V roce 1969, kdy letoun uskutečnil svůj první let, byl největším komerčním letadlem na světě a prvním letadlem se dvěma uličkami. Zatímco jiná letadla se laikům často pletou, 747 dokázal poznat každý. Má totiž druhou palubu, která se táhne od kokpitu dozadu přes třetinu letadla, čímž vzniká charakteristický hrb.
Tento designový prvek také inspiroval jeho přezdívku – letadlu se někdy totiž říká Velryba. Později však stroj získal elegantnější přezdívku Královna nebes, známý je ale nejvíc jako Jumbo Jet.
Výroba prvního letadla 747 trvala skoro 16 měsíců, od té doby jich firma dokončila dalších 1 573. V posledních zhruba patnácti letech Boeing a konkurenční evropská společnost Airbus uvedly na trh nová velká letadla se dvěma motory místo čtyř. Jsou úspornější a ziskovější.
V pravidelném provozu stroj poprvé nasadily aerolinky Pan Am v roce 1970. Z amerických společností byly aerolinky Delta poslední, které letoun používaly pro osobní přepravu. Lety s ním ukončily v roce 2017.
Podle analytické firmy Cirium je v současné době v provozu 44 letadel 747, které slouží pro přepravu cestujících. Nejvíce jich má německá Lufthansa, ta jich provozuje pětadvacet.
Poslední letoun nyní absolvuje zkušební lety a předán by měl být začátkem příštího roku. Jeho majitelem bude nákladní dopravce Atlas Air, který si začátkem letošního roku objednal čtyři nákladní letouny 747-8.
Ukončení výroby neznamená, že tento typ letadla zmizí z oblohy. Bude tam ale stále vzácnější. Pro Boeing už toto letadlo nemá velký význam.
Titul největšího letadla pro přepravu cestujících sebral Boeingu 747 až na začátku tisíciletí konkurenční Airbus A380. Také společnost Airbus ale výrobu tohoto letadla již ukončila, poslední předala loni v prosinci. Projekt nového letadla Airbus představil v roce 2000 a poprvé se A380 ukázal na veřejnosti v roce 2005. Celkem bylo vyrobeno 251 těchto letadel.
2. července 2016 |