Prozatím mír. Nový zákon o taxících vadí drožkářům i šoférům platforem

  12:54aktualizováno  12:54
Dosavadní rivalové, taxikáři a jejich moderní alternativy, se dočasně spojili v protestu proti novému zákonu o taxislužbě. Možnost vozit cestující bez taxametru sice vadí jen klasickým taxikářům, zavedení povinností a citelných sankcí pro dispečinky a mobilní platformy však už vadí oběma nesmiřitelným skupinám.

(ilustrační snímek) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Nové povinnosti a sankce chtějí ze zákona vypustit jak klasičtí taxikáři sdružení v Unii dispečinků taxi, tak estonský alternativní dopravce Bolt, který na český trh vstoupil ještě pod jménem Taxify v létě 2015.

Smysl zavedení odpovědnosti zprostředkovatelů je jasný. Ti se totiž doposud mohli schovávat za to, že pouze umožňují dohodu mezi řidičem taxi a zákazníkem, který potřebuje svézt. Nejasnou situaci v minulosti Bolt využil například k tomu, aby nemusel plnit soudní zákaz provozu v Praze. 

Co přinese novela zákona o taxislužbě

Jejím hlavním cílem je umožnit legální podnikání v taxislužbě i novým hráčům typu Uber nebo Bolt, které odmítají využívat pro výpočet ceny taxametr.

  • Místo něj může cenu stanovit mobilní aplikace na základě výpočtu délky trasy z navigace, zákazník ji ale musí znát už před jízdou.
  • Kromě toho ruší povinnost označovat vozidla taxi střešní svítilnou a ruší povinné zkoušky z místopisu, které lze nahradit moderní navigací.
  • Pro všechny zprostředkovatele pak zavádí povinnost evidovat po tři roky veškeré údaje o každé přepravě včetně jména šoféra. Návrh schválila vláda na konci února. Nyní jej čeká diskuse na půdě hospodářského výboru Poslanecké sněmovny.

Městský soud mu předběžným opatřením zakázal provozovat taxislužbu s šoféry bez licence řidiče taxi a v neregistrovaných vozidlech, přesto dál v Praze působí. Hájí se přitom argumentem, že zodpovídá jen za vývoj aplikace, a není tak poskytovatelem nebo zprostředkovatelem přepravních služeb.

Bude stačit jediný „záškodník“

Nyní však firma otočila a tvrdí, že odpovědnost zprostředkovatelů potřeba je. Požadavky ministerstva jsou však podle jejího šéfa příliš přísné a sankce likvidační. Pokud kontrola odhalí, že šofér jezdí bez taxikářské licence nebo s jiným než registrovaným vozidlem pro taxislužbu, hrozí dispečinku nebo mobilnímu zprostředkovateli půlmilionová pokuta. Při opakovaném prohřešku pak až tříletý zákaz činnosti.

„Pokud zákon v této podobě projde, tak bude stačit jeden konkurent, který bude hrát hodně nefér a zaplatí jednoho řidiče, který se dvakrát nahlásí u každé platformy a zavře celý trh,“ řekl manažer Boltu pro střední Evropu Roman Sysel. Zprostředkovatel totiž podle něj nemá možnost neustále kontrolovat, zda mají všichni jeho šoféři potřebné papíry v pořádku, a požaduje, aby zprostředkovatelé měli povinnost řidiče kontrolovat pouze při jejich náboru a později už ne.

Tím by se ale podle Ondřeje Krátkého z konkurenčního Liftaga vytratil z legislativní změny veškerý smysl, a stát by tak ztratil jakoukoliv reálnou možnost vymáhat po zprostředkovatelích dodržování pravidel.

Ministerstvo žádné změkčení nechystá

„Vzhledem k tomu, že novela zákona výrazně zjednoduší provozování taxislužby, je nezbytné, aby byla odpovědnost za dopravce a řidiče přenesena na zprostředkovatele,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Úřad proto žádné změkčení pravidel nechystá.

