Třebíčský Tedom se pustil do výroby autobusů

  9:44aktualizováno  9:44
Po Karose a SORu se v Česku vynořil další výrobce autobusů - třebíčská firma Tedom. Původně továrna na motory a tepelně-energetické jednotky koupila před dvěma lety licenci na autobusy a první kusy už vozí zákazníky liberecké Městské hromadné dopravy.

S hromadnou výrobou autobusů hodlá Tedom začít ještě letos. | foto: Tedom

Autobusy jsou nízkopodlažní, 12 metrů dlouhé a jezdí na zemní plyn. "Naší specialitou bude zemní plyn. Protože v tomto oboru podnikáme i v naší hlavní činnosti, jsme zde hodně silní a umíme nabídnout velmi vysokou kvalitu za rozumné peníze. Patnáct let zkušeností s plynovými motory by mělo hovořit samo za sebe," říká generální ředitel společnosti Tedom Josef Jeleček.

Cesta od kogeneračních jednotek k autobusům byla poměrně jednoduchá. Když si v Tedomu všimli, že jablonecký Liaz, který pro Tedom dodával, má problémy, rozhodli se tuto továrnu koupit. Motory Liazu se tak přejmenovaly na Tedom.

Liaz ale nevyráběl jen pro Tedom, ale i pro Karosu. Poté, co Karosa přešla pod Renault, Liaz přišel o odbyt svých motorů. "Náš zájem byl, aby se náš motor vrátil do dopravních podniků, kde jsou na něj vybaveni, znají ho. To byl hlavní důvod pro zahájení výroby autobusů," vysvětluje Jeleček.

Šéf třebíčské firmy ale ani přes úspěch nechce zaspat na vavřínech a plánuje vyrábět i další typy autobusů.

"V horizontu dvou roků plánujeme facelift stávajícího vozidla a budeme chtít rozhodně vyjet s jiným typem vozu," prozradil šéf. "Zda bude první delší nebo kratší ještě nejsme rozhodnuti. Licenci máme však na 10,5 m, 15 m a opci na osmnáctimetrový kloubový vůz. Máme tedy z čeho vybírat," říká Jeleček.

Autobusy Tedomu zatím jezdí po Liberci. Josef Jeleček by ale rád rozšířil pole působnosti i na další podniky městské hromadné a příměstské dopravy.

Jeleček má odvážné ambice i v zahraničních aktivitách. "Tedom je tradiční celosvětově působící firma, a proto i pro autobusy vidíme hlavní trhy v zahraničí," říká šéf.

"Jsme však na začátku velmi dlouhé cesty a dobře víme, že každý, kdo chce pracovat v zahraničí, musí mít i odpovídající postavení v tuzemsku," dodává. Podle něj je totiž důležité před expanzí nasbírat dostatečné zkušenosti z domácího trhu.

"My ještě navíc uvádíme do provozu zcela nový produkt a musíme nutně sbírat i dlouhodobé provozní zkušenosti, a to je nejlepší doma, protože zpětná vazba je pro náš vývoj podstatná," vysvětluje strategii Tedomu Jeleček.

S hromadnou výrobou autobusů hodlá Tedom začít ještě letos. Investuje totiž do nového závodu, který vyroste na Třebíčsku.

Ročně tam plánují vyrobit asi tisíc autobusů a zaměstnat šest stovek lidí. "Na pozemku se již staví a do konce října by měla být hotova první etapa. Do konce roku bychom chtěli v Třebíči vyrobit deset autobusů," řekl Josef Jeleček v rozhovoru pro MF DNES.

Autoři:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

Česká ekonomika loni zbrzdila o třetinu, letos takový propad nenastane

Většina dělníků je proškolených na více činností a mohou se v rutinních úkolech...

České hospodářství letos podřadilo o několik stupňů. Hrubý domácí produkt klesl na 3 procenta z předloňských 4,5...

Obce nechtějí stavět průmyslové haly. Kromě hluku z nich nic nemají

Firma Witte Automotive nechává stavět novou halu v ostrovské průmyslové zóně.

Velký byznys často podnikatelé rozjíždějí v garáži. Když už její plocha nestačí, začínají hledat náhradní prostor....

Místo váhy velikost. Pošta změní způsob oceňování balíků

Česká pošta. Předvánoční provoz v malešické třídírně.

Česká pošta od března změní výpočet ceny posílaných balíků. Namísto hmotnosti se bude nově určovat podle velikosti....

Najdete na iDNES.cz