(Ilustrační foto)

(Ilustrační foto) | foto: Ondřej Littera, MAFRA

K levným rohlíkům v Lidlu se vyjádřil ÚOHS. Svazu pekařů se nezastal

  • 136
Obchodní řetězec Lidl začal od 16. ledna prodávat rohlíky za 1,5 koruny. Nad nízkou cenou se pozastavil Svaz pekařů a uvedl, že bude na řetězec naléhat, ať takovou cenovou politiku nezavádí. Podle Úřadu na ochranu hospodářské soutěže by mohlo jít o porušení soutěže ze strany pekařů.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) sice v páteční tiskové zprávě vyjádřil politování nad obtížným stavem pekárenského sektoru, uvedl však, že je „nucen upozornit na soutěžní pravidla, která požadují, aby každý soutěžitel stanovoval svou tržní strategii nezávisle na ostatních.“

Svaz pekařů se tak ocitl v paradoxní situaci. V rozhovoru pro Seznam Zprávy totiž předseda svazu Jaromír Dřízal nadnesl myšlenku, že se protizákonného jednání dopouští právě obchodní řetězec Lidl, pokud zavádí ceny nižší než ekonomicky oprávněné náklady.

Předseda ÚOHS Petr Rafaj má na problém jiný názor. „Jestliže by se pekaři snažili společným postupem ovlivnit některého ze svých kolegů, aby neprodával příliš lacino, nebo obdobně tlačili na prodejní cenu obchodního řetězce, mohlo by jít o porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže,“ uvedl v tiskové zprávě. Za porušení soutěžních pravidel přitom hrozí pokuty až do výše 10 procent z obratu soutěžitele.

Předseda Svazu pekařů Dřízal dále řekl, že tiskovou zprávu ÚOHS nebude komentovat přes média. V minulém týdnu ale uvedl, že zlevnění v Lidlu zatím nebylo na úkor dodavatelských cen.

„Obchodník si v tomto případě snížil u výrobku vlastní marži, která je u rohlíku dostatečně vysoká. Mohlo by se zdát, že je vše v pořádku. Bohužel toto snížení ceny může mít pro pekaře velmi negativní dopady,“ dodal. Nízké ceny pečiva navíc podle něj degradují práci českých pekařů v očích spotřebitelů.

Lidl zlevnil rohlík dlouhodobě společně s několika dalšími produkty. „Ceny a stanovení jejich výše jsou naším obchodním rozhodnutím. U rohlíku se snížení týká výhradně prodejní ceny, nikoliv nákupní. Zlevnění se samozřejmě neprojeví na kvalitě pečiva,“ komentovala tisková mluvčí Zuzana Holá.

Podle svazu je denní výroba rohlíků v Česku kolem třinácti milionů, do řetězců se jich dodává kolem osmi milionů. V Kauflandu a Bille prodávají rohlíky za 1,9 korun, tedy za stejnou cenu jako v Lidlu před snížením. Řetězce podle vlastních slov budou cenu rohlíků držet. 

,