jízdenky Českých drah sice podražily až o třetinu. V nabídce jich však bude o dost více. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

České dráhy zdražily i zlevnily. Nabídnou více výhodnějších jízdenek

  • 127
České dráhy zdražily na ostře sledované trati mezi Prahou a Ostravou část jízdenek až o sedmdesát korun. Cestující však v řadě případů zaplatí méně, protože dráhy současně výrazně zmírnily podmínky pro nákup nejlevnějších včasných jízdenek. Ty sice také podraží, v nabídce jich však bude mnohem více než dřív.

V podstatě to je zlevnění, tvrdí shodně oba soukromí dopravci RegioJet i Leo Express, kteří cenovou politiku drah dlouhodobě kritizují a domáhají se zásahu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Ve změti různých nabídek na trase Praha - Ostrava a dalších měst na této konkurenční trase dráhy změnily ceník "včasné jízdenky", tedy lístku kupovaného dosud hlavně týden před odjezdem. Jeho cena dosud činila 200 korun pro majitele zákaznických IN karet a 210 pro ostatní zákazníky. Dráhy jejich počet omezují na každý vlak, většinou tak bývaly vyprodané.

Od změny jízdního řádu mají dráhy nově tři různé cenové úrovně podle doby, kdy se jízdenka nakupuje. Nejlevnější zůstala za 200 korun při nákupu 7 dní před odjezdem, naopak při nákupu méně než tři dny před odjezdem podražila na 250 Kč pro majitele zákaznických karet a na 280 Kč pro ostatní.

Kvůli konkurenčnímu boji všichni dopravci prodělávají

Třetinové zdražení části jízdenek je výrazně vyšší než zhruba dvouprocentní průměrný nárůst tarifu Českých drah. "Cílem je podpořit prodej jízdních dokladů v delším předprodeji a vytvořit různé cenové hladiny v rámci konkurenčního provozu na lince Praha - Ostrava," uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

I tak je včasná jízdenka mezi Prahou a Ostravou výrazně levnější než stejně dlouhé jízdy podle tarifu Českých drah. Jiní cestující, kteří v síti Českých drah ujedou stejný počet kilometrů, jako mezi Prahou a Ostravou, v základním jízdném zaplatí 480 korun.

Rozdíl způsobuje především konkurenční boj o cestující, kvůli kterému všichni tři dopravci na této trase prodělávají. Ztráty oficiálně přiznaly RegioJet a Leo Express, České dráhy tvrdí, že na této trase je pendolino v provozním zisku, samostatné výsledky za Ostravu neúčtují. Vzhledem k nákladové struktuře drah není však příliš pravděpodobné, že by končily na této nedotované trase v zisku.

Soukromí dopravci tvrdí, že dráhy svým posledním krokem prakticky zlevnily. "Vnímám to jako zlevnění," říká Leoš Novotný, šéf Leo Expressu. "Nyní je jejich včasná jízdenka dostupná i na den předem, takže je to v podstatě zlevnění," uvedl také majitel RegioJetu Radim Jančura.

Ceníky půjdou k soudu

Bez včasné jízdenky dosud stála nejlevnější jízdenka drah na této trase 295 korun. I když dřívější podmínky umožňovaly nákup včasné jízdenky i později než týden před odjezdem, v praxi bylo takových jízdenek málo. Teď rezervační systém umožňuje najít včasné jízdenky na kterýkoliv den.

"Děláme si z těchto ceníků drah notářské zápisy jako podklad pro naši stížnost na dráhy k antimonopolnímu úřadu," dodal Jančura. RegioJet a LeoExpress se u něj domáhají rozhodnutí, že dráhy zneužily svým dřívějším zlevněním pod náklady dominantního postavení (o žalobě čtěte zde). Podle Jančury musí společnost v dominantním postavením svými příjmy pokrýt své náklady, aby podnákladovými cenami nekomplikovala vstup novým soutěžitelům na trh. ÚOHS však rozhoduje už přes dva roky.

Dráhy sebemenší pochybení odmítají, jejich generální ředitel Dalibor Zelený mluví o špatném podnikatelském rozhodnutí obou konkurentů. RegioJet upraví ceník od 6. ledna zhruba o pět korun pod ceny Českých drah, Leo Express to neplánuje.

Dráhy současně výrazně zlevnily i ceník včasných jízdenek mezi Prahou a Přerovem nebo Prostějovem, jízdenky zlevnily až o 80 korun. Důvod je jediný, od neděle staví v Přerově všechny vlaky Leo Express. Dosud byli lidé v Přerově odkázáni při cestách do hlavního města bez přestupu jen na České dráhy. Tomu odpovídaly i ceny, které byly vyšší než z Prahy do Ostravy.