Nádraží v Homelu (30. ledna 2017) | foto: Profimedia.cz

Češi již nezabezpečují běloruskou železnici. Firma zásoby prodala

  • 25
Společnost AŽD Praha opustila běloruskou železnici. Firma vypověděla nájemní smlouvy ke svým tamním zakázkám a prodala zásoby. Stalo se tak poté, co tamní opozice upozornila, že česká firma uvedla do provozu zabezpečovací systém v železničním uzlu, který údajně využívali Rusové pro převoz své vojenské techniky.

Společnost o tom v úterý informovala na twitteru. Mluvčí společnosti Jiří Dlabaja následně uvedl, že podnik dodávky technologií do Běloruska zastavil po začátku konfliktu na Ukrajině, poslední zaměstnanec české firmy pak Bělorusko opustil v polovině srpna.

„Žádný zaměstnanec AŽD se v Bělorusku nevyskytuje. Prodali jsme všechny zásoby, vypověděli nájemní smlouvy a ve vazbě na konflikt na Ukrajině jsme běloruský trh z vlastního rozhodnutí opustili,“ uvedla v úterý firma.

Běloruští železničáři přerušili spojení na Ukrajinu. Ruské dodávky váznou

AŽD Praha čelila v minulých dnech kritice za svou práci na běloruské železnici. Iniciativa Společenství běloruských železničářů na sociální síti telegram uvedla, že ve dvou stanicích v běloruském Homelu byl uveden do provozu zabezpečovací systém od české společnosti AŽD.

Běloruská monitorovací skupina Belaruski Hajun s odkazem na skutečnost, že Rusko využilo k vojenskému napadení Ukrajiny běloruské území, uvedla, že se po železničním uzlu v Homelu pohybovala ruská vojenská technika. AŽD Praha k tomu v předchozích týdnech napsala, že šlo jen o nejnutnější práce pro zajištění bezpečnosti provozu.

AŽD Praha získala podle Dlabaji všechny své běloruské zakázky v březnu 2019, tedy dlouho před vypuknutím současného konfliktu na Ukrajině. „Dodávky technologií probíhaly v rámci uzavřených smluv před konfliktem. Po vypuknutí války na Ukrajině jsme dodávky z vlastního rozhodnutí zcela zastavili, ještě před uvalením sankcí. Po začátku konfliktu jsme nepokračovali ani v instalaci našich dalších technologií a také byla postupně utlumena technická pomoc,“ uvedl mluvčí.

Česká firma podle Dlabaji následně musela udělat právní kroky k výpovědi místních zaměstnanců a dalších subdodavatelů a rovněž k převedení zodpovědnosti za bezpečnost už nainstalovaných technologií z AŽD na Běloruskou železnici. „Šlo o nesmírně komplikovaná jednání a právní kroky, které trvaly až do června, abychom eliminovali budoucí arbitráže a rizika plynoucí z možných mimořádných událostí na železnici a jejich následků,“ sdělil Dlabaja.

Všechny smluvní vztahy jsou podle něj rozvázány od července, žádný pracovník AŽD nebyl v Bělorusku od poloviny srpna. „Veškeré technologie, které jsme v Bělorusku nainstalovali, jsou nyní v majetku Běloruských železnic a AŽD neposkytuje technickou pomoc,“ dodal.

AŽD Praha patří mezi největší firmy v oboru zabezpečovací techniky na českém trhu. Podílí se například na instalaci zabezpečovacího zařízení ETCS na tuzemské železnici. Společnost od října 2020 do konce září 2021 zvýšila čistý zisk meziročně téměř o dvě procenta na 958,5 milionu korun.

Obrat společnosti pak stoupl asi o miliardu na 9,5 miliardy korun. Firma má 24 dceřiných společností, z toho 11 v zahraničí. Čtyři podniky jsou na Slovensku a po jednom v Bulharsku, Srbsku, Bělorusku, Chorvatsku, Bosně a Hercegovině, Turecku a Polsku.

19. února 2022

,