S vítězi soutěží České dráhy (ČD) podepíšou rámcovou smlouvu a vozidla odeberou pouze v případě, že na jejich nákup získají část prostředků z evropských dotací, nebo se s objednateli dohodnou na úhradě nákladů spojených s jejich nasazením.
Záměr už schválil jak management společnosti, tak dozorčí rada i řídící výbor. „Budeme hledat výrobce 90 vozů a 31 elektrických jednotek pro dálkovou dopravu, 30 elektrických, 8 motorových jednotek a 5 netrakčních push-pull souprav pro regionální dopravu,“ upřesňuje Michal Štěpán, člen představenstva ČD.
Jízda vlakem bude dražší. České dráhy od prosince zvýší ceny jízdenek |
Dopravce se tak připravuje na nový obchodní model, který pro něj začne platit v roce 2019. Právě v tomto roce totiž Českým drahám skončí část dlouhodobých kontraktů s kraji a se státem. Počet nově poptávaných vlaků podle Štěpána vychází z jednání s jednotlivými kraji a ze zveřejněných záměrů Ministerstva dopravy ČR v rámci otevírání trhu v dálkové dopravě.
„Pokud chceme uspět v konkurenčním boji, musíme se na plnění přání objednatelů, včas připravit. Díky rámcovým smlouvám budeme mít již předem vybrané dodavatele, a když získáme smlouvy, můžeme rovnou zadat výrobu nových vozidel. Ušetříme tak čas a vyšší kvalitu poskytneme zákazníkům o to dříve,“ dodal Miroslav Kupec, člen představenstva ČD.
České dráhy loni přepravily 171,5 milionu cestujících. Provozují celkem 2 612 lokomotiv a denně vypraví v průměru 7016 vlaků, které za rok ujedou více než 120 milionů kilometrů. Spolu se svou sesterskou společností ČD Cargo loni zaměstnávaly 23 664 lidí.