Soukromé létání u nás zažívá rekordní boom. Kromě miliardářů, kteří si kupují vlastní letadla, stále více přibývá lidí, jimž stačí si občas tryskáč pronajmout. Rostou proto hlavně firmy zaměřené na pronájem letadel. Trh takzvaných biz-jetů u nás loni rostl nejrychleji za poslední roky.
Úřad pro civilní letectví zaznamenal přírůstek čtyř nových letounů tohoto typu do rejstříku. Letos nových strojů ještě přibude.
"Za rok jsme obrat zdvojnásobili, poptávka jde hodně nahoru a zaznamenáváme její převis nad nabídkou," říká obchodní ředitel ABS Jets Jan Váňa. Ta je v Česku největším hráčem v oboru: stará se už celkem o sedm letadel.
Třetinový nárůst
Podle Vladimíra Horáka z Úřadu pro civilní letectví je v Česku registrováno 15 biz-jetů. Jen za loňský rok se jejich počet rozšířil o více než třetinu.
"V posledních třech letech dochází k relativně rychlému nárůstu jejich počtu. Dá se očekávat, že to bude pokračovat i v dalších několika letech," uvedl Horák.
Pronájem takových letadel stojí většinou od padesáti do sto padesáti tisíc korun za hodinu. Pokud letí větší skupina lidí, kteří by jinak použili obchodní třídu v běžné lince, mohou nakonec i ušetřit.
. Kdo a čím létáPetr Kellner – majitel PPF, létá na vlastním stroji Gulfstream. |
K tomu jsou na trhu ještě dopravci s pomalejšími vrtulovými stroji. Všichni z oboru si potrpí na diskrétnost a o lidech, se kterými létají, zásadně nemluví. Stejně jako o majitelích strojů.
Vzájemná diskrétnost platí dokonce i mezi konkurenčními firmami: i když se všechny pohybují na terminálu starého ruzyňského letiště a všichni o sobě vědí, jména klientů konkurence taky nevyzradí. Přesto jsou jména některých majitelů obchodních stíhaček známá: Petr Kellner, Karel Komárek, Jiří Šimáně nebo Patrik Tkáč.
Všechny spojuje jedno: mají miliardové majetky a mohou si dovolit vlastní letadlo. Na tom, že byznys soukromých letadel roste, se shodují všichni dopravci. A většina firem má i podobné zkušenosti s tím, kam se létá nejčastěji z Česka.
"Hodně se létá do Londýna a přibylo letů do Moskvy," říká Dagmar Grossmann z Grossmann Jet Service patřící do skupiny miliardáře Karla Komárka.
Mezi "neobchodními" destinacemi, tedy lety hlavně za zábavou, podle Martina Pražského z Time Air je za poslední měsíce největším hitem švýcarský Svatý Mořic.
Ztráty z provozu letadel snižuje jejich pronájem
Firmy provozující pro majitele tryskáčů jejich stroje se shodují v tom, že pro snížení nákladnosti provozu letadla je potřeba ho ve volném čase pronajímat. Většina pronájmů pak směřuje hlavně do zahraničí. Jen na pronájmu strojů však podle dopravců vydělat také nelze.
"Stavět na koupi letadla a jeho následném pronájmu byznys by bylo hodně riskantní," míní Pražský. V Česku takto funguje pouze Silesia Air, vozící například manažery Škody Auto. Letadla má na leasing a na splátky vydělává jejich dalším pronájmem.
Jak se k letadlu dostat
"Je to návykové, jakmile s námi klient letí poprvé, tak chce znovu a po chvíli začne přemýšlet o tom, že by si koupil vlastní letadlo," říká Váňa. Vzápětí však dodává: "Skupina lidí, která má na to, dát 26 milionů dolarů za letadlo, není neomezená."
Přesto jsou firmy, které na zakázku některých z miliardářů letadlo koupí a následně se o ně starají, stále při chuti a kupují další nové stroje. Třeba ABS Jets má v plánu spravovat do jednoho roku další tři letadla ke stávajícím sedmi. I proto chystá stavbu dalšího hangáru na Ruzyni.
"Kromě toho zde přistává čím dál více letadel ze zahraničí a majitelé je mají radši pod střechou," dodal k dalším důvodům investice Váňa.
Grossmann Jet Services už v lednu získal nový Hawker 900 a netají se plány na nákup dalšího letadla. Rozšíření flotily zvažují i Travel Service nebo Time Air, jehož zákazníci mají objednáno hned několik letadel. Zájem o letadla je dokonce takový, že se na ně čeká i několik let a někteří vydělávají na prodeji míst v pořadníku.
. CO JE BIZ-JETBiz-jet – zkratka z anglických slov Business Jets, používá se pro menší letadla s proudovými motory s kapacitou do dvaceti míst. Používají je k přepravě hlavně manažeři, podnikatelé, umělci nebo sportovci. Interiér letadel bývá většinou velmi luxusně zařízený. Cestujícím umožňuje maximální komfort bez čekání na pravidelných linkách. Cena nového stroje je většinou v řádu stovek milionů korun, v případě nejvýkonnějšího Gulfstreamu i miliard korun. |
Zajímavý byznys i pro velké
Soukromá letadla lákají čím dál více firem i jako samotný byznys. Do hry vstupují už i klasické aerolinky. Zatím posledním takovým případem je německá Lufthansa. Firma před několika týdny oznámila další podstatné rozšíření flotily letadel pro byznys cestující a bude více létat svými letadly než pronajatými.
Z evropských aerolinek má svoji pobočku zaměřenou na VIP klienty už jen skupina Virgin miliardáře Richarda Bransona. I když podle Dagmar Grossmann může být podnikání klasických aerolinek mezi soukromými tryskáči riskantní krok.
"Mezi oběma sektory je obrovský rozdíl. Kombinovat lety na pravidelných linkách a soukromá letadla, je podobné jako provozovat paralelně autobusovou dopravu a taxislužbu," míní Grossmann.
Celosvětový byznys s biz-jety čeká i letos velký růst. Podle studie společnosti Honeywell poroste trh nejvíce v Americe, kde má počet dodaných letadel stoupnout o padesát procent. V Evropě pak o více než dvacet procent.