Most v Doubí v Karlových Varech

Most v Doubí v Karlových Varech | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Ministr Ťok nařídil kontrolu tisícovky mostů postavených jako janovský

  • 37
Důkladnou kontrolou projde po celém Česku zhruba tisícovka mostů postavených technologií předpjatého betonu. Stejnou konstrukci měl i nedávno zřícený most v italském Janově. Kromě jeho pádu přiměl ministra dopravy Dana Ťoka k tomuto kroku také technický stav mostu přes Ohři ve městské části Doubí v Karlových Varech.

Most v Doubí se měl původně opravit, po odstranění vrchní vrstvy vozovky se ale ukázalo, že jej už zachránit nepůjde. „Ukázalo se, že ocelové nosné prvky jsou zrezivělé a že most nejde nadále využívat,“ uvedl Ťok po jednání s šéfy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Jde o most, který byl vyprojektován v roce 1964 a o pět let později byl dostavěn. V této době se technologie předpjatého betonu teprve začala využívat a ne všechny tehdejší stavební postupy byly ideální. 

„Nařídil jsem na mostech této konstrukce z období 60. až 80. let mimořádnou kontrolu. Chceme si být jisti, že tam není žádná skrytá vada,“ řekl Ťok.

„Mosty z období 60. až 80. let jsou pro nás varující, tehdy nebyly technologie na takové úrovni jako dnes,“ potvrdil Ťokova slova generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Těmto mostům bude podle něj věnován zvýšený dohled.

Zkontrolováno bude asi 400 mostů na železnici a dalších 600 na dálnicích a silnicích první třídy.

Prohlídka čeká i mosty na silnicích nižších tříd

K mimořádné kontrole mostů se chtějí připojit i jednotlivé kraje, které spravují silniční mosty na silnicích druhých a třetích tříd. Celkem kraje spravují podle předsedkyně Asociace krajů Jany Vildumetzové 72 procent z17 485  silničních mostů v Česku. Necelé tři tisícovky z krajských mostů se přitom nacházejí v kategoriích se špatným, velmi špatným nebo s havarijním technickým stavem.

A to je pádný důvod k tomu, aby kraje dostaly daleko více finančních prostředků na opravy silnic druhých a třetích tříd včetně mostů než dosud. Určitě by stálo za zvážení, aby Státní fond dopravní infrastruktury vypsal samostatný dotační program pouze na opravu mostů,“ uvedla Vildumetzová.

Jen pro letošek poslal státní fond krajů na opravy silnic čtyři miliardy korun. Loni uvolnil za tímto účelem 3,4 miliardy korun, za poslední čtyři roky to bylo celkem 11 miliard korun.

Problémem může být voda

Mimořádná kontrola se musí zaměřit na technický stav nosných lan, která mohou být pronikáním vody zkorodovaná. Kontrola tak počítá s provedením vrtů, aby se odhalily případné kaverny, ve kterých se může shromažďovat voda poškozující nosná lana.

Podle Ťoka se tyto problémy v mostech stavěných podobnou technologií už nevyskytují. Zefektivnil se totiž způsob, jakým je okolí lan proti pronikání vody izolováno.

V České republice je téměř 18 tisíc silničních mostů a více než 6 750 železničních mostů. ŘSD má na starosti zhruba 5 000 mostů, přičemž šest z nich na silnicích 1. třídy je v havarijní stavu. Tyto mosty jsou podle silničářů uzavřeny a budou opraveny nebo nahrazeny novou stavbou.

Na železnici není podle železničářů v havarijní stavu žádný most, aktuálně je 361 mostů opravováno. Stát letos na modernizaci mostů uvolní až 1,5 miliardy korun. Během příštího roku správa železnic plánuje opravit 60 mostních objektů za 200 milionů korun. 

„V současné době jsou v investičním plánu SŽDC zařazeny desítky samostatných stavebních akcí zaměřených na rekonstrukce mostů s celkovými náklady přesahujícími 4 miliardy Kč. V této částce je zahrnut Negrelliho viadukt v Praze s celkovými náklady 1,5 miliardy Kč,“ dodal Svoboda.

,