Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lidé se naučili více jezdit vlaky. Náklad však zůstává hlavně na silnici

  4:03
Problémy tuzemské ekonomiky ukazuje i pokles objemu nákladní dopravy, kamionům však ubyly zakázky méně než nákladním vlakům. Zato v osobní dopravě se železnici začíná zase dařit.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Student Agency

Konkurence na železnici a obří investice do lepších vlaků přivádějí na železnici čím dál více lidí. Podle čerstvě zveřejněných statistik ministerstva dopravy jsou osobní vlaky jediným dopravním prostředkem, kterému loni přibývali cestující. Nejde přitom o nahodilý růst, neboť počet lidí na železnici se zvyšuje tři roky po sobě.

Jen za loňský rok svezly vlaky přes 172 milionů lidí, což představuje meziroční nárůst o necelá tři procenta. Vlakem cestující vyrážejí na čím dál delší vzdálenosti - počet ujetých osobokilometrů, což je násobek počtu cestujících a jejich ujetých kilometrů, loni stoupl o osm procent. V průměru jel každý při jedné cestě 42 kilometrů. Dráhy dlouhodobě uvádějí, že jim roste počet klientů v dálkové dopravě i v příměstských vlacích zejména kolem Prahy.

"Zveřejněná čísla ukazují, že se železniční osobní doprava konečně začíná odrážet ode dna. Nárůst je důsledkem masivní modernizace vozového parku na železnici v posledních letech, postupného dokončování prací na železničních koridorech i vstupu konkurence na železniční trh v dálkové dopravě," míní Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě. Díky konkurenci například mezi Prahou a Ostravou klesly ceny a zlepšila se kvalita služeb.

Ubylo cestujících v autobusech

Loňské údaje nepotvrdily předpoklad, že dražší pohonné hmoty donutí řidiče vyměnit vlastní vůz za veřejné dopravní prostředky.

V autobusech, které ročně přepraví zhruba dvakrát více pasažérů než vlaky, se naopak počet cestujících snížil o více než šest procent - jiný dopravní prostředek tedy zvolilo více než 22 milionů cestujících. V autobusovém segmentu šel nahoru jen počet klientů na mezinárodních linkách, což však v celkových číslech nehraje podstatnou roli.

Podle Vyky se autobusové dopravě nedaří přesvědčit Čechy, aby místo aut nasedli do autobusu. Dnes je využívají jen ti, kteří vůz nevlastní nebo neřídí, tedy hlavně děti, studenti a senioři. "Autobusy mají často dlouhé jízdní doby, protože zajíždějí do každé vesnice až na náves, a to výrazně prodlužuje jejich celkovou jízdní dobu," vysvětluje Vyka.

Na první pohled loni rostly významně počty lidí v městské hromadné dopravě, jde však spíše o statistickou hříčku. Rostl hlavně počet cestujících v Praze, kde však v roce 2011 výrazně klesl kvůli odpočtu jízdenek, které cestující vraceli nebo vyměňovali kvůli změně tarifu. "Ve skutečnosti tak nebyl v roce 2011 žádný výrazný pokles a nyní není žádný výrazný nárůst," podotkl Vyka.

Státu se nedaří dostat náklad na železnici

Úbytek zaznamenali loni i nákladní dopravci jak na silnici, tak na železnici nebo při přepravě lodí po Labi. Údaje za loňský rok však ukazují, že se státu nedaří přetáhnout více zboží na železnici z kamionů, silniční nákladní dopravě ubyl objem nákladů jen o procento, zatímco vlakům o více než pět procent.

Loni také výrazně vzrostl podíl tzv. kabotáže, tedy dopravy zahraničními dopravci na území Česka. Podle Martina Felixe z Česmadu jde o dopravce z Polska, Pobaltí, Rumunska a Bulharska. "Je to nepříjemná situace částečně způsobená tamějšími nižšími náklady, částečně nedostatečným státním odborným dozorem, neboť dopravci z těchto zemí nezřídka používají nekorektní praktiky a ani jejich vozový park není na odpovídající úrovni," tvrdí Felix.

