Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vinaři spustí reklamní kampaň za desítky milionů

  9:23
Už brzy neuvidí lidé v televizi jen reklamu na pivo, ale výrobci je budou lákat i na víno. A nabízet ho budou i inzeráty v novinách. Vinaři totiž zahajují největší reklamní kampaň ve své historii. Chtějí do ní investovat desítky milionů korun ročně.
Vinaři si nechali vypracovat průzkum, který napoví, jakým vínům lidé dávají přednost.

Vinaři si nechali vypracovat průzkum, který napoví, jakým vínům lidé dávají přednost. | foto: Monika TomáškováMF DNES

Producenti vína si už nechali vypracovat obsáhlý průzkum, který by jim měl poradit, jak dát o svých vínech lépe vědět.

Přiměl je k tomu příliv zahraničních vín do obchodů a hrozba, že zejména jihomoravské vinice v této silné konkurenci neobstojí a zaniknou. "Budeme hlavně propagovat přívlastková a jakostní vína z Čech a Moravy. V žádném případě ne ta, která se vyrábějí z dovážených hroznů, a stolní vína," uvedl ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec.

Osloví i cizince

Kromě reklamních šotů, které se již připravují a v televizi se budou vysílat od podzimu, chystají vinaři propagační materiály v několika jazykových mutacích.

"Chceme je dostat mezi turisty a budeme je rozšiřovat i v zahraničí. Velmi zajímavou zemí je pro nás například Polsko, pokusíme se však dostat i na slovenský trh a další země severněji a východněji od nás. Jít do západní Evropy by nemělo smysl," uvedl Machovec, ale zdůraznil, že kampaň má oslovit především domácí konzumenty.

Většina peněz půjde na jih Moravy

Vinařský fond počítá s tím, že do reklamy a marketingu dá ročně asi 60 milionů korun a v první fázi to bude ještě víc, zhruba sto třicet milionů korun.

Fond navíc slibuje, že reklamu vínu nebude zajišťovat jen on, ale přispěje dokonce i lidem, kteří víno nevyrábějí.

"Pokud někdo uspořádá nějakou akci, která přiláká lidi a bude se na ní propagovat víno, můžeme na ni také přispět," uvedl Machovec.

Počítá i s tím, že většina prostředků půjde na jižní Moravu. Z 18 750 hektarů vinic v zemi je jich totiž osmnáct tisíc právě v Jihomoravském kraji.

Šoty v televizi propagující domácí víno budou kratší a nebudou zatím spojeny s nějakou známou osobností. "Nevylučuji však, že ji v budoucnu budeme hledat," připustil ředitel Vinařského fondu.

Průzkum napoví, zda se zaměřit na „přívlastky“

Průzkum mezi konzumenty, který pro Vinařský fond v uplynulých dnech udělala brněnská agentura Focus, nemusí sloužit jen jako podklad pro reklamní kampaň.

Důležité a cenné informace v něm najdou také zpracovatelé a pěstitelé vína. Podle předsedy Svazu vinařů Jiřího Sedla sice pěstitelé nyní těžko přejdou na žádanější odrůdy, ale průzkum jim může pomoci jinak.

"Vinice se obnovují i po třiceti letech a názory konzumentů se mění daleko častěji. Informace z průzkumu však mohou mít vliv na to, jestli se bude dělat více přívlastkových nebo jen zemských vín," míní Jiří Sedlo.

Na jižní Moravě se nyní nejvíce pěstuje müller thurgau, veltlínské zelené a třetí nejrozšířenější odrůdou bílých vín je ryzlink vlašský. Z modrých odrůd je to pak svatovavřinecké. "V poslední době se však hodně vysazují i aromatičtější vína, jako je například sauvignon nebo tramín a pak rulandské," uvedl Jiří Sedlo.

Nápad prozkoumat si trh našli vinaři v zahraničí. "Australané si před lety nechali podrobně zmapovat trh s vínem a vloni dokonce do Velké Británie vyvezli více vína než Francouzi," uvedl Libor Nazarčuk, předseda svazu moravských vinařů Moravín Valtice. Dodal, že domácí vinaři dobývat světový trh nechtějí.

"Nějaké země sice v hledáčku máme, ale hlavní je pro nás domácí trh a udržet zdejší vinařství. Pokud se nebudeme bránit, staneme se odkladištěm neprodejných a levných vín ze zahraničí, což se momentálně už děje," posteskl si.

Co ukázal průzkum?

Průzkum agentury Focus Brno, v němž odpovídalo 1399 dotazovaných po celé České republice, ukázal, že víno pije 63 procent lidí. Ostatním nechutná, nemohou ho pít ze zdravotních důvodů a do této skupiny patří i někteří skalní pivaři a abstinenti.

Stoupla obliba suchých vín. Za jeden ze znaků kvality lidé považují skleněnou láhev o obsahu 0,7 litru.

Není rozdíl mezi velkými a malými městy, víno se tam pije zhruba stejně. Víno se pije hlavně v domácím prostředí, s rodinou, přáteli, s partnerem. Ve vinárnách a barech se pije většinou víno rozlévané, celou láhev si objednává asi jen čtvrtina konzumentů.

Z červených vín jsou nejznámější frankovka, modrý portugal, svatovavřinecké a cabernet sauvignon. Z bílých vín jsou nejznámější müller thurgau, ryzlink vlašský, veltlínské zelené, tramín. Domácím vínům před zahraničními dává přednost 75 procent lidí. Nejvíce lidé kupují víno v ceně od 60 do 100 korun.

Průměrná roční spotřeba vína na osobu se pohybuje kolem 17 litrů (v posledních letech roste, před patnácti lety lidé průměrně vypili ročně 10 litrů). Lidé, kteří pijí víno, za něho měsíčně průměrně utratí 257 korun, skupina tzv. dobře situovaných konzervativců kolem 450 korun. „Vinaři“ si měsíčně koupí průměrně 2,9 lahve vína.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Akcie autopůjčovny Hertz rekordně klesly. Může za to i rozlučka s teslami

26. dubna 2024  13:38

Společnost Hertz Global Holdings, která po celém světě provozuje síť autopůjčoven, vykázala téměř...

Mráz v Německu hubil švestky, třešně i vinice. Skepse svírá i moravské pálenice

26. dubna 2024  12:17

Dubnové noční mrazy nezlikvidovaly úrodu ovoce jen v Česku, ale i v sousedním Německu. Zasažené...

Německý Thyssenkrupp prodá pětinu ocelárny Křetínského investiční skupině

26. dubna 2024  9:57,  aktualizováno  10:57

Německá společnost Thyssenkrupp prodá 20procentní podíl ve svém ocelářském podniku investiční...

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...