Zájem o MHD klesá kvůli drahému jízdnému i zanedbaným tratím

  4:00aktualizováno  4:00
Zájem o využívání MHD v České republice klesá. Podle dopravních podniků za to může zdražování jízdného i velké investice do rozvoje silniční infrastruktury ve městech. Nízké tržby dopravní podniků mohou paradoxně vést k dalšímu zdražování jízdného, nebo ke snižování počtu linek.
Zájem o MHD v Česku klesá. Ilustrační snímek

Zájem o MHD v Česku klesá. Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Zatímco doprava vlakem zažívá v Česku renesanci, dopravní podniky se potýkají s úbytkem cestujících. Ukazují to jak statistiky ministerstva dopravy, tak údaje Sdružení dopravních podniků. Podle nich loni používalo hromadnou dopravu v 19 velkých městech o sto tisíc lidí méně než v roce 2010. Čísla ministerstva zase ukazují téměř dvouprocentní meziroční pokles v letošním prvním čtvrtletí.

Počet lidí, kteří využívají hromadnou dopravu, se tak vrátil na úroveň roku 2005. Nejvíc lidí jezdilo MHD před čtyřmi lety, od té doby jich začalo ubývat. Proč lidé jezdí méně po městech veřejnou dopravou?

Důvodů je více, ale hlavním z nich je rostoucí cena jízdenek. Většina měst je v poslední době zdražila, naposledy například Brno. K letošnímu zvyšování cen navíc přispělo zvýšení daně z přidané hodnoty z 10 na 14 procent. "Zdražení jízdenek, ke kterému ve většině dopravních podniků došlo, má téměř vždy vliv na úbytek cestujících," potvrzuje ředitel Sdružení dopravních podniků Antonín Macháček. Podle něj souvisejí počty cestujících i s celkovou kondicí ekonomiky."Záleží také na postoji města k veřejné dopravě, aby obyvatelé vnímali MHD jako výhodný prostředek k cestování, a ne jako ‚socku‘," podotkl Macháček.

Pokles zájmu o MHD může zvýšit jízdné

Podle šéfa Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky je důvodem úbytku pasažérů nejen zdražování, ale také zanedbané investice například do rozšiřování tramvajových tratí. "Ve velkých městech, kde tramvaje jezdí, se stavějí různé radiály, obchvaty a tunely, ale rozvoj tramvajové sítě stagnuje. Tramvajová doprava tak nestačí konkurovat silniční dopravě, jejíž infrastruktura se rozvíjí rychlým tempem," míní Vyka.

Čísla uváděná dopravními podniky nemusí situaci odrážet úplně přesně. Většina dopravních podniků totiž používá metodiku ministerstva dopravy, která počítá s tím, že každý majitel předplatní jízdenky uskuteční stanovený počet jízd. Na druhou stranu – jiná metoda ani není prakticky uskutečnitelná. Podle Macháčka je navíc patrné, že lidé čím dál častěji jezdí jen na jednotlivé jízdenky, ale ne už na předplatné. "Část cestujících ztrácí potřebu pravidelného cestování," upozorňuje Macháček.

Dopravní podniky a jejich majitelé, jimiž jsou ve většině případů města, staví úbytek pasažérů před složité rozhodování. Pokles počtu cestujících s sebou logicky nese pokles tržeb, což lze vyřešit buď zdražením jízdného, nebo úsporami – například v počtu spojů nebo linek. Zdražení navíc nemusí úbytek počtu přepravených osob kompenzovat. K této situaci došlo například právě v Brně. „Nejedná se však o velký propad,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku města Brna Linda Škrancová.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Stát chce koupit hutě ArcelorMittal za korunu, tvrdí Babiš

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Stát chce koupit ostravský hutní podnik ArcelorMittal za korunu. Premiér Andrej Babiš to uvedl v pondělním vydání...

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Růst české ekonomiky letos zpomalí na 2,6 procenta, očekává OECD

Generální tajemník Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) Ángel...

Růst české ekonomiky v letošním roce zpomalí na 2,6 procenta z loňských 2,9 procenta. Předpovídá to Organizace pro...

Najdete na iDNES.cz