Autor:

Školní rok 2024-25

Ve všech základních, středních a základních uměleckých školách i konzervatořích začal školní rok v pondělí 2. září 2024. První volno budou mít školáci o podzimních prázdninách na konci října.

V Drážďanech se zřítila část mostu, konstrukce spadla do Labe

  • Nejčtenější

Deindustrializace Německa začala. Firmy omezují výrobu a mizí ze země

Německo přestává být zemí přívětivou pro podnikání. Kvůli obavám z dopadů tamní energetické politiky rychle narůstá počet firem, které zvažují omezení výroby nebo přesun do zahraničí, ukázal průzkum...

13. září 2024

Překvapený Real Madrid: koncert Swift obnažil chyby rekonstrukce za miliardy

Koncert Taylor Swift byl na delší dobu posledním, který se na známém madridském stadionu Santiaga Bernabéu odehrál. Domovský stánek Realu Madrid, který je označován za nejmodernější současný stadion...

17. září 2024  17:15

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vlaky zatím rychleji než 160 km/h nepojedou. Termín se odsouvá

Dvě stě kilometrů za hodinu se mělo v Česku na části hlavních tratí jezdit od ledna příštího roku. V té době totiž začne platit takzvaný výhradní provoz pod evropským zabezpečovačem ETCS (European...

12. září 2024

Evropský autoprůmysl má potíže. VW snížil výrobu, akcie BMW jsou na minimech

Mnohé evropské automobilky se momentálně snaží vypořádat s obrovskou zkouškou týkající se propadu prodejů i nárůstu konkurence ze strany čínských společností. Německý koncern Volkswagen varuje před...

11. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč německá auta nekouří? Stát bádá, jak zatočit s podvody při měřeních

Premium

Jak v Německu, Rakousku nebo Polsku stanice měřící emise odhalují auta s vymontovanými filtry pevných částic? To je problém, jímž se nyní zaobírá ministerstvo dopravy. Po vlně kritiky resort...

17. září 2024

Záplavy zasáhly i výrobu Sava v Bohumíně, po dezinfekcích stoupá poptávka

Záplavy postihly i bohumínský závod, ve kterém se vyrábí dezinfekční prostředky Savo. Právě po něm je přitom při povodních sháňka, jelikož je vhodné pro dezinfekci zasažených prostor. Firma už...

19. září 2024  14:28

Česko potřebuje 25 000 nájemních bytů ročně, konstatoval Summit dostupného bydlení

Přímý přenos

V Česku by pro zlepšení bytové situace bylo nutné každý rok postavit alespoň 25 tisíc dostupných veřejných nájemních bytů za minimálně sto miliard korun, zaznělo na Summitu dostupného bydlení. To se...

18. září 2024,  aktualizováno  19.9 13:43

Kofole se vrací sudy. Povodňová vlna jich odnesla na dvanáct tisíc

Nápojářská skupina Kofola se pomalu oklepává z ničivých povodní, které se prohnaly Krnovem, Hanušovicemi i Litovlí. Ve všech třech městech má firma své podniky. Nejhorší situace je nyní v krnovském...

19. září 2024  13:01

Rozpočty vypadají lépe, dluhová brzda se odsouvá. Musíme vydržet, říká rada

Letos už jsou na rozpočtu cítit první dopady konsolidačního balíčku. Veřejné finance tak podle Národní rozpočtové rady směřují k udržitelnějšímu stavu. Její členové ale apelují, že je nutné zachovat...

19. září 2024  11:05

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Radil jsem bratrovi, aby se neupil a neufetoval, říká Jakub Prachař

Premium Mluví jakoby žertem, ale za svými slovy si stojí. Moderátorovi Liboru Boučkovi to Jakub Prachař občas natře před...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...

Do výstřihu nekoukat! Fotbalové Ústí vzbudilo ve světě rozruch českou Pamelou

Ústecký fotbal zase dobyl svět, byť opět ne na hřišti. Po „kazmovině“ s tlouštíkem propírají média po celé planetě...

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Deindustrializace Německa začala. Firmy omezují výrobu a mizí ze země

Německo přestává být zemí přívětivou pro podnikání. Kvůli obavám z dopadů tamní energetické politiky rychle narůstá...