Praha, cestovní ruch, turisté, Hradčany

Praha, cestovní ruch, turisté, Hradčany | foto: iDNES.cz

Turisté jezdí hlavně do Prahy, kraje to chtějí změnit

  • 22
Zastaví-li vás na ulici s otázkou zahraniční turista, bude to nejčastěji v Praze a svůj dotaz vysloví německy. Každý čtvrtý zahraniční návštěvník Česka je náš západní soused, skoro dvě třetiny všech turistů míří do hlavního města. Ostatní kraje to chtějí změnit.

Podle údajů Českého statistického úřadu navštívilo loni Česko mírně přes šest milionů turistů, kteří se ubytovali v místních hotelech a penzionech. Téměř 60 procent jich zamířilo do Prahy.

"V ostatních regionech je stále co dohánět a na čem pracovat," prohlásil na začátku prosince ministr pro místní rozvoj Radko Martínek ve Špindlerově Mlýně na kongresu hoteliérů a dalších podnikatelů v cestovním ruchu.

Rakušany a Poláky lákají spíš výhodné nákupy
Při pohledu na žebříček návštěvníků podle země jejich původu však neplatí pravidlo, že čím blíž to do Česka mají, tím je jejich počet vyšší.

Ačkoliv přehledu národů suverénně kralují Němci, kterých v roce 2004 přijelo do Česka téměř 1,57 milionu, na dalších místech v pořadí se umístili Britové, Italové a Američané.

Sousedním Rakušanům patřila až desátá příčka a před nimi se umístili dokonce Španělé. O moc lépe na tom nejsou ani Poláci. Ti podobně jako Rakušané využívají Česko pouze k jednodenním cestám za nákupy nebo do levnějších restaurací.

Právě na naše jižní sousedy se proto chtějí zaměřit ministerstvo pro místní rozvoj a vládní agentura Czech Tourism. Oba úřady připravily kampaň, která láká Rakušany k návštěvě Česka a využívá k tomu Rakušana, hudebního skladatele Wolfganga Amadea Mozarta.

Kampaň zdůrazňuje fakt, že během svého života pobýval v Praze hned pětkrát. "A Vy?" zní sugestivní otázka z billboardů v rakouských městech a u hlavních silničních tahů.

Britská pivní turistika
Nejen historické památky nebo levné nákupy mohou být hlavním lákadlem k návštěvě Česka. V posledních letech se rozvíjí i takzvaná pivní turistika, na kterou se specializují některé cestovní agentury ve Velké Británii. Ty lákají mladé Brity na několikadenní zájezdy do české metropole a hlavním motivem je levné české pivo.

Ačkoliv pivních turistů v republice stále přibývá a přinášejí hlavně pražským restauracím a hospodám velké tržby, někteří hoteliéři o tyto návštěvníky neusilují.

"Toto nejsou naši ani potenciální klienti. O ně mají v České republice možnost usilovat jiné hotely," uvedl před časem generální ředitel karlovarského Grandhotelu Pupp Roman Vacho.

Regiony se probouzejí
Největším magnetem pro zahraniční turisty je Praha. V roce 2004 v ní přenocovalo téměř tři a půl milionu turistů a každý návštěvník se zde v průměru zdržel necelé tři dny.

V porovnání s dominantní Prahou většina ostatních krajů jen paběrkuje. Ačkoliv některé z nich - jako například Karlovarský, Královéhradecký a Jihočeský kraj - mohou turisty lákat na lázeňství, na lyžování či cykloturistiku. Zbytek kraje už často nemá co nabídnout.

Malá návštěvnost venkovských oblastí a regionů či už jen samo povědomí o nich se negativně projevuje v příjmech obecních rozpočtů. Starostové si uvědomují, že pokud zvýší povědomí o svých regionech a přilákají zahraniční turisty, získají do svých rozpočtů nové peníze.

Mnozí se proto rozhodli s nečinností skoncovat a plánují, jak přilákají více turistů. Stavějí cyklostezky, označují cesty informačními cedulemi a pečují o celkovou tvář obcí.

"Turisté, kteří přijedou do Krkonoš, chtějí vidět i Sněžku, pramen Labe či sklárnu v Harrachově," vypočítává vrchlabský průvodce Petr Jüptner.

Regiony se nyní častěji snaží upoutat brožurami a prezentacemi na veletrzích a internetu. O podporu mohou požádat Czech Tourism a žádat o dotace z fondů Evropské unie. Podle odborníků i ministra financí Bohuslava Sobotky má Česko v turistice daleko větší možnosti.

Největší překážkou pro vyšší návštěvnost, a tudíž i příjmy, jsou předražené služby, šidící prodejci a taxikáři i kriminalita. Svou roli občas hraje nechuť lidí.

"Je nutné vyvrátit mýtus, že tím, když někomu posloužím, degraduji svoji osobu. Naopak, je to možnost prezentovat se jako schopná osobnost, která má co nabídnout," uvedl ministr Radko Martínek.

A po ruce má příklad. Češi utratí v cizině za dovolenou 51 miliard a doma jen osmnáct. A to právě chce změnit.