Fotogalerie

Dosavadní stav, kdy dispečinky nebo mobilní platformy žádné povinnosti nemají, má podle úřadu řadu negativních dopadů na trh taxislužeb i na bezpečnost jejich uživatelů. Část služeb tak vykonávají řidiči bez zákonem požadované licence, registrovaného vozu nebo taxametru. Kvůli tomu mohou být levnější než jejich konkurenti z klasických taxislužeb.

„Kromě narovnání podmínek na trhu tím dojde k větší ochraně zákazníků, kteří budou mít jistotu, že jim služby nebudou poskytovat například řidiči, kteří se v minulosti dopustili trestných činů,“ doplnila Rezková. Dispečinkům přitom ministerstvo slibuje, že vytvoří internetové stránky, na kterých si budou moci online zkontrolovat, jestli jejich spolupracující dopravci a řidiči mají evidovaná vozidla a oprávnění řidiče taxislužby. Než tento nástroj vznikne, slibuje shovívavost při kontrolách.

Do té doby je však povinnost kontrolovat řidiče nesplnitelná, uvedl majitel společnosti Radiotaxi AAA Jiří Kvasnička. Ale ani po zavedení internetového nástroje nebude podle něj ověřování licencí bezproblémové zejména kvůli množství přeprav, které jednotlivé dispečinky zprostředkovávají. Jen v případě společnosti AAA to představuje zhruba čtyři tisíce jízd denně.

„Prověření požadovaných údajů musí při počtu objednávek 4 000 za den trvat zlomek sekundy, jinak by odbavovací doby zákazníků byly neakceptovatelně dlouhé,“ napsal v dopise určeném poslancům Kvasnička.

Archivní video: Taxikáři stále nejsou spokojení, zaznělo v Rozstřelu.

Nejčtenější

Polovina Čechů nebere důstojnou mzdu, měli by vydělávat zhruba 30 tisíc

Ilustrační snímek

Jakou byste měli mít mzdu, abyste mohli v Česku žít důstojně? Výzkumníci z platformy pro důstojnou mzdu, na jejíž práci...

Dovolené tisíců Čechů v ohrožení, neštěstí Boeingu dopadá na cestovky

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Ohrožené dovolené s odletem z menších českých letišť nebo osekaná linka na Kapverdské ostrovy a do sousedního Senegalu....

Přejmenujte 737 MAX, radí Trump Boeingu v krizi. Na sítích se mu už smějí

Boeingy 737 MAX nesmějí už ani do USA, rozhodl prezident Trump

Americký prezident Donald Trump přišel s receptem na řešení krize ve společnosti Boeing. Podle něj by společnosti...

„Rukávky“ překážejí. Vypitá dětská pitíčka nikdo nechce recyklovat

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Až dva tisíce tun vytříděných PET lahví ročně se podle odhadů recykluje složitěji, než by mohlo. Situaci komplikují...

Velké obchody o Velikonocích: v pátek otevřeno, zavřené budou v pondělí

Ilustrační snímek

Na Velký pátek, kdy si křesťané připomínají ukřižování Krista, budou všechny obchody otevřené. Na Velikonoční pondělí...

Další z rubriky

Špičkování e-shopů pokračuje. Alzák tentokrát v reklamě zaplácnul Mall

Alza.cz

Pošťuchování mezi e-shopy s elektronikou Alza.cz a CZC.cz už probíhá téměř rok. Donedávna však bylo v podstatě...

Poslanci navrhli výjimky z povinné EET pro pomlázky, kapry i burčák

 Velikonoční trhy na Andělu.

Při schvalování zákona rozšiřující povinnost vést elektronickou evidenci bude Sněmovna rozhodovat o stovkách výjimek,...

Pletení pomlázek je dodnes rodinná tradice. Vydělávají na nich řetězce

ČESKO. Světové agentury zaznamenaly i české pojetí Velikonoc. Muž s velkou...

Obejít známé a sousedy, pomlázkou zajistit, že ženy ani ­dívky příští rok neuschnou, a vykoledovat si kraslice. Tato...

Najdete na iDNES.cz