ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: České dráhy

České dráhy vybaví 453 lokomotiv evropským zabezpečovacím systémem

  • 5
České dráhy uzavřely první smlouvu na vybavení až 131 elektrických lokomotiv celoevropským zabezpečovacím zařízením ETCS. To umožňuje převzít kontrolu nad vlakem ze vzdáleného pracoviště, například výpravčím. Další zakázky společnost dokončuje, tři z nich ovšem kvůli vysokým cenám zrušila. Dráhy chtějí technikou postupně vybavit až 453 vozidel, což by mělo stát několik miliard korun.

Dráhy podepsaly první smlouvu se sdružením ČD-Telematika a AŽD Praha, které vybaví až 131 lokomotiv. Sdružení společnost vybrala v tendru. „Zároveň jsme již závazně objednali instalaci ETCS do 102 hnacích vozidel řad 162, 162 WTB, 362 a 362 WTB v celkové hodnotě necelých 1,4 miliardy korun,“ uvedl místopředseda představenstva Radek Dvořák. 

ETCS

Evropský vlakový zabezpečovací systém  kontroluje pohyb a polohu vlaků. Umožňuje například zastavit vlak při nedovoleném projetí návěstidla, dohlíží také na dodržování nejvyšší dovolené rychlosti v daném úseku a nejvyšší dovolené rychlosti vlaku. Při jejím překročení zabezpečovač zasáhne do řízení vozidla.

Celoevropský systém má vyřešit náročnou výměnu lokomotiv a strojvůdců hranicích států. 

Zhruba 39 procent z této částky podle něj pokryjí dotace z evropského programu Connecting Europe Facility (CEF). Většina ze 102 lokomotiv bude mít zařízení nainstalováno do konce roku 2022.

Další dvě zakázky na vybavení téměř 288 vozidel různých řad se podle společnosti blíží k závěru. I v těchto soutěžích chtějí dráhy dodávku z části hradit pomocí dotací, zažádaly proto o prodloužení termínu pro podávaní žádostí. 

„Prakticky všichni evropští dopravci teď hledají výrobce mobilní části ETCS, kterých je málo. Kvůli přetlaku poptávky se navíc výrazně zvyšují ceny, za které jsme schopni toto zařízení nakoupit. Jednání s dodavateli jsou proto náročná a trvají déle, než jsme předpokládali,“ vysvětlil Dvořák.

Tři další zakázky naopak společnost kvůli vysokým nabídkovým cenám zrušila. Týkaly se vybavení pendolin, railjetu a lokomotiv řady 380. O dalším postupu při zabezpečování těchto vozů rozhodně vedení společnosti později.

,