Aerolinky bojují o cestující do Paříže, ceny jsou rekordně nízko

  12:58aktualizováno  12:58
Cestování mezi Prahou a Paříží začalo prudce zlevňovat. Může za to především cenová válka dvou donedávna ještě spolupracujících dopravců: ČSA a Air France.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Letenka do tří tisíc korun byla dosud záležitostí většinou jen nízkonákladových aerolinek. Teď je nabídka zpátečních letenek pod tři tisíce korun největší v historii. Dosud také cestující neměli na výběr z tolika letů mezi českou a francouzskou metropolí. V pracovní dny se létá z Ruzyně na pařížské letiště Charlese de Gaulla třináctkrát denně.

Například Air France snížily nejlevnější tarif až na 2 400 korun, na podobnou cenu se dostaly o víkendu i České aerolinie při své akci na prodej letenek bez poplatku. SmartWings donedávna nabízely letenky jen za 1 990 Kč. Pokaždé jde o ceny včetně poplatků.

"Dnešní konečné ceny jsou jedinečné a jsou srovnatelné jen s tím, co nabízela společnost Sky Europe v době svého prodělečného provozu," říká Roman Fritschka z OK Tours. Podle Pavla Němce z HRG Czech Republic klesly ceny především dražších tarifů (například pro návrat v ten samý den či zakoupené krátce před odletem) o více než třetinu.

Šarvátka mezi ČSA a Air France zvýhodňuje pasažéry

Důvod zlevnění je jednoduchý: konkurenční boj a rozchod ČSA s Air France. Oba partneři z aliance SkyTeam dosud mezi oběma městy létali šestkrát denně dohromady a vzájemně sdíleli kapacity letadel. Od soboty létá každý sám na sebe: ČSA čtyřikrát denně, Air France pětkrát. K tomu ještě třikrát denně létají SmartWings a jednou easyJet. Se třinácti lety denně je tak Paříž destinací, kam z Prahy letadla létají bezkonkurenčně nejčastěji. I dlouhodobě je Paříž nejfrekventovanějším cílem cestujících, kteří z Ruzyně létají.

Otázkou je, jak dlouho takový boj vydrží. "Připomíná mi to Londýn, kde byl dlouho také boj o zákazníky a ceny velmi nízko. Pak odešly ČSA a letenky šly zas nahoru," řekl Němec.

ČSA rozchodem s Air France ztratí velkou část klientů, které si AF naváží do Paříže hlavně na přestup na dálkové lety. ČSA teď budou záviset hlavně na lidech létajících jen mezi oběma městy, částečně ještě linku budou plnit lidé, kteří z Paříže letí dál přes Prahu především na Blízký východ do Damašku nebo Bejrútu. ČSA rozchodem s Air France ztratily část cestujících pro další lety z Prahy, například do Ostravy, Košic či Krakova.

Hlavní boj na lince se však teď strhne o cestující bez přestupu, tedy hlavně mezi ČSA a SmartWings. Při výši letištních poplatků jsou letenky pod tři tisíce korun pro dopravce jednoznačně ztrátové a dá se čekat, že jeden ze čtyř dopravců ustoupí. "Je možné, že se někdo z nich bude chtít odlišit a svoje lety přesměruje na letiště Orly, které má pro řadu cestujících směřujících do Paříže výhodnější polohu," říká Fritschka.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Německá letiště zrušila přes tisíc letů. Stávka se dotkla i spojů s Prahou

Stávka bezpečnostních pracovníků na letištích v Německu (15. 1. 2019)

Kvůli stávkám bezpečnostního personálu dnes osm německých letišť zrušilo dohromady přes tisíc letů. Protest, který se...

Rýn vysychá. Evropská dopravní tepna se možná stane nesplavnou

Náklad na řece Rýn v Kolíně nad Rýnem, Německo (28. listopadu 2018)

Rýn, jedna z nejdelších evropských řek a důležitá přepravní tepna pro mnoho různých druhů zboží, již možná brzy nebude...

Najdete na iDNES.cz