Neděle 23. února 2020, svátek má Svatopluk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 23. února 2020 Svatopluk

Zájem o MHD klesá kvůli drahému jízdnému i zanedbaným tratím

  4:00aktualizováno  4:00
Zájem o využívání MHD v České republice klesá. Podle dopravních podniků za to může zdražování jízdného i velké investice do rozvoje silniční infrastruktury ve městech. Nízké tržby dopravní podniků mohou paradoxně vést k dalšímu zdražování jízdného, nebo ke snižování počtu linek.
Zájem o MHD v Česku klesá. Ilustrační snímek

Zájem o MHD v Česku klesá. Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Zatímco doprava vlakem zažívá v Česku renesanci, dopravní podniky se potýkají s úbytkem cestujících. Ukazují to jak statistiky ministerstva dopravy, tak údaje Sdružení dopravních podniků. Podle nich loni používalo hromadnou dopravu v 19 velkých městech o sto tisíc lidí méně než v roce 2010. Čísla ministerstva zase ukazují téměř dvouprocentní meziroční pokles v letošním prvním čtvrtletí.

Počet lidí, kteří využívají hromadnou dopravu, se tak vrátil na úroveň roku 2005. Nejvíc lidí jezdilo MHD před čtyřmi lety, od té doby jich začalo ubývat. Proč lidé jezdí méně po městech veřejnou dopravou?

Důvodů je více, ale hlavním z nich je rostoucí cena jízdenek. Většina měst je v poslední době zdražila, naposledy například Brno. K letošnímu zvyšování cen navíc přispělo zvýšení daně z přidané hodnoty z 10 na 14 procent. "Zdražení jízdenek, ke kterému ve většině dopravních podniků došlo, má téměř vždy vliv na úbytek cestujících," potvrzuje ředitel Sdružení dopravních podniků Antonín Macháček. Podle něj souvisejí počty cestujících i s celkovou kondicí ekonomiky."Záleží také na postoji města k veřejné dopravě, aby obyvatelé vnímali MHD jako výhodný prostředek k cestování, a ne jako ‚socku‘," podotkl Macháček.

Pokles zájmu o MHD může zvýšit jízdné

Podle šéfa Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky je důvodem úbytku pasažérů nejen zdražování, ale také zanedbané investice například do rozšiřování tramvajových tratí. "Ve velkých městech, kde tramvaje jezdí, se stavějí různé radiály, obchvaty a tunely, ale rozvoj tramvajové sítě stagnuje. Tramvajová doprava tak nestačí konkurovat silniční dopravě, jejíž infrastruktura se rozvíjí rychlým tempem," míní Vyka.

Čísla uváděná dopravními podniky nemusí situaci odrážet úplně přesně. Většina dopravních podniků totiž používá metodiku ministerstva dopravy, která počítá s tím, že každý majitel předplatní jízdenky uskuteční stanovený počet jízd. Na druhou stranu – jiná metoda ani není prakticky uskutečnitelná. Podle Macháčka je navíc patrné, že lidé čím dál častěji jezdí jen na jednotlivé jízdenky, ale ne už na předplatné. "Část cestujících ztrácí potřebu pravidelného cestování," upozorňuje Macháček.

Dopravní podniky a jejich majitelé, jimiž jsou ve většině případů města, staví úbytek pasažérů před složité rozhodování. Pokles počtu cestujících s sebou logicky nese pokles tržeb, což lze vyřešit buď zdražením jízdného, nebo úsporami – například v počtu spojů nebo linek. Zdražení navíc nemusí úbytek počtu přepravených osob kompenzovat. K této situaci došlo například právě v Brně. „Nejedná se však o velký propad,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku města Brna Linda Škrancová.

Autor:

Daně

Přiznání za zdaňovací období 2019 je nezbytné podat do 1. dubna 2020. Ke snadnému vyplnění využijte interaktivní formulář daňového přiznání.

  • Nejčtenější

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Rusko musí zaplatit 50 miliard dolarů akcionářům Jukosu, rozhodl soud

Rusko musí akcionářům někdejší ruské ropné společnosti Jukos zaplatit odškodné více než 50 miliard dolarů (1,1 bilionu...

Nemocenské pojištění skončilo loni po 10 letech v minusu 3 miliard korun

Nemocenské pojištění se loni poprvé po deseti letech propadlo do minusu – tedy vybralo se na něm o tři miliardy méně,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Online prodejci ničí vrácené zboží. Vyjde to levněji, než kdyby ho darovali

Velcí online prodejci ničí zboží, které jim zákazníci vrátí zpět. Jen v Německu se každý rok odhadem zlikvidují výrobky...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

OBRAZEM: Severozápad Čech z ptačího pohledu ukazuje drsnou tvář energetiky

Měsíční krajina, obří rypadla, modrozelená voda zatopených lomů i štíhlé stíny větrných turbín, to vše zachycují...

V Nečasově důchodové reformě si lidé zapomněli 18 milionů korun

Celkem 1915 lidí si dosud nevyzvedlo 18,8 milionu korun, které na ně čekají na finančním úřadě poté, co byly zrušeny...

Babiš chce s ČNB řešit hypotéky. Spíš chybí byty, namítá banka

Premiér Andrej Babiš plánuje schůzku s guvernérem centrální banky Jiřím Rusnokem. Rád by s ním probral podmínky...

Premium

KOMENTÁŘ: Zemědělci na horké půdě. Nová generace nemá kde hospodařit

Cena půdy dramaticky vyletěla, volná není v Česku vůbec k dispozici, do toho všemožné regulace bránící pěstování...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz