Zpoždění na brněnském hlavním nádraží

Zpoždění na brněnském hlavním nádraží | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Vyhánějí naše cestující z čekáren, stěžuje si RegioJet na České dráhy

  • 271
Nesmiřitelná válka RegioJetu a Českých drah pokračuje. Zatím posledním sporem obou dopravců jsou čekárny na nádražích mezi Prahou a Třincem. Ty patří Českým drahám, a proto z nich začaly vykazovat cestující RegioJetu. Spor by mohl ukončit až plánovaný převod nádraží pod státní Správu železniční dopravní cesty.

Na RegioJet se obrátilo už několik cestujících se stížnostmi, že byli vyhnáni z čekárny Českých drah. "Do čekárny přišel zaměstnanec Českých drah a začal kontrolovat lidi, zda mají platnou jízdenku Českých drah. Kdo měl koupené jízdenky RegioJetu, musel čekárnu opustit," popsala nedávný zážitek z olomouckého nádraží jedna z cestujících, jejíž jméno má redakce k dispozici.

Podle mluvčího drah Radka Joklíka mohou využívat klienti konkurenčních dopravců zdarma veřejné prostory, například odbavovací haly, vestibuly nebo sociální zařízení. Nesmí však už do prostor, které jsou označeny, že jsou jen pro zákazníky Českých drah. Jde například o ČD Lounge nebo čekárny výslovně označené jako čekárny pro zákazníky s jízdenkou ČD.

"Jde o komerční prostory ČD, které dopravce využívá výhradně pro své podnikání," vysvětlil Joklík. Běžně podle něj čekárny nejsou kontrolovány, jen v případě, že jsou přeplněné. V některých případech tam navíc čekají i lidé například na MHD.

Napište nám fakturu, zaplatíme, vyzývá dráhy RegioJet

Dráhy podle něj opakovaně upozorňují na to, že není vymezen pojem veřejný prostor ani stanovení a vybírání poplatku za využívání stanic. Nádraží patří právě Českým drahám, které nesou i náklady na údržbu stanic. Už v minulosti se mluvilo o zavedení ošlapného, ale marně.

RegioJet ale tvrdí, že se od roku 2011 snaží dráhy přimět k tomu, aby náklady na užívání společných prostor vyčíslily a vystavily za ně fakturu. "Přes opakované výzvy ze strany RegioJetu nedělají v tomto ohledu České dráhy vůbec nic," řekla právní zástupkyně RegioJetu Markéta Jančurová. Podle ní vykazování lidí z čekáren poškozuje pověst RegioJetu.  RegioJet znovu zaslal výzvu na vyúčtování nákladů, adresoval ji i ministerstvu dopravy. Podle Jančurové je nečinnost ve skutečnosti záminkou pro neustálé rostoucí požadavky drah na dotace vůči státu a krajům.

Dráhy nádraží získaly bezúplatně v roce 2002 při transformaci české železnice. Po jedenácti letech o ně nejspíše výměnou za několik miliard přijdou. Na ministerstvu dopravy už vznikl materiál, který počítá s převodem všech nádraží pod Správu železniční dopravní cesty.