Na ceny v diskontech hypermarkety nestačí. Ilustrační foto

Na ceny v diskontech hypermarkety nestačí. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Za plný košík platí Češi méně

  • 34
Češi chtějí nakupovat co nejlevněji, stále více proto mají v oblibě diskonty. Jejich rostoucí podíl na trhu a zároveň silný konkurenční boj mezi hypermarkety drží dva roky po vstupu Česka do Evropské unie ceny potravin při zemi.

Nenaplnily se tak jedny z největších obav Čechů spojovaných se vstupem, potvrdil průzkum agentury Incoma pro MF DNES. Průměrný nákupní košík dokonce o tři procenta zlevnil.

Největší zásluhu na tom kromě diskontních prodejen má stále větší počet výrobků, které řetězce prodávají levně pod vlastní privátní značkou.

„Dohromady má Albert a Hypernova až 450 privátních značek,“ vypočítává Kateřina Černá ze společnosti Ahold.

Neplaťte za nákupy víc, než musíte!

Víte, že na internetu vám poradí, kde každý den nakoupíte nejvýhodněji? Na portálu AkčníCeny.cz každý den najdete aktuální letáky a zboží v akci.

Přesto na ceny v diskontech hypermarkety nestačí. Zatímco nákupní košík složený ze čtyřicítky nejčastěji kupovaných výrobků stál ve velkých prodejnách více než tisícovku, zákazníci diskontů za něj zaplatili pouze 760 korun.

Podle společnosti Incoma však diskonty nižší ceny dosahují nasazením levnějších výrobků místo dražších produktů známých značek. Právě nástup limonád za čtyři koruny nebo piva za tři sráží průměrnou cenu u těchto výrobků.

„Značkové potraviny si naopak svou cenu drží nebo jdou mírně nahoru,“ upozorňuje Petr Voříšek ze společnosti Incoma. Podle něj zákazníci u známých značek hledají záruku kvality a cena na jejich rozhodování nemá prvořadý vliv.

Ušetřit mohou Češi také na pečivu, mouce nebo bramborách. U nich závisí cena na úrodě z předchozího roku. Ta byla letos nadprůměrná, a tak díky nedostatku skladovacích prostor museli zemědělci mnohdy prodávat pod cenou.

Stejně jako pěstitelé brambor si na nízké ceny, za které od nich nakupují obchodníci, stěžují také pekárny. Ceny chleba a rohlíků jdou dolů už několik let po sobě. Jen od vstupu do Unie spadly až o patnáct procent.

Banány, symbol zdražování
U některých druhů zboží se však vstup do Unie projevil – především kvůli vyšším clům na dovoz. Nejvýrazněji podražila rýže, cukr a banány.

„Před vstupem do EU jsme dováželi banány beze cla, v letošním roce se platí za jejich dovoz z Latinské Ameriky 176 eur za tunu,“ vysvětluje Mirka Škrabalová, marketingová manažerka Chiquita, největšího dovozce tohoto ovoce.

Clo tak každé kilo banánů zdražilo o pět korun. Kvůli maržím obchodníků a překupníků však nakonec zdražily ještě více. Se vstupem do Unie bývá mylně spojováno i zdražení tvrdého alkoholu. To zapříčinilo zvýšení spotřební daně na začátku roku 2004, které kvůli předzásobení obchodníků poznali zákazníci až v polovině roku.

„Za litr čistého alkoholu se platí 265 korun,“ říká ředitel Linei Nivnice Gabriel Slanicay. Podle lihovarů je vysoká daň na tvrdý alkohol snadnou cestou, jak naplnit státní pokladnu.

Po vstupu do Unie Češi pocítili i růst cen elektřiny a plynu. V některých regionech Česka stouply také ceny nemovitostí. Dražší energie zvyšují i náklady podniků, které budou muset promítnout i do cen pro zákazníky.

„Za plyn zaplatíme meziročně o třetinu víc, drahá ropa má zase vliv na ceny obalů,“ upozorňuje mluvčí pekáren Delta Jaroslav Pomp. Podle něj je zdražení pečiva v nejbližší době nevyhnutelné.

„Další zlevňování by bylo cestou do pekel,“ dodává. V blízké době by naopak mohly zlevnit káva, čokoláda a čaj, u nichž Sněmovna v minulém týdnu schválila snížení DPH z devatenácti na pět procent.