Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

JA

Nedávno jsem potřeboval jet vlakem 135 km. Cena vysoko 200 Kč, po krátkém propočtu jsem zjistil, že se mi prostě vyplatí auto. Ikdyž jedu sám :-( Nehledě na to, že ušetřím cca hodinu na cestě.

VK

Za mě je obrovská výhoda na cestě vlakem to, že se ten čas strávím produktivně - nemusím se věnovat řízení.

ŠF

Vlak je fajn, ale současné ceny železniční přepravy mne už přinutily změnit výběr volnočasové aktivity a cestovat mnohem méně, než ještě nedávno. Přece jen o svých výdajích rozhoduji s rozmyslem. Jde o to, neutratit o víkendu více peněz, než třeba v roce 2021 (před 30% tříletou inflací). Vynechání cestování je znatelnou úsporou.

JK

No záleží jak kde, když jste v nějakém IDS, tak ceny jsou slušné. Například celodenní jízdenka PID za 240 Kč, kde 24 hodin mohu cestovat v celém systému PID (Praha, SČK + přesahy do dalších krajů), to je velmi solidní nabídka.

ZH

Zrovna včera jsem narazil na článek týkající se zrychlení a zkapacitnění tratě Praha - Hradec Králové. Článek byl z roku 2019 a sliboval zkrácení jízdní doby z 1 hod 44 minut na 55 minut a jako benefit úlevu přetíženému koridoru mezi Prahou a Pardubicemi. Článek zmiňoval, že první úseky se již projektují a že cestující se po nové trati svezou v roce 2026.

Jsme v ČR, takže asi není třeba zmiňovat, jaký je aktuální stav v roce 2024. Změna veškerá žádná, dosud se reálně nepracuje na žádném úseku. Česká neschopnost posouvat věci dopředu je frustrující. To co jinde trvá měsíce, trvá u nás roky, co jinde trvá roky, je u nás projektem na desetiletí.

Co je však hrozné je to, kolik peněz nás tahle liknavost stojí a nikdo nad tím nepřemýšlí, natož aby za to nesl odpovědnost. Na zmíněné trati projede denně 10 párů vlaků (tedy 20 spojů tam a zpět), v každém cestuje cca 400 lidí, tedy problém se týká denně 8000 lidí. Každý z nich ztratí denně hodinu života. Hodinu, kterou mohl pracovat a vytvářet nějakou hodnotu. Nebo hodinu, kterou mohl strávit nějakou volnočasovou aktivitou, pokud jezdí denně tam a zpět, mohl by například místo toho jít každý den do kina na dvouhodinový film, aniž by mu ten čas chyběl.

Pronásobíme-li promarněný čas průměrnou hodinovou sazbou (je jedno, zda by člověk pracoval a produkoval nebo naopak byl v kině a peníze utrácel, vyjde to nastejno), dospějeme za rok k částce 1,5 mld. Kč. A uvážíme-li, že v ekonomice existuje něco jako multiplikační efekt, tj. že každá utracená koruna se v ekonomice protočí cca 3x, pak jde o částku 4,5 mld. Kč za každý rok. Pět let zdržení této stavby vyjde na 22,5 mld. Kč. A to je částka, kterou zmíněná rekonstrukce trati měla stát. Pouhým odkládáním stavby devalvujeme návratnost této investice. Můžeme se pak ptát, proč naše produktivita v porovnání s vyspělými ekonomikami pokulhává. Proč nás dohánějí a přehánějí třeba Poláci. Tady máte odpověď.

ZH

A samozřejmě nezmiňuji, že zkrátíte-li jízdní dobu na polovinu, tak vám v principu na zajištění stejné dopravní obslužnosti stačí polovina souprav. A také spotřebujete méně energie. Přímé úspory nákladů mohou být skutečně extrémní.

VH

Když to jde, letím letadlem, druhá volba je vlak a poslední auto.

MN

Já jsem zase strašně línej, nerad se balím, tahám tašky, stíhám spoje a sháním ubytování. Takže volím auto (kde mám stále náhradní oblečení, hygienu a deky), pak auto anebo to raději zruším😀

MP

Jedině vozem, nejsem odkázán na jízdní řády, přestupy a podobně, jednoduše jedu kdykoli z bodu A do bodu B. A na delší cesty pochopitelně pouze letecky, vlak je nepřijatelná a předražená podivnost.

JK

Vlak je fajn, pokud máte bydliště blízko toho bodu A a jedete do místa blízko bodu B. Ale jakmile musíte přestupovat, nebo pokračovat autobusem, je to problém. A pokud vás jede víc, pak je to auto leckdy levnější.

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Na D1 přibudou další zákazy předjíždění kamionů. Chceme plynulý provoz, říká ŘSD

27. dubna 2024  12:27

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo u Velkého Meziříčí druhou etapu rozmísťování značek...

Draží se jedinečná sbírka mincí ze Skandinávie. Dědicové na ni čekali sto let

27. dubna 2024

Potomci dánského máslového magnáta čekali přesně sto let, než se mohli přihlásit o své dědictví v...

V Česku elektromobily netáhnou. Prodejům vládnou spalovací motory, říká průzkum

27. dubna 2024

Ekologické hledisko většina Čechů při nákupu auta nebo volby dopravního prostředku příliš neřeší....

Češi mění Bangkok za Japonsko a New York. Letenky jsou levnější

27. dubna 2024  8:34

Díky klesajícím cenám Češi podle prodejců letenek na jaře kupují letenky do vzdálenějších destinací...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!