(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: České dráhy

České dráhy chtějí konkurenci trumfnout novými vlaky. Investují 20 miliard

  • 42
Českým drahám (ČD) mají v konkurenčním boji po částečném otevření železničního trhu v roce 2019 pomoci nové vlaky. Dopravce chce za 20 miliard pořídit celkem 164 vozidel pro dálkovou a regionální dopravu. Vlaky bude poptávat v sedmi veřejných zakázkách a to zřejmě ještě do konce letošního roku.

S vítězi soutěží České dráhy (ČD) podepíšou rámcovou smlouvu a vozidla odeberou pouze v případě, že na jejich nákup získají část prostředků z evropských dotací, nebo se s objednateli dohodnou na úhradě nákladů spojených s jejich nasazením. 

Záměr už schválil jak management společnosti, tak dozorčí rada i řídící výbor. „Budeme hledat výrobce 90 vozů a 31 elektrických jednotek pro dálkovou dopravu, 30 elektrických, 8 motorových jednotek a 5 netrakčních push-pull souprav pro regionální dopravu,“ upřesňuje Michal Štěpán, člen představenstva ČD.

Jízda vlakem bude dražší. České dráhy od prosince zvýší ceny jízdenek

Dopravce se tak připravuje na nový obchodní model, který pro něj začne platit v roce 2019. Právě v tomto roce totiž Českým drahám skončí část dlouhodobých kontraktů s kraji a se státem. Počet nově poptávaných vlaků podle Štěpána vychází z jednání s jednotlivými kraji a ze zveřejněných záměrů Ministerstva dopravy ČR v rámci otevírání trhu v dálkové dopravě.

„Pokud chceme uspět v konkurenčním boji, musíme se na plnění přání objednatelů, včas připravit. Díky rámcovým smlouvám budeme mít již předem vybrané dodavatele, a když získáme smlouvy, můžeme rovnou zadat výrobu nových vozidel. Ušetříme tak čas a vyšší kvalitu poskytneme zákazníkům o to dříve,“ dodal Miroslav Kupec, člen představenstva ČD.

České dráhy loni přepravily 171,5 milionu cestujících. Provozují celkem 2 612 lokomotiv a denně vypraví v průměru 7016 vlaků, které za rok ujedou více než 120 milionů kilometrů. Spolu se svou sesterskou společností ČD Cargo loni zaměstnávaly 23 664 lidí.