Na trhu s elektřinou se tak po dvou letech, kdy si domácnosti mohou vybrat libovolného dodavatele proudu, začalo letos o nejmenší spotřebitele ostře bojovat. A to i přesto, že dodávka elektřiny domácnostem není finančně tak lukrativní jako velkému podniku.
Odliv klientů však podle zdrojů z velkých firem prostě "nevypadá dobře". Malí obchodníci se tak dostávají pod tlak. U antimonopolního úřadu si chce Bohemia Energy stěžovat na Pražskou energetiku. Konkrétně na její letáky rozeslané domácnostem.
V nich se píše, ať nepodepisují žádné nové smlouvy s "podomními obchodníky". Ti přitom převážně pracují právě pro Bohemia Energy. Jejím jménem zvoní na byty v celém Česku dvacet tisíc prodejců. "Využívání obchodníků, kteří přímo oslovují domácnosti, je model používaný všemi firmami. Dělají to pojišťovny či telekomunikační firmy. Letáky PRE bereme jako pomluvení celého modelu," tvrdí šéf a spolumajitel Bohemia Energy entity Jiří Písařík.
Jeho firma dodává elektřinu zhruba šedesátic tisícům zákazníků, z toho čtyřicet tisíc jsou domácnosti, které přetáhla hlavně od ČEZ a PRE. PRE však odmítá, že by její letáky mířily proti Bohemia Energy. "Nevíme o žádném boji proti této firmě," uvedl šéf PRE Drahomír Ruta.
Podle něj společnost mířila spíše na ČEZ. Ten jednak vystartoval s velkou kampaní, že je levnější, a v Praze si navíc najal agenturu Door to door, která obcházela zákazníky PRE přímo v bytech a přetahovala je k ČEZ.
Haló, tady ČEZ
Bohemia Energy také obviňuje ČEZ. A to z nekalých praktik poté, co od něj zákazníci odejdou. Podle Písaříka lidem, co dají ČEZ výpověď, zavolají zaměstnanci kolosu a lákají je zpátky.
Přitom je údajně postraší hrozbou různých smluvních pokut. "Jen za únor jsme takto přišli o nové zákazníky z asi 150 až dvě stě odběrných míst," upozornil.
ČEZ, který je kromě výrobce proudu i majitel rozvodných sítí, podle Písaříka navíc využívá i jiný způsob boje. "Oni změnu dodavatele povolí, a když si přechod k nám zákazník rozmyslí, tak ji zpětně zamítnou. Vůbec to nemá oporu ve vyhlášce," říká Písařík.
"Evidujeme několik takových sporných situací," dodává i Lukáš Pokrupa, obchodní šéf dalšího malého konkurenta Centropolu.
ČEZ přiznává, že skutečně lidem, kteří mu vypovědí smlouvu, zavolá a snaží se je přesvědčit, aby to nedělali. "Je to standardní nástroj každého obchodníka," říká mluvčí ČEZ Ladislav Kříž.
Podle něj se firma snaží upozornit i na různé aktivační poplatky u konkurence, které pak úsporu z nižší ceny elektřiny zcela vymažou. Odmítá však, že by cokoliv "povoloval či zakazoval".
"Jakmile dostaneme výpověď, začne automaticky běžet tříměsíční výpovědní lhůta a kroky ke změně dodavatele. K přerušení tohoto procesu může dojít, když zákazník sám původní výpověď odvolá," říká Kříž.
"To, jak se PRE a ČEZ začaly chovat, je podle nás zneužívání dominantního postavení. Obrátíme se proto na antimonopolní úřad a na Energetický regulační úřad," říká Písařík.
Centropol Energy, jež získala zhruba pět tisíc klientů, zase zvažuje, že se se stížností na velké firmy obrátí na Státní energetickou inspekci. Přechodem ke konkurenci mohou ušetřit hlavně lidé s velkou spotřebou elektřiny. Rozdíl v ceně může činit i dva tisíce korun za rok.