Pro zapojení do diskuse musíte mít oprávnění diskutovat.
J90o24s36é 52A14r41m38a61n67d38o
Nedávno jsem potřeboval jet vlakem 135 km. Cena vysoko 200 Kč, po krátkém propočtu jsem zjistil, že se mi prostě vyplatí auto. Ikdyž jedu sám :-( Nehledě na to, že ušetřím cca hodinu na cestě.
V93l47a26s37t15i40m72i19l 30K74ř77í93ž
Za mě je obrovská výhoda na cestě vlakem to, že se ten čas strávím produktivně - nemusím se věnovat řízení.
Š33t75e91f30a63n 93F89r98i45č81a
Vlak je fajn, ale současné ceny železniční přepravy mne už přinutily změnit výběr volnočasové aktivity a cestovat mnohem méně, než ještě nedávno. Přece jen o svých výdajích rozhoduji s rozmyslem. Jde o to, neutratit o víkendu více peněz, než třeba v roce 2021 (před 30% tříletou inflací). Vynechání cestování je znatelnou úsporou.
J25o69s48e48f 68K15u42b86e80š
No záleží jak kde, když jste v nějakém IDS, tak ceny jsou slušné. Například celodenní jízdenka PID za 240 Kč, kde 24 hodin mohu cestovat v celém systému PID (Praha, SČK + přesahy do dalších krajů), to je velmi solidní nabídka.
Z37d25e78n42ě11k 63H70r17u57b14ý
Zrovna včera jsem narazil na článek týkající se zrychlení a zkapacitnění tratě Praha - Hradec Králové. Článek byl z roku 2019 a sliboval zkrácení jízdní doby z 1 hod 44 minut na 55 minut a jako benefit úlevu přetíženému koridoru mezi Prahou a Pardubicemi. Článek zmiňoval, že první úseky se již projektují a že cestující se po nové trati svezou v roce 2026.
Jsme v ČR, takže asi není třeba zmiňovat, jaký je aktuální stav v roce 2024. Změna veškerá žádná, dosud se reálně nepracuje na žádném úseku. Česká neschopnost posouvat věci dopředu je frustrující. To co jinde trvá měsíce, trvá u nás roky, co jinde trvá roky, je u nás projektem na desetiletí.
Co je však hrozné je to, kolik peněz nás tahle liknavost stojí a nikdo nad tím nepřemýšlí, natož aby za to nesl odpovědnost. Na zmíněné trati projede denně 10 párů vlaků (tedy 20 spojů tam a zpět), v každém cestuje cca 400 lidí, tedy problém se týká denně 8000 lidí. Každý z nich ztratí denně hodinu života. Hodinu, kterou mohl pracovat a vytvářet nějakou hodnotu. Nebo hodinu, kterou mohl strávit nějakou volnočasovou aktivitou, pokud jezdí denně tam a zpět, mohl by například místo toho jít každý den do kina na dvouhodinový film, aniž by mu ten čas chyběl.
Pronásobíme-li promarněný čas průměrnou hodinovou sazbou (je jedno, zda by člověk pracoval a produkoval nebo naopak byl v kině a peníze utrácel, vyjde to nastejno), dospějeme za rok k částce 1,5 mld. Kč. A uvážíme-li, že v ekonomice existuje něco jako multiplikační efekt, tj. že každá utracená koruna se v ekonomice protočí cca 3x, pak jde o částku 4,5 mld. Kč za každý rok. Pět let zdržení této stavby vyjde na 22,5 mld. Kč. A to je částka, kterou zmíněná rekonstrukce trati měla stát. Pouhým odkládáním stavby devalvujeme návratnost této investice. Můžeme se pak ptát, proč naše produktivita v porovnání s vyspělými ekonomikami pokulhává. Proč nás dohánějí a přehánějí třeba Poláci. Tady máte odpověď.
Z70d48e57n57ě77k 17H62r68u47b73ý
A samozřejmě nezmiňuji, že zkrátíte-li jízdní dobu na polovinu, tak vám v principu na zajištění stejné dopravní obslužnosti stačí polovina souprav. A také spotřebujete méně energie. Přímé úspory nákladů mohou být skutečně extrémní.
V15l72a92d58i65m11i66r 65H91o14l13y
Když to jde, letím letadlem, druhá volba je vlak a poslední auto.
M87a87r96t66i20n 53N43e90r65m92u85t
Já jsem zase strašně línej, nerad se balím, tahám tašky, stíhám spoje a sháním ubytování. Takže volím auto (kde mám stále náhradní oblečení, hygienu a deky), pak auto anebo to raději zruším😀
M41i93c74h42a66l 21P70e40t16r46u93ž22á74l64e32k
Jedině vozem, nejsem odkázán na jízdní řády, přestupy a podobně, jednoduše jedu kdykoli z bodu A do bodu B. A na delší cesty pochopitelně pouze letecky, vlak je nepřijatelná a předražená podivnost.
J95a14r25o53m11í81r 60K60r90á67l
Vlak je fajn, pokud máte bydliště blízko toho bodu A a jedete do místa blízko bodu B. Ale jakmile musíte přestupovat, nebo pokračovat autobusem, je to problém. A pokud vás jede víc, pak je to auto leckdy levnější.
Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není
Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....
Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů
Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí
Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...
Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko
Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh
Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...
Na D1 přibudou další zákazy předjíždění kamionů. Chceme plynulý provoz, říká ŘSD
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo u Velkého Meziříčí druhou etapu rozmísťování značek...
Draží se jedinečná sbírka mincí ze Skandinávie. Dědicové na ni čekali sto let
Potomci dánského máslového magnáta čekali přesně sto let, než se mohli přihlásit o své dědictví v...
V Česku elektromobily netáhnou. Prodejům vládnou spalovací motory, říká průzkum
Ekologické hledisko většina Čechů při nákupu auta nebo volby dopravního prostředku příliš neřeší....
Češi mění Bangkok za Japonsko a New York. Letenky jsou levnější
Díky klesajícím cenám Češi podle prodejců letenek na jaře kupují letenky do vzdálenějších destinací...