Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Prozatím mír. Nový zákon o taxících vadí drožkářům i šoférům platforem

  12:54
Dosavadní rivalové, taxikáři a jejich moderní alternativy, se dočasně spojili v protestu proti novému zákonu o taxislužbě. Možnost vozit cestující bez taxametru sice vadí jen klasickým taxikářům, zavedení povinností a citelných sankcí pro dispečinky a mobilní platformy však už vadí oběma nesmiřitelným skupinám.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Nové povinnosti a sankce chtějí ze zákona vypustit jak klasičtí taxikáři sdružení v Unii dispečinků taxi, tak estonský alternativní dopravce Bolt, který na český trh vstoupil ještě pod jménem Taxify v létě 2015.

Smysl zavedení odpovědnosti zprostředkovatelů je jasný. Ti se totiž doposud mohli schovávat za to, že pouze umožňují dohodu mezi řidičem taxi a zákazníkem, který potřebuje svézt. Nejasnou situaci v minulosti Bolt využil například k tomu, aby nemusel plnit soudní zákaz provozu v Praze. 

Co přinese novela zákona o taxislužbě

Jejím hlavním cílem je umožnit legální podnikání v taxislužbě i novým hráčům typu Uber nebo Bolt, které odmítají využívat pro výpočet ceny taxametr.

  • Místo něj může cenu stanovit mobilní aplikace na základě výpočtu délky trasy z navigace, zákazník ji ale musí znát už před jízdou.
  • Kromě toho ruší povinnost označovat vozidla taxi střešní svítilnou a ruší povinné zkoušky z místopisu, které lze nahradit moderní navigací.
  • Pro všechny zprostředkovatele pak zavádí povinnost evidovat po tři roky veškeré údaje o každé přepravě včetně jména šoféra. Návrh schválila vláda na konci února. Nyní jej čeká diskuse na půdě hospodářského výboru Poslanecké sněmovny.

Městský soud mu předběžným opatřením zakázal provozovat taxislužbu s šoféry bez licence řidiče taxi a v neregistrovaných vozidlech, přesto dál v Praze působí. Hájí se přitom argumentem, že zodpovídá jen za vývoj aplikace, a není tak poskytovatelem nebo zprostředkovatelem přepravních služeb.

Bude stačit jediný „záškodník“

Nyní však firma otočila a tvrdí, že odpovědnost zprostředkovatelů potřeba je. Požadavky ministerstva jsou však podle jejího šéfa příliš přísné a sankce likvidační. Pokud kontrola odhalí, že šofér jezdí bez taxikářské licence nebo s jiným než registrovaným vozidlem pro taxislužbu, hrozí dispečinku nebo mobilnímu zprostředkovateli půlmilionová pokuta. Při opakovaném prohřešku pak až tříletý zákaz činnosti.

„Pokud zákon v této podobě projde, tak bude stačit jeden konkurent, který bude hrát hodně nefér a zaplatí jednoho řidiče, který se dvakrát nahlásí u každé platformy a zavře celý trh,“ řekl manažer Boltu pro střední Evropu Roman Sysel. Zprostředkovatel totiž podle něj nemá možnost neustále kontrolovat, zda mají všichni jeho šoféři potřebné papíry v pořádku, a požaduje, aby zprostředkovatelé měli povinnost řidiče kontrolovat pouze při jejich náboru a později už ne.

Tím by se ale podle Ondřeje Krátkého z konkurenčního Liftaga vytratil z legislativní změny veškerý smysl, a stát by tak ztratil jakoukoliv reálnou možnost vymáhat po zprostředkovatelích dodržování pravidel.

Ministerstvo žádné změkčení nechystá

„Vzhledem k tomu, že novela zákona výrazně zjednoduší provozování taxislužby, je nezbytné, aby byla odpovědnost za dopravce a řidiče přenesena na zprostředkovatele,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Úřad proto žádné změkčení pravidel nechystá.

Dosavadní stav, kdy dispečinky nebo mobilní platformy žádné povinnosti nemají, má podle úřadu řadu negativních dopadů na trh taxislužeb i na bezpečnost jejich uživatelů. Část služeb tak vykonávají řidiči bez zákonem požadované licence, registrovaného vozu nebo taxametru. Kvůli tomu mohou být levnější než jejich konkurenti z klasických taxislužeb.

„Kromě narovnání podmínek na trhu tím dojde k větší ochraně zákazníků, kteří budou mít jistotu, že jim služby nebudou poskytovat například řidiči, kteří se v minulosti dopustili trestných činů,“ doplnila Rezková. Dispečinkům přitom ministerstvo slibuje, že vytvoří internetové stránky, na kterých si budou moci online zkontrolovat, jestli jejich spolupracující dopravci a řidiči mají evidovaná vozidla a oprávnění řidiče taxislužby. Než tento nástroj vznikne, slibuje shovívavost při kontrolách.

Do té doby je však povinnost kontrolovat řidiče nesplnitelná, uvedl majitel společnosti Radiotaxi AAA Jiří Kvasnička. Ale ani po zavedení internetového nástroje nebude podle něj ověřování licencí bezproblémové zejména kvůli množství přeprav, které jednotlivé dispečinky zprostředkovávají. Jen v případě společnosti AAA to představuje zhruba čtyři tisíce jízd denně.

„Prověření požadovaných údajů musí při počtu objednávek 4 000 za den trvat zlomek sekundy, jinak by odbavovací doby zákazníků byly neakceptovatelně dlouhé,“ napsal v dopise určeném poslancům Kvasnička.

Archivní video: Taxikáři stále nejsou spokojení, zaznělo v Rozstřelu.

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

USA zavedou cla na dovoz elektromobilů, baterií a solárů z Číny

10. května 2024  6:26

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena připravuje zavedení cel na dovoz elektromobilů z...

Stovky miliard do jádra by se Česku měly vyplatit, jde o investici na 60 let

10. května 2024

Premium Evropská komise povolila státní podporu při financování stavby pátého bloku Jaderné elektrárny...

Natěšené hotely i hospody. Šampionát má ekonomice přinést dvě miliardy

10. května 2024

Do Česka se po devíti letech vrací hokejový šampionát, který v roce 2015 přinesl české ekonomice...

Chybějící byty, příliš vysoké nájmy. Krize bydlení zasáhla celou Evropu

9. května 2024

Dlouhodobá evropská krize bydlení zasahuje všechny země napříč kontinentem: od Nizozemska přes...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...